Achter de loodlijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

falionrule

Achter de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 21:11

Hoi, tweede topic vandaag...

Ik ben nu een filmpje van ANky (een clinic over laag diep en rond) aan het kijken.
En ik ben er niet erg ervaren in, maar loop het paard als ze galoppeert niet met zijn hoofd achter de loodlijn?

nogmaals, ik ben er niet ervaren in, maar zo ziet het er (voor mij) uit

http://www.youtube.com/watch?v=4xsQTENyV1o

groetjes

emilyslaluna

Re: Achter de loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:15

Nee dat doet hij niet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:19

Ehm.....het hele punt van laag, diep en rond rijden is juist dat je het paard ook achter de loodlijn in kan stellen...Er is ook niks mis met achter de loodlijn lopen, er is iets mis met achter de teugel lopen en nog meer mis met achter de loodlijn worden getrokken. Zijn 3 heel verschillende dingen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:23

Ja dat loopt hij wel, maar dat is bij deze training op deze manier wel even de bedoeling.

emilyslaluna: hoezo vind jij dat Nelson daar niet achter de loodlijn loopt? Loodlijn is toch echt van oren naar neus naar grond in een rechte lijn, haaks op de grond.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 21:35

_Esther_87_ schreef:
Ehm.....het hele punt van laag, diep en rond rijden is juist dat je het paard ook achter de loodlijn in kan stellen...Er is ook niks mis met achter de loodlijn lopen, er is iets mis met achter de teugel lopen en nog meer mis met achter de loodlijn worden getrokken. Zijn 3 heel verschillende dingen.

waarom is achter de teugel lopen wel slecht en achter de loodlijn lopen niet?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:44

falionrule schreef:
_Esther_87_ schreef:

waarom is achter de teugel lopen wel slecht en achter de loodlijn lopen niet?

Achter de loodlijn is iets wat door de ruiter wordt gevraagd. Dit doe je met verbinding van voor naar achter, het paard is hierbij gewoon actief in het achterbeen (wat meteen verklaart waarom je dat niet bij alle paarden kan doen, niet alle paarden zijn lenig en sterk genoeg om zo rond te worden en voldoende van achteruit te kunnen blijven bewegen). Een paard dat achter de loodlijn gereden wordt kan ook op ieder moment weer hoger, lager of langer worden ingesteld. De druk die je als ruiter op de teugel hebt is niet meer of minder dan wanneer het paard gewoon op de loodlijn loopt.

Een paard dat achter de teugel loopt is 'los' van je hand. Er is geen verbinding meer naar de mond, het paard drukt vaak de rug wat weg, het achterbeen blijft achter (treed niet meer in het spoor van het voorbeen) en het paard volgt ook de hand niet meer. Duidelijk geen gezonde houding dus, en ook niet iets waarmee je als ruiter kan werken/trainen. Een paard kan dit bijvoorbeeld doen als je hem persé heel rond in wil stellen terwijl hij het lichamelijk niet aankan, maar het kan ook een manier zijn om aan een harde hand te ontsnappen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:22

PriscaZ schreef:
Ja dat loopt hij wel, maar dat is bij deze training op deze manier wel even de bedoeling.

emilyslaluna: hoezo vind jij dat Nelson daar niet achter de loodlijn loopt? Loodlijn is toch echt van oren naar neus naar grond in een rechte lijn, haaks op de grond.

