manegepaard doet raar.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hannah41

manegepaard doet raar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 11:22

Hallo allemaal!
Ik rij op een manege (noem geen namen),
en daar staat een pony (weer geen namen) hij rijd echt heel lekker.
maar af en toe begint ie zo wat uit het niets te bokken, of hij gaat er vandoor. verder is hij ook erg moeilijk te sturen en heeft het stuur nogal op je handen. het is een ijslanderkruising en een ruin. hij doet bij de beginners niet moeilijk maar zogouw het moeilijker word gaat hij raar doen. De instructeur denkt dat hij gewoon kliert. Dus probeer ik zo streng mogelijk voor hem te zijn een zo veel mogelijk op mijzelf te letten om te kijken of ik misschien iets fout doe. maar ik betwijfel of er nog meer aan te doen is

alvast bedankt!

Anoniem

Re: manegepaard doet raar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:25

Zijn rug laten nakijken?

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 11:30

zou ik graag willen maar mijn ouders gaan echt niet betalen voor een manege paard. en de manege ook niet. ze denken trouwens dat er niets aan de hand is.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:32

Als er iets aan de hand is doe je er daar toch niks aan, tenzij je een paard met klachten wilt gaan kopen. Het enige wat je kunt doen is weigeren erop te rijden, maar dan doet een ander het wel voor je.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 11:35

maar hij is zo lief. en anders springt er wel een ander op.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:38

Ja dat zei ik dus ook al. Het punt met een manegepony is dat hij gewoon niet van jou is, je beslist niet zelf wat ermee gebeurt.
Het is trouwens niet onmogelijk dat er helemaal niets aan de hand is, mijn paard deed precies hetzelfde, maar had nergens last van, en als je er iemand opzette om ermee te hobbelen was hij ontzettend braaf.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:47

Is hij wel goed doorgereden? Als in kan hij de oefeningen die hem gevraagd worden door de 'gevorderden' lessers wel? Is hem dat aangeleerd?
Is het trouwens de Stuart uit je onderschrift? Stuart little, kruising fjord x ijslander. Want dan ken ik z'n moeder... en dat was een behoorlijk eigenwijsje.. wel enorm lief maar ook eentje die liever haar eigen gang ging. ;)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 05-01-12 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:48

hannah41 schreef:
hij doet bij de beginners niet moeilijk maar zogouw het moeilijker word gaat hij raar doen.

Ik ga er vanuit dat je instructeur hier kijk op heeft en de manege goed voor de paarden zorgt.
Als ik het zo lees, lijkt het erop dat je paard gewoon slim is: moet hij namelijk iets moeilijks te doen, dan gaat hij bokken.
En dat zal waarschijnlijk 9 van de 10 keer ook werken in de les; de oefening zal niet meer worden gevraagd.
Oftewel; het bokken of raar doen zorgt ervoor dat hij zich niet hoeft in te spannen.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:50

Dit gedrag kan voortkomen uit lichamelijk ongemak. De pony na laten kijken kan nooit kwaad, maar het is niet jouw pony dus daar kan jij zelf vrij weinig mee. Ik weet niet of je misschien wel merkt met poetsen dat zijn rug gevoelig is? Zoiets zou je natuurlijk wel aan kunnen geven bij iemand van de manege.

Het kan ook zijn dat de pony teveel energie heeft die er toch uit moet. Of dat er teveel spanning opgebouwd wordt, die er ook uit moet.

Het niet begrijpen van hulpen voor bepaalde oefeningen of bepaalde oefeningen (nog) niet kunnen uitvoeren, kan ook een oorzaak zijn van dit soort gedrag.

