Oefeningen voor impuls?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Oefeningen voor impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 00:54

Het is niet zo zeer echt een groot probleem, maar ik ben opzoek naar impulsoefeningen. Mijn paard heeft moeten leren om niet rennerig te lopen (spanning), omdat hier zijn balans mee verloren ging, maar hiermee is er ook veel voorwaartse drang verloren gegaan.
Hij is nu voor mijn gevoel zo ontspannen dat het soms op luiigheid begint te lijken :+

Ik doe hier al veel overgangen voor en ook schakelen in de zelfde gang, dat gaat ook wel redelijk, maar het vuur dat ik gewend was mist als het ware.

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Oefeningen voor impuls?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 00:59

Je moet je paard niet in slaap sussen maar blijven verrassen. Rijdt eens weg in de wending ipv op de rechte lijn, combineer oefeningen met elkaar; ga bijv. schakelen in een zijwaartsoefening. Probeer ook om juiste hele kleine korte stukjes te pakken. Dus bijv. 2 passen weg en gelijk weer twee passen terug rijden.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 01:02

Dat schakelen in een zijwaarts oefening ga ik absoluut proberen, dat ik daar zelf niet op gekomen ben.
Hoe bedoel je wegrijden in een wending? Dat ik bijv. een volte maak maar dan oppeens afbreek oid?

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:05

Gewoon schakelen in de wending of op de volte. Ik zie heel vaak dat mensen veel willen schakelen en dan eindeloos elke keer die rechte zijde daarvoor gebruiken. Draai het maar eens om; pasje weg in de wending en terug op de lange zijde etc.
Bijkomend voordeel van wegrijden op de volte halve baan is dat je paard niet kan gaan rennen maar juist meer balans moet ontwikkelen om de bocht niet uit te vliegen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 01:09

Top! dankje. van mijn kant inderdaad best saai denk ik, steeds hetzelfde schakelen.
Ik probeerde al wel af te wisselen in het aantal passen, veel afwisseling in het soort schakelen. (bijv. niet steeds arbeidsdraf - middendraf - arbeidsdraf)
Hij reageert bijv. heel goed op achterwaarts > halt > draf, maar dat is ook inderdaad niet spannend genoeg meer na een paar keer.

Anne_GTIJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 01:21

Wat ik altijd fijn vindt is slangevoltes rijden en op de middellijn elke keer wat anders verzinnen en proberen het paard voor te blijven. Dus de ene keer halt en gelijk wegrijden, de volgende keer achterwaarts erbij, de keer erop juist een paar passen weg, dan weer een overgang naar stap, dan weer eens een kleine volte tussendoor rijden om vervolgens weer verder te gaan met de slangevolte, dan weer eens juist een pas wegrijden in de boog zelf en een schijnovergang etc. etc.
Daar kan ik eindeloos mee knutselen in alle gangen. En ik heb standaard een paar balken in de bak liggen om in galop mee te schakelen en soms ligt er een compleet parcours aan balken. Daar probeer ik dat elke balk passend op aan te rijden in een zelfde ritme en cadans.

Gevolg is dat ik een paard heb wat je dubbel kan vouwen naar beide kanten en overal kan schakelen in het parcours.... Nou dat alleen nog eens netjes laten zien op concours, daar is de uitvoering dan vaak weer bagger. :')

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 01:24

Och herkenbaar :')
Onwijs bedankt voor de tips, zijn ook echt leuke tips. Ik ben ook vrij creatief aangelegd dus daar kan ik zeker even lekker mee aan het knutselen gaan!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:59

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. De merrie die ik rijd wil heel graag haar hoofd in de lucht steken en dan gaan rennen. Nu heb ik haar zo ver dat ze mijn hand naar beneden toe volgt en contact zoekt. Ze wil alleen regelmatig wat achter de teugel kruipen en ik voel dan vaak dat ze niet meer zo actief loopt.
Nu probeer ik daar zelf heel erg op te letten en steeds als ze dat weer doet rijd ik een pasje naar voren en dan weer wat terug.

Maar moet ik nu proberen om te voorkomen dat ze erachter duikt door heel afwisselend bezig te zijn, steeds overgangen te rijden en haar niet de tijd te geven om zelf na te gaan denken. Of moet ik haar juist de fout laten maken en dan corrigeren zodat ze kan leren dat dat dus niet de bedoeling is?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 23:43

Hoe ver duikt ze er achter dan? Ik denk dat dat iets is dat juist bij veel paarden voorkomen die nog zoeken. Bij mij werd dat pas beter na oefeningen als schouderbinnen, keertwending én geloof het of niet maar ook de spaanse pas. Die kwam er toen plots achter dat hij achterbenen had om op te leunen geloof ik :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 07:21

Aurora3 schreef:
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. De merrie die ik rijd wil heel graag haar hoofd in de lucht steken en dan gaan rennen. Nu heb ik haar zo ver dat ze mijn hand naar beneden toe volgt en contact zoekt. Ze wil alleen regelmatig wat achter de teugel kruipen en ik voel dan vaak dat ze niet meer zo actief loopt.
Nu probeer ik daar zelf heel erg op te letten en steeds als ze dat weer doet rijd ik een pasje naar voren en dan weer wat terug.

