voor de duidelijkheid *ik ben niet de eigenaar!*
het viel mij en mijn instructrice al een paar keer op met rijden dat het paard wat ik (al 4,5 jaar) rij niet geheel op zn rechter achter been wil staan. eigenaar bij les erbij geroepen maar ''die zag niks''. daarbij stapt hij kort/lang met zn achterbenen. ook dit ''zag de eigenaar niet''.
zet je hem stil op het harde, dan staat die maar half op zn achterbeen, zn hoef staat aan de achterkant niet geheel op de grond. het liefste staat die er helemaal niet op. hij trekt of zn been in rust of hij laat hem zover achter staan.
gisteren had ik weer gereden en in het begin voelde ik vrijweinig van het kort/lang stappen (in draf en galop zijn er trouwens geen problemen). maar na 3kwartier gereden te hebben voelde ik overduidelijk dat hij kort/lang stapte en voelde hij niet lekker aan. ik kan niet zeggen, hij voelt kreupel aan, maar wel flink onregelmatig. ik eraf en aan de hand uitgestapt. zelf kon ik weinig zien ook door het donker, modder en ik was alleen. toen ik terug ging naar stal trok hij meteen weer zn been op in rust. duwtje gegeven en hij ging er weer half op staan. daarna 2x spontaan de stal ingelopen en weer zn been in rust.
aan zn been is overigens niks te zien. het heeft geen bult, je mag overal aankomen, voelt niet warm/koud aan. hij heeft ijzers, de smit is wel geweest, deze heeft hem op zijn gebied nagekeken maar kon niks aparts vinden, die zei ''hij is lui met dat been''. ergens geloof ik hem niet.
nu is het probleem dat ik natuurlijk het paard niet kapot wil rijden want er is wel iets met hem aan de hand.
wij hebben ook al gezegt dat het paard nagekeken moet worden door wie dan ook, maar de eigenaar zegt dat wij het ons verbeelden. zolang hij niet kreupel loopt, gaat de eigenaar hem niet na laten kijken. ergens hoop ik dat hij vandaag stokkreupel zn stal uitkomt dan word er tenminste na gekeken maar dat is natuurlijk voor paardje-lief niet te hopen.
iemand een idee wat het kan zijn en hoe we dit probleem op kunnen lossen?
(ik heb er al over nagedacht en contact gehad met de dierenarts hier in de buurt, als ik met hem achter de rug om naar de da ga, gaat de rekening alsnog naar de eigenaar omdat deze natuurlijk bij het paard hoort.)
en nogmaals, ik ben niet de eigenaar en de eigenaar wil eigenlijk niks doen zolang die niet kreupel loopt in zijn ogen.....