Misschien moet het in medisch staan, maar vond het iets meer rijtechnisch.
Wat als je paard zegt: 'Dressuur, eh nee...' Maz is een tuigpaard wat door zijn verleden niet voor de kar durft. Hoewel hij niet zo comfortabel rijdt, op zich prima. In de omgang is het een super paard, grondwerk (wel wat saai) longeren, allemaal best. Buitenritten, springen.. Vindt hij super, no problemo. En dan eh, dressuur. Dat ging ook goed, niet echt zijn favoriet, maar ok. Voorheen konden we trainen tot aan de M-oefeningen. Door omstandigheden (hij mankeerde niks hoor) een periode niet aan het trainen geweest, maar dat gaat hem nu dus ook niet meer worden, haha. Ik kan hem zonder hoofdstel rijden (lees: ik heb tempo- en richtingcontrole) of met een nekring, bitloos, met bit, maakt allemaal niet uit. Maar dan de juiste houding, waarin je echt de rugspieren aan het trainen bent. Aan de longe gaat het nog, maar verder liever niet.
We zijn het gewoon kwijt, het is neus over de grond, of tuigeren. En achterhand mee, of van voren netjes. Tijdens de dressuur, of een poging tot iig, is alles ook ineens 'eng'. Terwijl dat zonder hoofdstel oid niet zo is, en op buitenritten ook alles goed gaat.
Graag geen 'tips' met bijzetteugels/scherpe bitten, of doortrainen (hij is nogal eenkennig).
Door wie zou ik hem het beste kunnen laten nakijken? Ostheopaat/craneo-sacraal/fysio/anders?
Klinkt mij in de oren als of hij wat stijfjes en (misschien scheef) is geworden? Paarden hebben bijna allemaal wel tot in bepaalde mate een natuurlijke scheefheid ( wij mensen ook, de ene kant ben je leniger dan de andere)... Maar dit kan door de jaren heen wanneer dit nooit echt opgelost wordt tot nog meer stfijheid resulteren...
Ostheo kan geen kwaad...
Maar goed, dat is wat mij zo als eerste binnen schiet... Wacht vooral even rustig af wat voor tips je nog veredr krijgt...
Ik wil wel eens weten wat je bedoelt met houding waarin je de rugspieren traint, want dat is met het hoofd zo laag mogelijk en dat schijnt hij dus wel weer te doen.
Wellicht ben je toch teveel bezig met het idee dat er een krul moet zijn? Wegens het "of van voren netjes"
Ik kan me nl niet voorstellen dat als de achterhand correct aan het werk is, het van voren niet goed zit. Misschien is het niet naar jouw wensplaatje, maar het kan best een functionele houding zijn. En daar gaat het om. Als je teveel met het hoofd bezig bent, krijg je ook dat typische kijkerige gedoe wat je ook beschrijft ("hij vindt dan alles eng").
Ja, hoofd laag met behoud van tempo gaat prima, maar dan gaat een pasje zijwaarts bv zo moeilijk. Bij het 'oppakken' laat hij zich niet lekker los, of het tempo blijft achter. Hij heeft sowieso wel moeite met het dragen op het achterbeen, stuwen is makkelijker.
Voor de rustperiode in de training ging het lekker met de dressuur, maar nu heeft hij zoiets van 'de groeten' vandaar dat ik hem voor de zekerheid graag laat checken. Omdat hij zich dressuurmatig niet echt laat rijden, laat staan een pasje verzamelen.
Ik ga iig even de sites doorspitten, thanks!
Lusitana
Geplaatst: 06-01-12 20:32
Er kunnen goed spierne vastzitten die bij bepaalde bewegingen opspelen. Truc is om na rustperiodes paarden weer op de juiste manier in training te nemen en dat is eerts via duur en interval training, niet meteen met dressuur op pakken. Bij het dressuur oppakken is het tussendoor hals laten strekken enorm belangrijk en een opbouw. Nooit verwachten dat je een paard "even in de houding" kunt zetten. Daar kan een paar uren, een paar dagen of een paar weken overheen gaan. Dat is per paard verschillend. Hele kleine stapjes en met weinig genoegen nemen is dus de sleutel, dan voorkom je pijntjes en ongemak en dus verzet.
Het is mogelijk dat er voor de rustperiode iets overbelast is geweest die in de rustperiodeverder is gaan ontsteken en/of vast is gaan zitten. Een goede masseur voelt dat dan wel.
Maar eerlijk gezegd werk ik met kapot gereden paarden en haal daar nooit een therapeut bij (wel een DA in eerste instantie) en krijg ze allemaal gewoon via klassiek dressuur (rechtrichten en trainingsschaal aanhouden) weer "goed"(lees soepel, buigzaam, los, gehoorzaam), maar daar gaat minimaal 2 maanden, eerder een half jaar tot een jaar overheen. Maar dan hebben we het over paarden die (teugel)kreupel gaan, vast zitten, verstijven van angst etc. Een paard dat goed is geweest en een rustperiode heeft gehad, moet op een gegeven moment redelijk snel vorderen na het eerste spieroefeningen. Maar elk paard moet na een rustperiode een aangepast schema doorlopen voordat je echt kunt gaan werken (dressuren). Als je dat niet doet, lopen ze vast door het overbelasting>spierpijn>verzet>overbelasting cirkeltje.
