Mijn paard wil niet langs een bepaalde plaats.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tesssx

Mijn paard wil niet langs een bepaalde plaats.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 13:58

Halloootjes!

Met mijn paard Luna (draver) rijdt ik recreatief en in het voorjaar/zomer 1 keer in de weerk in de bak (bitloos).
Als ik alleen buitenrijd kom ik weleens iets tegen wat ze eng vind, zoals zo'n paal met richtingen waar plaatsnamen op staan. Alleen daar wil ze nooit langs!

Hoe krijg ik haar er wel langs zonder af te stappen? Tikken met de zweep werken niet altijd.
Als ik er nu langs wil moet ik er altijd aan de andere kant omheen over de weg, ipv over het fietspad.

Ook bij de strandovergang moet mijn paard omhoog maar wil daar soms niet langs.

Op de terugweg is dit bijna nooit een probleem.

Weet iemand hoe is dit het beste aan kan pakken?

Alvast bedankt!!

Flynn00

Re: Mijn paard wil niet langs een bepaalde plaats.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:34

ik reageer maar effekes maar ik weet geen tip.....

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 15:44

Kan iemand helpen????

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:49

Geduld hebben op een reactie is ook wat.

Komt ze er wel langs met een ander paard??
En begrijp ik er nou uit dat je er op de terug weg wel altijd langskomt? Zo ja dan neem jouw paard jou in de maling

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:53

geduld geduld en nog eens geduld.
zolang je er maar voor zorgt dat ze niet achteruit gaat is het goed.
gewoon blijven aanmoedigen.
en bij ieder stapje dat ze dichter bij het ,enge, ding komt
haar belonen

sorry ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen :')

misssurprise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:01

Ik zou er gewoon eens aan de hand (halster) naar toe gaan en haar laten tonen dat er niets is om van te schrikken. Je kan een wortel pakken en die op een plaatsnaam plaatsen en Luna hem laten pakken. Volgende keer als je er wandelend naar toe gaat (op Luna), neem je weer een wortel mee en geef je die haar als ze er voorbijgaat. (Wortel= fijne herinnering aan die eer dat ze de wortel van de plaatsnaam nam --> geen schrik)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:02

Aan de hand proberen zo ver mogelijk te komen, bij protest omkeren stukje lopen en dan weer terug.Doe dat een paar keer,en uiteindelijk is het niet eng meer.

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 17:13

OKee Dankjulliewel!

Soms weet ik echt zeker dat ze het doet om mij uit te proberen, maar soms is er een reden om te iets eng te vinden, bijvoorbeeld als er bij de strandovergang opeens een stalen buis ligt die er eerst niet lag.

Ze gaat dan vaak achteruit, maar ze kan niet te ver gaan want dan bots ze ergens tegen aan en dus draait ze zich om, dat probeer ik al zoveel mogelijk te voorkomen.
Meestal vind ze het op de terugweg niet eng, of ze gaat er gewoon supersnel langs, zodat ze er vanaf is, naar de wei kan en haar beloning voor het andere goede werk krijgt dat ze tijdens de rit heeft gedaan :)

Ayleen_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:21

Misschien als je er in draf langs gaat dat ze er dan minder op let?

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:34

Bovengenoemd met de wortel kan wel helpen idd.
En aan de hand ernaartoe, vertrouwen geven, misschien eerst gaan wandelen op een makkelijke plek.

Als een paard niet vooruit wil, dan kun je hem achteruit proberen te laten gaan. Dit moet je wel eerst even oefenen zodat je paard makkelijk achterwaarts gaat a.d. hand.

Juist heel veel het enge benaderen, alsof het niets is. niet teveel druk opzetten van "het moet, het moey" in rust bereik je meer. Kom je vandaag tot 3 meter bij de paal? Morgen 2 en volgende week heb je geen probleem meer.

Juist door het enge veel te doen, accepteren paarden het na verloop van tijd.

anketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:38

heel veel geduld hebben en heel veel proberen probeer ook met een ander paard er eens langs te gaan.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:52

Zet haar buiten aan het werk, dan heeft ze ook geen tijd om op dat soort dingen te letten. Dus; stelling links, rechts, pasje wijken, schouder voor/binnen etc. Wat ook wil helpen is er heel overtuigend in draf langs gaan.
En als ze echt niet durft, dan kun je altijd nog afstappen en haar eens aan de hand laten kijken wat er nu zo (echt niet!) eng is. Je eigen houding is daarbij wel belangrijk, zorg dat je zelf rustig bent, je paard moet op jou kunnen vertrouwen.
Succes!

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 13:25

Hallo allemaal!'

Het gaat al veeel beter!

Er is nog wel één paal waar ze echt niet langs gaat op de heen weg en op de terug weg vliegt ze er langs.

Nu zei een vriendin dat daar misschien een geluidje is dat alleen paarden kunnen horen, zou dat kunnen?
Nu vliegt ze steeds de weg op.....

Alvast bedankt!

