Galop probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brittney98

Galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 21:46

Hee,

Mijn fjorden ruin van nog maar 3,5 jaar heeft een beetje problemen met het aanspringen in de rechter galop. Hij gaat dan gewoon heel hard in de linker galop weg galoperen |(

jendemen25

Re: Galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:51

eerst proberen recht te richten in welke galop hij ook aan springt, dan krijg je weer controle, als je het tempo onder controle hebt terug nemen en weer opnieuw aanspringen. dit blijven herhalen. er gaat wat tijd in zitten maar volgens mij krijg je er een fijne galop voor terug. hij is braaf dat ie in galop aan springt, hij moet nu alleen nog leren welke galop hij moet nemen als jij hem die hulp geeft....

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 21:53

jendemen25 schreef:
eerst proberen recht te richten in welke galop hij ook aan springt, dan krijg je weer controle, als je het tempo onder controle hebt terug nemen en weer opnieuw aanspringen. dit blijven herhalen. er gaat wat tijd in zitten maar volgens mij krijg je er een fijne galop voor terug. hij is braaf dat ie in galop aan springt, hij moet nu alleen nog leren welke galop hij moet nemen als jij hem die hulp geeft....

Oke bedankt ik ga het morgen meteen proberen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:29

Het in de verkeerde galop aanspringen heeft veelal te maken met een verkeerde gewichtsverdeling (balansverstoring/evenwicht) tussen links en rechts, waardoor goed aanspringen voor het paard bijna onmogelijk is.

Vaak, als paarden rechtsom, links aan springen, kantelen ze het hoofd wat naar binnen, waardoor er meer gewicht op het binnenvoorbeen komt en het paard dit voorbeen dus niet vrij kan maken om aan te galopperen. Het zal dus met het vrije (linker) been aanspringen.

Dit kun je trainen door vooral in stap en draf veel de schouder naar binnen te rijden (zonder binnenstelling, je houdt het paard dus recht) en het achterbeen wat weg te zetten.

Feitelijk laat je het paard dan dus haaks op een volte lopen. 2/3 pasjes en daarna weer recht stellen. Een hele goede rechtrichtende oefening.

Je zult merken dat zodra het paard recht is, het probleem van verkeerd aanspringen, weg is, zonder dat je op de galop zelf hebt hoeven trainen. Succes!

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 23:17

Suelza schreef:
Het in de verkeerde galop aanspringen heeft veelal te maken met een verkeerde gewichtsverdeling (balansverstoring/evenwicht) tussen links en rechts, waardoor goed aanspringen voor het paard bijna onmogelijk is.

Vaak, als paarden rechtsom, links aan springen, kantelen ze het hoofd wat naar binnen, waardoor er meer gewicht op het binnenvoorbeen komt en het paard dit voorbeen dus niet vrij kan maken om aan te galopperen. Het zal dus met het vrije (linker) been aanspringen.

Dit kun je trainen door vooral in stap en draf veel de schouder naar binnen te rijden (zonder binnenstelling, je houdt het paard dus recht) en het achterbeen wat weg te zetten.

Feitelijk laat je het paard dan dus haaks op een volte lopen. 2/3 pasjes en daarna weer recht stellen. Een hele goede rechtrichtende oefening.

Je zult merken dat zodra het paard recht is, het probleem van verkeerd aanspringen, weg is, zonder dat je op de galop zelf hebt hoeven trainen. Succes!

Oke maar wat bedoel je met haaks op een volte rijden?

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:52

van een paard van 3,5 geloof ik het ook nog wel dat die moeite heeft met de galop. elk paard is anders. ook mijn paard heeft moeite met de galop. nog steeds, en hij is inmiddels al 6. ook hij kan hier niets aan doen, en het enige wat ik er aan kan doen, is hem zo veel mogelijk helpen met aanspringen. kleine stukjes galoperen en daarna goed belonen. Misschien werkt dat ook wel goed bij jou paardje. Of een keer aan de longeerlijn zetten en dan op de rechterhand laten galoperen.

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:31

Het beestje is nog maar 3 jaar, dus zal waarschijnlijk nog scheef zijn en niet veel kracht hebben vanachter. Ga dus in stap en draf aan de gang met lengtebuiging, voltes openen en verkleinen, slangenvoltes en achtjes rijden. Rij zoveel mogelijk op de binnenhoefslag zodat hij zelf zijn balans moet zoeken.
Aanspringen kun je het beste op een volte doen, dat verkleint de kans dat hij verkeerd aanspringt. Als hij goed aanspringt heel erg belonen en neem hem na een paar passen weer terug zodat het voor hem niet te lastig wordt.
Veel succes!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:33

Les nemen. En anders iemand op je paard laten rijden die wat meer ervaring heeft.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:05

Rijd je ook buiten met dit paardje? Ik zou het galopperen minder in de bak oefenen en meer buiten op lange rechte bospaden. Probeer daar dan veel overgangen te rijden van draf naar galop en weer terug naar draf. Zo kun je de controle vergroten en krijgt het paard de kans om sterker te worden.

Het is voor een jong paard nu eenmaal erg lastig om met een ruiter op zijn rug in evenwicht aan te galopperen en dan ook nog langzaam en beheerst en in de goede galop.

In de bak zou ik veel oefenen in stap en in draf. Maak veel voltes, grote en kleine voltes, slangenvoltes en gebroken lijnen. Doe veel oefeningen om het paard gehoorzamer te maken. Maak ook veel overgangen.
Probeer bijvoorbeeld 3 keer aan te draven en weer terug naar stap te gaan op 1 lange zijde.

En neem goed les zodat je zelf ook steeds beter wordt in je rijden, daar profiteert je paard ook weer van.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:24

Ja ik rij veel met hem buiten
Oke bedankt
Ik wil ook graag les maar wij hebben geen trailer en er zijn geen echte instructeurs en instructice bij ons in de buurt die aan huis les willen geven :(

Aurora3 schreef:
Rijd je ook buiten met dit paardje? Ik zou het galopperen minder in de bak oefenen en meer buiten op lange rechte bospaden. Probeer daar dan veel overgangen te rijden van draf naar galop en weer terug naar draf. Zo kun je de controle vergroten en krijgt het paard de kans om sterker te worden.

Het is voor een jong paard nu eenmaal erg lastig om met een ruiter op zijn rug in evenwicht aan te galopperen en dan ook nog langzaam en beheerst en in de goede galop.

In de bak zou ik veel oefenen in stap en in draf. Maak veel voltes, grote en kleine voltes, slangenvoltes en gebroken lijnen. Doe veel oefeningen om het paard gehoorzamer te maken. Maak ook veel overgangen.
Probeer bijvoorbeeld 3 keer aan te draven en weer terug naar stap te gaan op 1 lange zijde.

En neem goed les zodat je zelf ook steeds beter wordt in je rijden, daar profiteert je paard ook weer van.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:05

Misschien kun je een goede instructeur vinden waarvan je les kan krijgen op een ander paard. Dat is natuurlijk niet direct gericht op de problemen die jij met jouw eigen paardje tegenkomt, maar het kan je wel helpen om een betere ruiter te worden in het algemeen.