Veel schuimen in mond,en sterk in het bit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wannabee

Veel schuimen in mond,en sterk in het bit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 10:59

Hallo allemaal,

Mijn paard schuimt tijdens het rijden heel erg in de mond,hij kauwt goed op het bit,dus dat schijnt wel goed
te zijn.Maar hij is zo sterk in het bit....is het geen oplossing om b.v een rolletjes bit erin te doen?
Wat vinden jullie?

Somebitch

Re: Veel schuimen in mond,en sterk in het bit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:01

Nee dat is geen oplossing maar een verdoezeling van het probleem. Overigens is een rolletjesbit ook niet bepaald vriendelijk. :x

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:01

jij maakt je sterk een paard is nooit sterk van zichzelf
als hij trekt trek niet terug maar laat los

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:06

Hij zal zich alleen sterk maken als jij je ook sterk maakt. Zolang jij loslaat van voren heeft hij niks om zich sterk op te maken. Dus loslaten, en voorwaarts rijden. Veel overgangen rijden ook, zodat de achterhand aan het werk moet. Als ze de achterhand goed gebruikt wordt, worden ze vanvoren lichter.

kandell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:14

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard gehad. Ik heb een myler bit gekocht. Mijn paard duwde met haar tong steeds op het bit. Mijn mylerbit heeft 1 rolletje in het midden, waardoor als het paard met zijn tong drukt, het rolletje rolt, en de druk niet op mijn hand komt. Verder is dit een vriendelijk bit, en je mag er gewoon mee op wedstrijden rijden.
[

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:20

Een ander bit is geen oplossing voor rijtechnische problemen.

Goed les nemen wel.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:25

Als jij je sterk maakt doet hij dat ook. Vaak geeft een paard een reactie op wat de ruiter doet, het probleem ligt dus niet zozeer bij jou paard of bij zijn bit maar bij jou ruiterhand en kunde.
Mijn eerste vragen zijn dan ook: Past het zadel goed? Is de tandarts de laatste tijd nog geweest? Kan het geen pijn zijn? Heb jij les?
Ga dit eerst voor jezelf na voordat je er allerlei bitten en hulpmiddelen bij gaat gebruiken. Vaak kan een probleem zo simpel worden opgelost.
In ieder geval zou ik je hand loslaten als je merkt dat je paard gaat trekken, dus hij trekt en jou reactie is hem de ruimte geven in de mond. Dit helpt vaak beter dan terugtrekken, je paard is toch sterker als jou.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:53

Welk materiaal bit heb je? Het kan zijn dat je paard over gevoelig of zelfs allergisch reageert op het materiaal bit.

Ik zou eens een zelfde bit in doen, maar dan van een andere materiaal. Kijken of dat een verschil geeft.

Rolletjes bit is geen onvriendelijk bit, mits je blijft controleren op gebreken (ruimte tussen de rolletjes of scherpe randen). Dit bit is vaak een tijdelijk bit, om even door een patroon heen te kunnen breken. Ik raad het bit niet aan voor definitief gebruik en in dit geval al helemaal niet.

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:59

Dank jullie wel voor de reactie`s! Het is inderdaad zo dat ik de teugels moeilijk wat losser kan laten,wanneer ik hem echt in de teugel heb.Dit omdat hij vaak geneigd is zijn hoofd weer op te heffen tijdens het rijden.Ik dacht zelf dat hij met een rolletjesbit wat minder grip op het bit heeft,waardoor hij zichzelf niet zo sterk kan maken,maar dat is dus niet zo?

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:49

Begrijp ik het goed dat je druk blijft houden, op het moment dat je paard naar beneden is? Want dan vind ik het helemaal niet gek dat hij 'hard in zijn mond' is. Wanneer jij wilt dat je paard licht in je handen wordt, zul je denk ik toch je teugels wat minder moeten gaan gebruiken. Eventueel zou je teugelhulpen kunnen vervangen door stemcommando's (bv. stoppen wordt 'hooo', wanneer hij naar beneden komt is hij 'braaaaf'). Wanneer jij minder druk op je teugels uitoefent, zal je paard zich (waarschijnlijk) niet genoodzaakt voelen om 'hard in zijn mond' te zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:15

Het probleem ligt idd niet bij het bit maar bij jezelf, dat het paard veel schuimt komt waarschijnlijk dat hij niet kan weg slikken, omdat jij te veel druk op het bit zet, dus in elk geval een rede om hem los te laten, een paard is niet hard in de mond maar een ruiter hard in de hand, een paard volet sterk aan in de hand als hij ter bescherming zijn spieren moet spannen en een paard dat zo loopt is nooit ontspannen aan het lopen, du sneem heel snel les als je je paard heel wil houden in zijn lichaam maar ook tussen zijn oren.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:17

Er wordt hier meerdere malen gezegd gewoon loslaten, maar is dat niet juist het vooruitschuiven van het probleem? Als een paard sterk is in de mond moet hier iets aan gedaan worden, niet simpelweg loslaten en wachten tot het paard besluit weer goed te gaan lopen. Ik heb heel erg lang op manegepaarden gereden en daar zitten er nog al eens wat tussen die sterk zijn, het bit vastpakken of gewoon wat strakker in de mond zijn geworden door al het getrek en gedoe.

Ik zeg niet dat je als een debiel terug moet gaan trekken, maar als je paard sterk wordt en het bit niet meer los wilt laten dan kan je daar doorheen rijden. Veel met stelling rijden, (halve) oponthoudingen maken, veel overgangen rijden. Ik ben van mening dat als je een paard op die manier blijft rijden zodra hij sterk wordt, hij het bit vanzelf los zal laten.

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:49

@ Emmaa_: Daar zit wat in in jouw verhaal.Denk zelf dat écht loslaten ook niet de oplossing is bij mijn paard.Het is ook niet zo dat ik hem non-stop strak houd...maar wel regelmatig corrigeer.Nu zijn we veel bezig met achtjes rijden,en dat werkt prima,alleen rechte stukken blijven moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:50

Oh ik bedoelde het ook niet aanvallend, tenzij ik jou paard heb zien lopen met jou erop kan ik natuurlijk niet oordelen over hoe jij rijdt. Ik weet alleen dat dit wel eens kan helpen uit ervaring met paarden die vasthouden :)

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:42

Met loslaten bedoel ik ook niet dat je helemaal los moet laten, je moet natuurlijk wel contact houden. Wat ik hiermee wil zeggen is om met weinig tot geen druk te rijden. Het paard moet niet worden verplicht om aan de teugel te lopen, dit moet vanuit ontspanning komen. Uit een eerder bericht van jou maak ik op dat jij druk houdt (en gebruikt) om hem aan de teugel te rijden. Dit zal dan niet vanuit ontspanning gaan en je paard begint te protesteren. Correct me if i'm wrong, ik zie jou namelijk niet rijden, dit is wat ik uit jouw berichten opmaak.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:33

luc1234 schreef:
Mijn paard schuimt tijdens het rijden heel erg in de mond,hij kauwt goed op het bit,dus dat schijnt wel goed
te zijn.Maar hij is zo sterk in het bit....is het geen oplossing om b.v een rolletjes bit erin te doen?
Wat vinden jullie?

Overmatig schuimen en bijvoorbeeld speekseldraden vormen, maar ook overmatig kauwen is zeker niet goed.
Het is een teken van ongemak/ pijn.