Bubbles8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:15

Voordat je er bent hals al in laten buigen de andere kant op en vooral goed opsluiten met beide benen, meer druk aan de kant waar de paal niet staat. Vooral zelf het initiatief houden en niet afwachten tot ze al gereageerd heeft, dan ben je laat. Dus ongeveer 15 meter voor de paal al in laten buigen en je paard bezig houden en zelf de paal negeren, er niet aan denken, anders roep je de angstreactie van je paard juist op.

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 21:24

Hoe bedoel je buigen?

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:08

Bubbles8 bedoelt dat je haar de andere kant op laat kijken, maar haar lichaam niet laat buigen naar de kant dat ze kijkt

freya1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:31

Het is inderdaad makkelijker als je weet waar je paard bang voor is, dan kan je daar aan werken.
Ik vroeg me af of jullie mij ook raad kunnen geven.
Ik heb een paard staan die het in de bak super doet (vindt dan ook wel eens dingen eng, maar dan laat ik hem er rustig naar toe gaan en idd belonen als hij in de buurt komt en in het ergste geval afstappen en naast elkaar staan en rustig kijken naar de spoken die er niet zijn en dan vind hij het niet meer eng), maar al gaan we naar buiten dan begint het gedonder. Eerst konden we nog wel een stuk op pad, maar ineens keert hij om en gaat als een debiel achteruit, dan probeer ik hem op zijn gemak te stellen, en ontspannen, maar dat werkt niet, afstappen en er langs gaan, dan is er niets aan de hand en kijkt hij nergens van op, dan stap ik weer op en vervolgens maakt hij weer een roll back een stuk verder en weer achteruit en achteruit verder heb ik ook al meerdere keren geprobeerd maar is geen succes, we hebben hier alleen maar greppels en hij loopt daar altijd naartoe. Ook is het steeds op een andere plek. Ook met andere paarden heeft hij hier last van en wil hij gewoon niet meer verder. En als we gewoon een wandeling maken aan de hand over dezelfde weg, dan is er niets aan de hand. Ik heb wel bedacht om de volgende buitenrit lekker op t strand te gaan doen, dan heb je de ruimte en kan je proberen op zo'n manier het probleem op te lossen, dan speelt mijn angst ook niet mee om in de greppel te belanden aangezien dat een x bijna is gebeurd. Dus wie o wie heeft dit probleem ook of heeft ideeen om dit op te lossen.

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:22

Volgens mij is het sowieso al het beste om te proberen er voor te zorgen dat je paard niet omdraait of achteruitloopt toch? Om dat voor elkaar te krijgen moet ik dus sneller reageren, als iik het goed heb begrepen.

Ik heb nog een vraag, ik had er al opgezet of het kan dat er een geluid in de paal zit wat alleen paarden kunnen horen, kan dat ook echt?

alvast bedankt

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:44

Ja dat zou kunnen. Heb je je paard al eens laten snuffelen aan die paal? Mijn paard laat ik altijd snuffelen aan enge dingen en goed van dichtbij bekijken. Pas als hij ontspant gaan we verder.

Tesssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 21:06

Goeie tip, die ga ik proberen, maar dan zal ik wel eerstmoeten afstappen.

parelliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:16

ja als het de terug weg geen probleem is waarom dan de heen weg
ik denk dat je van te voren zelf niet over in moet zitten en druk moet maken en mischien in een wat snellere pas op af moet gaan
en anders even om keren 5 m terug lopen en weer omkeren en er weer op af gaan

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:30

ik zou eerst afstappen en haar ernaast erlangs leiden, als dat goed gaat, dan pas gaan oefenen als je erop zit!

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:01

Tess2051919 schreef:
Volgens mij is het sowieso al het beste om te proberen er voor te zorgen dat je paard niet omdraait of achteruitloopt toch? Om dat voor elkaar te krijgen moet ik dus sneller reageren, als iik het goed heb begrepen.

Dat is makkelijker gezegt dan gedaan bij freya der paardje...
Die is zoo snel zo snel kunnen wij bijna niet reageren ...er moet toch wat anders zijn ik heb dat ook nooit meegemaakt..
Freya kan je hier niet een ander topic over starten misschien zijn er nog meer mensen met dat probleem..Want snap freya het kan gevaarlijke taverelen veroorzaken en ik zit zelfs met me handen door het haar is zo jammer is zon leuk paard maar buiten erop ;(

Juicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:44

Het beste kun je dan wel afstappen, of neem iemand mee, die met je paard aan de hand er langs kan lopen terwijl jij er op zit. Dit soort dingen vergen tijd en geduld, en als jij jezelf al helemaal opfokt voordat je er langs bent, werkt dat niet in een voordeel van je paard. ;)

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:27

Juicey schreef:
Het beste kun je dan wel afstappen, of neem iemand mee, die met je paard aan de hand er langs kan lopen terwijl jij er op zit. Dit soort dingen vergen tijd en geduld, en als jij jezelf al helemaal opfokt voordat je er langs bent, werkt dat niet in een voordeel van je paard. ;)

Hebben freya en ik gedaan paardje ging in ren galop rechtsomkeert..het paard war ik op zat bleef rustig maar dit mocht niet baden..ben het er mee eens dat blijven oefenen