pony angst met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mell___

pony angst met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 00:50

heeheee allemaal,

mijn pony heeft angst met springen, dit komt omdat ze bij de vorige eigenaar over de hindernis is gevallen met de amazone.
dit kwam omdat ze er te hard op af is gereden, dit kreeg ik later te horen.
voordat dit is gebeurd sprong ze altijd hartstikke goed en netjes.. dus vind dit erg jammer
met mij gaat het springen op zich redelijk goed tot ongeveer 40 cm, hoger gaat ze echt niet.
hoe zou ik dat het beste aan kunnen pakken, dat ze het vertrouwen terug vind in springen?

liefs,

Anoniem

Re: pony angst met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 07:37

ik zou haar steeds meer laten wennen weer aan het springen. Daarom zou ik helemaal aan het begin beginnen, door eerst oefeningen te doen met balkjes en steeds een klein beetje meer op te bouwen.
Hoelang heb je de pony nu al? Het kan ook zijn dat de pony gewoon nog moet wennen aan een nieuwe omgeving en nieuwe mensen misschien.

mell___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 16:09

hmm heb haar nu alweer 5 jaar ongeveer, en ze is hier wel echt al goed gewend aan de omgeving.. op het begin vond ze het hier ook allemaal wel wat spannend, dus dacht dat het misschien daar aan lag.. maar dus niet

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:11

Gewoon langzaam opbouwen, heel veel balkjes lopen. Kan je gewoon meenemen in je dressuur training. En cavaletti's ook. Uiteindelijk wordt het gewoon "normaal".

Maar neem ook instructie voor het springen! Niet zelf gaan werken aan dit soort dingen. Het kan ook nog erger, lees: dat ze het nooit meer doet..

mell___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 16:13

ja dat doe ik ook zeker, want wil niet dat ik het weer helemaal verknal als je snapt wat ik bedoel

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:24

Als je paard niet over een hindernis springt, moet je eerst nagaan waarom doet hij dat niet ? Angst of stelt hij zich aan.
Bij jou is dat wel duidelijk.
Daarom moet je hem weer vertrouwen geven. Wat je nooit mag doen is boos worden. Als jij rustig blijft is hij dat ook vaak.

Vraag of iemand je wil helpen met je probleem. Leg een balkje op de grond, en laat hem daar eens overheen stappen. Dit kan al hij al niet willen. ( die van mij in ieder geval. ) Vraag je begeleider dan of hij/zij er langs wil lopen en mee over het balkje wil lopen. Altijd belonen, zo geef je hem vertrouwen. Stel dat hij dan nog steeds niet wil, hielp het bij mij altijd om een paar stappen naar het balkje te lopen en dan een paar passen achteruit. Naar voren en terug, en zo kom je langzaam dichter bij de balk en loopt hij er zo over heen. ( die van mij reageerde er heel goed op. )

Gaat dat goed, leg je er een balkje bij.
Bouw het zo met kleine beetjes op.
Daarna kun je een klein kruisje proberen, en wie weet dan wel een stijltje.

Hij/zij zal het niet zomaar doen, neem er gewoon de tijd voor.

En niet te lang door trainen, goed is goed.

topfitmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:10

het beste is om het met kleine beetjes op te bouwen
Eerst 1 balkje
gaat dat goed....geen problemen mee??
Nog een blalkje je
enz..
succes!