Het zou ook een manier kunnen zijn van de pony om onder het werk uit te komen. Bij de beginners hoeft 'ie waarschijnlijk niet zo snel echt aan het werk, daar zal het dus niet nodig zijn voor hem om even te rennen en te bokken. Bij de meer ervaren ruiters moet hij als het goed is meer aan het werk en als de pony heeft ontdekt dat even rennen en bokken ervoor zorgt dat de ruiter 'm niet meer zo goed aan het werk durft te zetten, dan zal hij het vaker gaan gebruiken. De pony heeft misschien gemerkt dat hij minder inspanning hoeft te leveren in de les als 'ie even rent en bokt dan als 'ie braaf alles doet wat wordt gevraagd, want na het rennen en bokken mag 'ie waarschijnlijk vaak rustig aan doen omdat de ruiter niet zo goed meer durft. Bij de beginners kan 'ie dan al rustig aan doen, bij de meer ervaren ruiters die 'm aan het werk proberen te zetten, is dit een handige truc om ook rustig aan te kunnen doen.

Er hoeft dus niet per se iets lichamelijk mis te zijn bij dit gedrag, maar het is wel slim om het uit te sluiten. Helaas ben jij niet in de positie om dat te doen.. Van wat jij beschrijft, heb ik zelf het idee dat het een trucje is van de pony om onder zwaarder werk uit te komen.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 11:51

idd. Stuart ja.
daarom heb ik dit forum ook geopend om te kijken wat jullie denken . of hij gewoon vervelend is of ergens last van heeft. en als het het om het eerste gaat wat ik er aan kan doen. hij doet het ook vooral met springen. de hoogte maakt daar niet voor uit.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:57

Als hij met poetsen op zijn rug niet extreem gevoelig is... dan is kattekwaad/het nog niet kunnen. Het is een sterke pony met behoorlijk eigen mening (als hij maar iets van mama heeft ;) ) Dier heeft altijd goed voor zichzelf gezorgd... zelfs toen het een veulentje was (zijn moeder is toen vroeg overleden en hij is toen groot gebracht door een ijslandermoeder).
Er zijn trouwens wel veel paarden die na de sprong uit jolligheid gaan lopen bokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:46

Manegepaarden hebben natuurlijk als geen ander geleerd gebruik te maken van de ruimte die gegeven wordt. Veel mensen zijn voorzichtig gezegd wat inconsequent, en laten zich vrij makkelijk imponeren. Een paard dat slim is en brutaal, heeft dat vrij snel door, en als een sprintje trekken je een makkelijk uurtje oplevert, omdat je berijder niets meer durft, dan doe je dat.

Dat kun je het paard niet kwalijk nemen, alle klanten hebben hem dat geleerd, want waar mensen dan wél consequent in zijn, is ongewenst gedrag belonen (moet je maar eens op letten, heel stom, want het is echt zo).
Een paard zal altijd dat doen wat hem het meest oplevert. Dus ik zou je als tip geven: zoek uit wat hij een heel prachtige beloning vindt (behalve stoppen met werken) en maak het leuk. Beloon hem enthousiast, kriebel hem op de manenkam, prijs hem, zeg dat hij de beste pwoon van de wereld is en ik durf te wedden dat hij in het vervolg wel voor je wil werken.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 13:52

zou ik doen! bedankt (de rest ook bedankt). ik neem hem het ook zeker niet kwalijk.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:17

ik heb een pony voor mijn dochter, die super super leif is.
Tordat hij aan het werk word gezet!
Daar heeft hij dus helemaal geen zin in, en dan gaat hij lekker lopen vervelen.

Er is niets met hem aan de hand, niet met zijn rug,niet met het zadel, nietmet zijn gebit, of weet ik het wat waar iedereen altijd over begint.... het is gewoon een draak af en toe...en dan vooral als hij moet "werken".

Zou zomaar ook eens bij de ponywaar jij het overhebt kunnen zijn. ook omdat hij bij de "kleintjes" altijd zo lief is... haha
Ze zijn uitgekookt af en toe hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:51

Hij is geen draak, hij is een paard, en.alles wat hij doet, is gebruik maken van de ruimte die hij krijgt. Denkduwtje voor de eigenaar :)*

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 17:55

:+