Libella dressuurproef B1 (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarahbalou

Libella dressuurproef B1 (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 23:47

Een vriendin heeft mijn laatste dressuurproefje (ondertussen wel 2 maanden geleden) gefilmd, dus ik dacht, ik zal het eens op Bokt zetten in de hoop dat ik wat commentaar krijg waar ik iets mee kan doen.
Punten waar ik zelf commentaar op heb:
- benen stil houden & niet constant drijven
- hakken niet optrekken (doe ik soms echt hard)
- handen hoger
...
Het is niet mijn eigen paard, ik huur haar in halve stal, nu bijna een jaar. Afgelopen zomer ben ik gestart in B1 bij LRV (België). Dit proefje was op een dressuurdag in november en we zijn 4de geëindigd (van 25). In de zomer hebben we ook een paar keer prijs gereden, net genoeg om naar het provinciaal te mogen, waar we 11e waren. Ik weet weinig van Libella's verleden, alleen dat ze als eigenaarspaard op de manege kwam, daarvoor manegepaard is geweest en ooit springwedstrijden heeft gereden. Ze is nu ongeveer 12, maar ze heeft geen papieren geloof ik dus we zijn niet zeker. Ik ben deze herfst ook met haar beginnen springen in aspiranten. Tot nu toe waren we elke keer foutloos, maar dat heb ik meer aan haar ervaring te danken dan aan mijn rijkunsten :P . Met dressuur zijn we allebei al hard vooruitgegaan sinds ik met haar begon te rijden, maar er is nog veel verbetering mogelijk.

Filmpje

xEmilieLx

Re: Libella dressuurproef B1 (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:16

Ik vind dat je wel netjes rijd, Ik denk alleen dat je beugels wel 2 gaatjes langer kunnen en het lijkt net alsof je met je hak aandrijft inplaats van met je kuit, voor de rest vind ik dat je haar mooi aan het lopen hebt, maar het zou soms nog een beetje actiever kunnen. Ik denk dat als je je beugels geleidelijk langer doet, het hakken optrekken ook minder word want het went vanzelf. En ik weet niet of je wel eens met zweepje rijd? maar als je haar constant aan moet drijven kan je beter gewoon bij tikken als ze niet op je beenhulp reageerd, dan worden je benen ook stiller ;)

Heel veel plezier verder met haar! :wave:

sarahbalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 12:51

Ik trek ze net minder op als ik met kortere beugels rijd (met springen zijn ze nog korter en dan trek ik ze minder op), maar ik probeer ze wel geleidelijk langer te doen omdat dat mooier staat. Met langere beugels heb ik het gevoel dat ik minder goed aan haar buik kom, maar dat komt dan waarschijnlijk omdat ik met m'n hak drijf ipv met m'n kuit. Daar zal ik eens op letten. Ik rijd met zweep, maar zou die idd meer moeten gebruiken, dat zegt m'n lesgever ook steeds :P . Ik let er wel op tijdens het trainen, maar tijdens de proef spelen de zenuwen parten denk ik :P (ik ben een enorme zenuwpees, al is dat niet aan me te zien; het is wel al een stuk verbeterd sinds de eerste tornoois, nu heb ik vooral zenuwen voor het springen).
Actiever kan het idd, dat zei mijn voorlezer achteraf ook. Ik weet nog dat ze tijdens het inrijden niet aangenaam was, ze voelde niet los (in de voormiddag wel). Ze begon eigenlijk pas goed te lopen toen we binnen waren :P. Dat is beter dan omgekeerd natuurlijk, maar als ze tijdens het inrijden al goed liep had ik misschien meer op de details gelet en was het nog beter :P .

Dankje voor je reactie!

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:31

hoi, allereerst, wat heb je een mooi paard onder je lopen zeg! echt super!
maar in de stap en vooral in de galop mag ze wel meer actiever, vooral in de galop valt ze bijna stil, ik weet niet of dit bij de trainingen ook zo is, maar wij leren dat je ook in de galop veel schakelingen moet maken, dus af en toe een paar passen voorwaarts, zo worden zo mooier aan het been. en echt, probeer je beugels wel langer te doen, het lijkt echt niet mooi zo. als je last er van hebt dat je met je hakken drijft (heb ik ook) moet je juist je beugels wat langer doen, dan kún je namelijk bijna niet meer met je hakken drijven. probeer om je hakken naar beneden te duwen, dan heb je er minder last van.
succes er mee!

sarahbalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 16:08

Dankje, volgende keer dat ik dressuur rijd ga ik echt m'n beugels langer maken. Dat is wel pas over 4 weken, want ik heb in januari examens. Morgen een laatste indoor en ga ik me volledig op de examens concentreren.
Dat van de galop ha dik nog nooit echt beseft, maar nu ik het filmpje opnieuw bekijk begrijp ik wat je bedoelt. Zal ik ook aan werken. Schakelingen maken doen we al wel, vooral in de springtraining. De spring-instructeur zegt idd ook dat de galop actiever moet, maar ik dacht dat hij dat enkel voor het springen bedoelde. In de dressuurles is er me nog nooit iets van gezegd.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:41

Op zich een nette proef, je rijdt netjes op de bordjes
en er zitten geen fouten in. Ik zou hem inderdaad wat alerter
voor je been maken, dit doe je door veel (schijn)overgangen te rijden
tijdens je training. Ook is het belangrijk niet te blijven drijven, 1x je been
aanleggen is weg, als je paard daar niet op reageert geef je meteen een
strengere beenhulp als hij dan reageert houd je in de draf je benen
zoveel mogelijk stil.

Verder zou ik wat trotser op je paard gaan zitten, want je mag best
trots zijn op je paardje! :) Veel succes, jullie komen er wel!

sarahbalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 18:48

Haha, dankjewel!

Maukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:52

Het is een nette proef, maar wel een brave proef, er zou wat meer pit in mogen zitten.
Je mag hem dus voorwaartser rijden.
Dan neem je misschien wel meer risico maar het ziet er wel iets mooier uit!
Ja zoals je zelf al aangeeft moet je echt op je hakken letten, en je mag iets rechter op zitten.
Het gehele plaatje ziet er nu heel rustig en braaf uit, maar als je zelf wat rechterop gaat zitten en je hakken uitdrukt scheelt dat al heel veel en ziet het er al wat actiever uit!
Verder heb je een heel leuk paard en een foutloze, nette proef neer gezet!

Veel succes verder!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:31

Valt het nou niemand op dat ze constant licht-rijdt op het verkeerde been??? Dat lijkt me toch wel het allerbelangrijkste om goed te doen.

Ik vind je paard heel erg leuk, die zou nog wel ver kunnen komen. Je houding vind ik ook netjes. Je zou nog wat dieper de hoeken in kunnen sturen, dan kun je ook wat scherper wenden op de diagonalen.

Veel succes met verdere proeven!

sarahbalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 09:59

Noch de jury's, nog mijn lesgever lijken daarop te letten en daardoor vergeet ik er ook zelf op te letten. Maar vanaf dat ik terug ga rijden zal ik erop letten. De lrv-lesgevers zeggen daar wel af en toe iets van, maar heel veel lrv-lessen heb ik zo nog niet meegedaan (in de zomer waren het achttaltrainingen en die commandant zei er ook niets van, en in de winter is het nu normaal elke zondag training, telkens van iemand anders, maar ik kan regelmatig niet meedoen omdat het indoors zijn of omdat ik teveel werk voor school heb).

En bedankt voor alle reacties op mijn mooie paardje :p . Niet iedereen is/was zo positief over haar, maar ik ben er hoe dan ook heel trots op.