Problemen met wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TessaS

Problemen met wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 22:25

Hoi bokkers,

Even snel informatie over Dionne

- Dionne
- Welsh K
- Merrie
- 12 jaar
- 1.45
- B/L dresuur

Dionne en ik staan nu momenteel op B+8 en zijn aan het oefenen voor het L. We zijn druk bezig met het wijken wat nog niet zo goed gaat!
Dionne stapt in stap wel heel netjes over, maar zodra ik ga aandraven, doorzitten, buiten teugel erbij en binnenbeen aandruk, gaat ze heel hard
draven en vliegt ze zowat door mijn buitenteugel heen naar de hoefslag. Hoe strak ik de buitenteugel ook heb...
Weten jullie hoe ik haar nou goed kan leren wijken in draf, dat ze netjes overstapt in draf zonder dat ze door de buitenteugel gaat?

Groetjes

Candeletta

Re: Problemen met wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:36

ik zou telkens maar 1 pas opzij proberen.
dus je geeft de hulp voor het wijken, tot ze een stap opzij doet, daarna gelijk rechtuit en heel goed belonen.. dit een paar keer herhalen. en daarna langzaam met een pas opzij uitbreiden.
Je zou het ook aan je instructrice kunnen vragen, want van hieruit is het best moeilijk om te zien of jij wel alles goed doet..

Je moet zelf heel rustig blijven.. want volgens mij is je pony een beetje bang. mijn paard deed het vroeger ook wel: als ik dan mn been naar achteren deed, ging ze er als een gek vandoor. ben toen heel rustig gebleven, heb dr ff geaaid en toen weer opnieuw geprobeerd, toen deed ze het altijd goed..

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:59

tegen houden met je buitenbeen.....datze niet doorvliegt door debuitenteugel

Ayleen_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:47

Candeletta schreef:
ik zou telkens maar 1 pas opzij proberen.
dus je geeft de hulp voor het wijken, tot ze een stap opzij doet, daarna gelijk rechtuit en heel goed belonen.. dit een paar keer herhalen. en daarna langzaam met een pas opzij uitbreiden.
Je zou het ook aan je instructrice kunnen vragen, want van hieruit is het best moeilijk om te zien of jij wel alles goed doet..

Je moet zelf heel rustig blijven.. want volgens mij is je pony een beetje bang. mijn paard deed het vroeger ook wel: als ik dan mn been naar achteren deed, ging ze er als een gek vandoor. ben toen heel rustig gebleven, heb dr ff geaaid en toen weer opnieuw geprobeerd, toen deed ze het altijd goed..

Dit zou ik proberen!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:56

Beginnen op de binnenhoefslag, en zo 1 pasje vanuit draf vragen om wijkend naar de hoefslag te gaan. Of van de hoefslag 1 pasje naar de binnenhoefslag.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:00

Ik zou beginnen op de volte. Voltes op je been kleiner maken en op je been weer groter. Dus niet op je handen! Met je teugels zorg je alleen dat de stelling intact blijft.

Als het op de volte goed gaat in draf, dan zou ik het vanuit de binnenhoefslag gaan doen. In het begin echt maar net binnen de hoefslag en terug erop duwen. Dat uitbouwen en ondertussen ook nog af en toe op de volte oefenen.

Als het naar de hoefslag duwen goed gaat, dan kan je gaan oefenen om eerder op te houden dan dat je bij de hoefslag bent. Dus vanaf een binnenhoeslag, stukje naar buiten en weer rechtuit rijden. Als dit eenmaal lukt, kan je voortaan op iedere plaats in de bak wijken en ook weer ophouden wanneer je dat wilt.

Als je dit dan nog het allerbeste wilt oefenen, doe je dat natuurlijk met een instructrice :)

Veel succes!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:45

PriscaZ schreef:
Ik zou beginnen op de volte. Voltes op je been kleiner maken en op je been weer groter. Dus niet op je handen! Met je teugels zorg je alleen dat de stelling intact blijft.

Als het op de volte goed gaat in draf, dan zou ik het vanuit de binnenhoefslag gaan doen. In het begin echt maar net binnen de hoefslag en terug erop duwen. Dat uitbouwen en ondertussen ook nog af en toe op de volte oefenen.

Als het naar de hoefslag duwen goed gaat, dan kan je gaan oefenen om eerder op te houden dan dat je bij de hoefslag bent. Dus vanaf een binnenhoeslag, stukje naar buiten en weer rechtuit rijden. Als dit eenmaal lukt, kan je voortaan op iedere plaats in de bak wijken en ook weer ophouden wanneer je dat wilt.

Als je dit dan nog het allerbeste wilt oefenen, doe je dat natuurlijk met een instructrice :)

Veel succes!

Dit is een aanpak die ik ook zou doen wanneer het wijken minder gaat. Beginnen bij het volte openen en sluiten op je been waarbij je contact houd met de teugels om binnenstelling te houden. Steeds in kleine passen gaan doen en belonen wanneer je pony goed reageert.

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 19:10

Wauw veel reacties !
Oke, ik ga het op de volte oefenen.
Ik zou nog wel even reageren hoe het gaat. Echt hartstikke bedankt allemaal hier kan ik echt wat mee! (:

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 19:12

Candeletta : Inderdaad het lijkt er wel op dat Dionne een beetje bang is en het niet snapt wat ze met mijn hulpen aan moet. Bedankt ik ga het proberen! (:

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:13

en goed naar voren kijken waar je uit wil komen

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 19:20

Ik zal er op letten, bedankt!

hettyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:20

Ben het met prisca eens.

Eerst vanuit de volte werken en dan binnenhoefslag
en dan zo uitbouwen.

Succes!!!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:32

Idd is het op de volte veel beter om mee te beginnen, openen en sluiten. Heb je ook instructie? Het is prettig om er iemand bij te hebben die kan kijken of je pony niet alleen over de schouder weg loopt, zelf vind ik dat niet altijd makkelijk om te voelen..

TessaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:26

Ja ik heb ook een instructrice. Zal haar ook is vragen.
Ik kan het op zich wel voelen wanneer ze kruist met haar benen of wanneer ze over de schouder weg loopt. Maar goed vind het wel fijn als iemand met me meekijkt en me mee kan helpen!
Dankjewel!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:31

Als ik dit zo lees lijkt het er op dat je altijd op dezelfde plek gaat wijken (bijv A afwenden en wijken naar de hoefslag) en dat hij dus al weet wat er gaat gebeuren en daardoor hij heel vluchtig naar de hoefslag wil. Dan kan je nog zo goed je buitenteugel en buitenbeen erbij hebben maar met een paar honderd kilo hou je dat echt niet tegen.

Ga eens wijken van de hoefslag naar binnen, gewoon op het midden een paar passen voor je been opzij zetten. Ik verwacht dat het dan al een stuk beter gaat omdat hij niet weet wat er gaat komen en dus zn aandacht bij jou heeft.

Als het vluchten blijft ook op verschillende plekken dan zou ik 1 pas wijken en weer naar voren rijden, 1 pas opzij en weer naar voren rijden, desnoods weer een pas terug wijken en weer naar voren. Hij moet gehoorzaam worden op jouw hulpen en onder je blijven lopen ipv onder je uit rennen. Elke keer als hij boven het tempo loopt wat jij aangeeft, ga jij onder het tempo rijden. Zorg ook dat je de buitenschouder goed kan controleren/begrenzen, bij te veel stelling zal hij de buitenschouder eruit drukken en dan heb jij niets meer te vertellen.