Dat oppakken moet gebeuren in sinc met wat er van achter gebeurt. Met andere woorden, als de stuwing wegvalt, weer geven. Je kunt niet vragen, je moet werken met wat er geboden wordt. Dat kun je opvangen. Probeer eens te rijden alsof je teugels van wol zijn of op breken staan. Dus niet zo heel veel kunnen hebben. Dan weet je zeker dat je niet teveel druk hebt. Kijk eens wat je dan gedaan krijgt. Vergeet de hoofd/halshouding. Er moet verbinding zijn, meer niet. sosm kan trouwen de handen iets hoger of lager, wijder of dichte bij elkaar als een enorm verschilngeven, dus ook de moeiet waard om te expirimenteren. Twee teugels in 1 hand (platte hand, 1 teugel van duim naar pink en de ander van pink naar duim) kan heel goed werken, omdat de meeste ruiters een voorkeurshand hebben die een paard soms ongemerkt tegenwerkt. Probeer beide handen uit. Is het niet mogelijk om 1 foto te plaatsen, desnoods uit de tijd dat het goed ging, om een idee te krijgen van de combinatie?
Werk je ook aan de hand met hem?
Locanda
Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-12 21:20
Ja, werken aan de hand gaat lekker.
Bedankt voor het goede meedenken trouwens!
nog 2 van zonder hoofdstel
Nog van voor de 'rust'periode, ik weet het niet. Misschien verwacht ik nu te snel te veel, het is alleen net alsof hij sowieso niet wil meewerken aan dingen die op dressuur lijken. Vandaar dat ik er aan dacht om hem eens te laten checken.
Als je met een paard op een bepaald niveau hebt gezeten ben je gewend aan die standaard en rijdt je er naar. En dat kan dus niet na een rustperiode. Dan moet je hem eigenlijk zien als een paard dat je inrijdt, alleen doorloop je de stappen wat sneller. Maar je moet het met geduld en in kleine stapjes benaderen en niet een uur gaan trainen "in de houding". Ga eerst bv na het longeren er tien minuten op in stap, beetje gebroken lijnen, voltes S-jes en 8-jes rijden eerst groot dan klein, kijken hoe soepel dat wil. Vraag eerst met open teugel en later meer op stelling en gewichts en beenhulp. Als zo'n oefening goed gaat, kun je daar een volgende keer mee beginnen. Tussendoor even rechtuit stappen aan de lange teugel en dan wat in draf gaan doen met af en toe grote gebogen lijnen in arbeidsdraf (hoofd voor de loodlijn) en daarna weer uitstappen. De keer erop kun je misschien wat tempo veranderingen binnen je gang aanbrengen. Lukt dat nog niet, dan eerst maar eens verder met je figuren perfectioneren. Steeds pas wat nieuws/verder als het eerdere bevestigd is. En ook altijd beginnen en eindigen met iets dat hij wel goed kan, en redelijk vaak hals laten strekken tussendoor, dat kan in alle gangen. Echt, 1 minuut goed is beter dan een half uur emmeren. Als het goed gaat, paard ook laten merken dat je blij bent met hem. De meeste paarden zijn eager to please en gaan steeds beter hun best doen als het beloning oplevert.
Op de meete fotos zit je ingeknikt. Dat is met lateraal werk snel gebeurd, maar probeer echt niet je schouder te laten zakken, maar slechts te draaien. De fotos' zonder hoofdstel tonen een goede houding zowel van jou als van het paard, daar zou ik met hoofdstel ook naar streven voordat je via oefeningen weer naar meer verzameling gaat.
Het kan heel goed zijn dat hij geen zin meer heeft in dressuur. Misschien moet je een balkje neerleggen en dat verwerken in je training, zodat hij niet het idee heeft dat hij echt met dressuur bezig is.
hesterve
Geplaatst: 08-01-12 17:53
@ Supervixen: Die is zeker berichten aan het verzamelen.
Voor Ts: Wat mij het meest opvalt aan de foto's is dat hij zich verbuigt . Let erop dat je je paard recht richt. En wat al meerdere mensen zeiden: begin weer van voor af aan en doorloop alle stappen opnieuw. Je zult zien dat dat redelijk snel gaat en je de probleempjes onderweg die je tegenkomt kan je direct oplossen. Hou en ook leuk en afwisselend voor het paard want het is niet zomaar "de dressuur" wat een paard niet leuk vind ,hij heeft geen benul van dressuur er wordt met hem gereden en hij heeft moeite met het gevraagde. Kijk waar het mis gaat in de basis en herstel dat. Als je dit niet alleen kan of weet welke stappen je moet nemen neem dan goede instructie
De voornaamste therapeut van het paard is de ruiter Ik denk dat anderen hier aan een boel goede richting aangeven. Begin bij het begin. misschien kun je ook wat gymnastiseren aan de hand?
Motivatie is belangrijker dan de oefening. Zorg er dus vooral voor dat het leuk blijft en dat je niet over de grens gaat.