Dat is toch als hij met z'n kin op de borst drukt? Of heb ik de verkeerde definitie?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:31

Dat is alleen een heel extreem geval van achter de loodlijn ;)
De loodlijn is deze rode streep:
Afbeelding

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 08:42

Inderdaad ja, als je die rode lijn doortrekt maakt die een 90° hoek met de grond. Het paard op die foto loopt dus ook iets achter de loodlijn.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 08:53

het maakt niet uit hoe een paard achter de loodlijn terecht komt, het valt altijd onder 'oprollen' en het is een rijtechnische fout die in dressuurtrainingen niet zou mogen voorkomen.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 08:56

quadripes schreef:
het maakt niet uit hoe een paard achter de loodlijn terecht komt, het valt altijd onder 'oprollen' en het is een rijtechnische fout die in dressuurtrainingen niet zou mogen voorkomen.

ik heb een tijdje geleden les gehad van iemand die zei dat je je paard korter moest maken en moest 'oprollen'

is dat fout of niet? (ik snap het ff niet meer)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 09:02

Het paard loopt eigenlijk constant achter de lood lijn, loopt ook heel vaak niet in balans zeker als hij helemaal met zijn kin op de borst loopt , juist dan gaat hij helemaal uit balans, logisch want hij word in een onnatuurlijek houding getrokken zeker met een ruiter die rijd op hand en niet op zit, ze zei eerder ook naar rechts is rechter teugel en naar links de linkerm maar leren we niet allemaal dat je zit het stuur is, of gaat Anky dat in eens veranderen?

Je kan je paard ook gymnastiseren op een andere manier in mijn ogen een fijnere voor het paard.
Maar het is jammer dat we niet met dit filmpje rond de tafel kunnenn gaan zitten want er valst veel op te merken, zie ook in het doorzitten dat ze beste veel druk op de teugel neemt, het paard laat altijd los als je hem maar genoeg in een buiging trekt in de hals en dat heeft dan niks meer met stelling te maken maar met het paard zijn spieren zo bewereken dat hij wel los moet laten , nou dat kan ook weer anders met veel minder druk, maar ja daar is tijd voor nodig en helaas hebben topruiters dat niet want daar draait het ook om geld.

En de woorden het interesseerd me niet hoe oud hij is vind ik niet erg respecvol naar het paard.

Ik hoop dat er nu niet heel veel ruiters dit na gaan doen, wat zij hier laat zien, maar helaas onkom je er niet aan, helaas worden na dit soort filmpjes veel paarden even uit de kast getrokken om even te proberen of dit bij hun ook gaat lukken, bij sommige zal het lukken, maar bedenk dat je gelijk wat kapot trekt miss gelijk maar een fiso en giropractor erbij te halen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 09:05

quadripes schreef:

Het jammere is dat heel veel dressuur ruiters het willen nadoen, Anky kan het paard er weer uitrijden, maar dat lukt vele anderen niet en dan heb je natuurlijk een probleem.
Dat het rij technisch verkeerd is, gaat bij Anky dus eigenlijk niet op.
En oprollen is het achter de loodlijn kruipen zonder aanleuning, dat is hier ook zeker niet het geval.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 09:20

Ik denk dat Anky het in dit filmpje heel goed uitlegt wat ze aan het doen is, waarom ze dat doet, hoe ze dat doet en dat wij dat thuis niet moeten doen.

Maar je het paard loopt op een goed moment achter de loodlijn. LDR met het neusje eruit gaat niet.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:23

Bijzonder filmpje.
Naar ik begrijp kan dit systeem alleen uitgevoerd worden door topruiters.
Wat zijn dan topruiters?GP nationaal of internationaal?Hoe zit dat dan met de clinics waar
basisruiters les krijgen van haar op deze manier? En waarom kan het alleen goed uitgevoerd worden door
topruiters?Dit roept bij mij alleen maar vragen op.
Biomechanisch is het niet te verantwoorden dus ongeacht je kundigheid ;hoe kan een verkeerd systeem goed uitgevoerd worden?
Anky's redenatie ik ben de topper dus klopt dit is voor mij niet genoeg.
In de aanloop naar het filmpje staat dat dit een bewezen verantwoorde methode is,heeft iemand voor mij een linkje naar onderzoek of uitleg hiervan?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:42

Op RT-D lopen veel discussies over het LDR rijden en staat ook veel uitleg. Ik zet hier een slotje.