Maar moet ik nu proberen om te voorkomen dat ze erachter duikt door heel afwisselend bezig te zijn, steeds overgangen te rijden en haar niet de tijd te geven om zelf na te gaan denken. Of moet ik haar juist de fout laten maken en dan corrigeren zodat ze kan leren dat dat dus niet de bedoeling is?

Dat ze erachter kruipt kan zoveel zijn.. bijv. het missen van kracht in de achterhand/billen, niet loslaten van de rug en/of niet loslaten bij het stukje hals dat net voor de schoft zit (waar je je handen houdt (als je ze goed gedragen hebt)) Dit zijn maar een paar voorbeelden die vrij vaak voorkomen.

Lekker overgangen blijven rijden en tempowisselingen meenemen. Wat bij mij goed hielp was voorwaarts rijden en als ze tegen de hand aan loopt (dus met de neus naar voren gaat... niet te verwarren met tegen de hand zijn... meer dat paard aangeeft dat ze wat wil verlengen in haar lichaam) afentoe uitschuiven met die hals.. richting halsstrekken (vwnw) waarbij ze wel actief moet blijven.

En daarna weer oppakken, als ze stiekem toch teveel op de voorhand neigt even overgang stap en dan weer aandraven.. Daar kwam ze al minder van achter de ll.

En daarna ga je stukjes schoudervoor zetten.. als je zelf handig bent kun je een beginnetje maken van de keertwending, om bijv. kwart keertwendinkjes te stappen. Wat ook een hele goede achterhand oefening is is achterwaarts stappen en goed voorwaarts wegdraven. Wel oppassen dat je hem niet achter de hand laat kruipen met achterwaarts en zelf recht blijft zitten.

wbt. impuls ben ik het met de andere dame eens. Blijven verassen.. en consequent zijn 1x been is weg.. niet dat je hem darna een rotschop moet verkopen maar je moet hem wel zodanig corrigeren dat hij ook diect reageert. Worden ze niet alleen voorwaartser van maar worden ze ook fijner op de hulpen van ipv dat je eindeloos je kuitjes aanlegt en het 5 passen kost voor ze aandraven bijv.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:03

@ svdijk86: Haar rug laat ze wel goed los volgens mij, want ik merk meteen dat ik niet meer kan doorzitten als ze haar rug spant. Het is ook niet zo dat ze de hele tijd achter de loodlijn loopt. Ik heb het idee dat het erger wordt als ze moe wordt. Als we wat langer bezig zijn dan wordt de motor aan de achterkant minder sterk en dan heb ik moeite om haar van voren naar de hand toe te houden.
Wat ik dan inderdaad zelf ook probeer is uitschuiven, vooral omdat ik mezelf dan wel moet dwingen om haar naar de hand toe te rijden, anders lukt die oefening niet. Daarna ga ik meestal maar uitstappen omdat ik niet wil dat ze leert dat ze onder het werk uit kan komen op deze manier. Maar eigenlijk zou ik willen dat ik het op kan lossen, dat ze toch nog even een stukje netjes op de juiste manier loopt zodat ik daarna kan stoppen. En dat lukt me nu dus nog niet.

Stukje achterwaarts en dan weer goed voorwaarts wegdraven zal ik eens gaan oefenen, dat doe ik eigenlijk bijna nooit. Maar lijkt me inderdaad wel een goede oefening om haar spieren nog sterker te maken.

kandell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:54

Probeer om niet in een keer heel hard te gaan, maar kleine stukjes schakelen. Het is beter als je klein schakelt en veel schakelt, als dat je een keer lang schakelt, en dan eventjes niet meer.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:31

veel tempowisselingen rijden, halthouden en gelijk wegdraven, aangalloperen vanuit stap...

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:38

Aangalopperen vanuit stap vind ik zelf niet zo'n fijne oefening. Ik vind het lastig om bij het aangalopperen netjes de controle te houden. Als ik aangaloppeer vanuit draf gaat ze vaak al met haar hoofd omhoog, druk de rug weg en rent onder me vandaan. Op dit moment krijg ik dat niet echt onder controle, de ene keer gaat het beter dan de andere keer, maar ik kan het zelf nog niet echt oplossen. Als ik dan eenmaal in galop ben krijg ik wel vrij makkelijk de aanleuning terug, ze volgt dan ook netjes mijn hand en dan kan ik haar wel weer meer bij elkaar rijden en ook terug in tempo.
Maar ik heb het idee dat aangalopperen vanuit stap alleen zin heeft als we dat op de juiste manier oefenen. Daarom doe ik dat eigenlijk bijna nooit.