Op de hoefslag galopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Op de hoefslag galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:55

Hoi!
Ik heb nogal een probleempje. Ik rijd nog niet zo lang (3 maanden m.a.w :)) en wil graag goed leren galopperen. Ik kom er nu goed in en het blijven zitten gaat steeds beter, maar ik heb het probleem dat ik mijn paard moeilijk op de hoefslag laat galopperen. Ze gaat gewoon steeds verder naar het midden van de bak toe, totdat de rondjes te klein zijn om te blijven galopperen en dan val ik weer terug in de draf. Balen natuurlijk. Ik probeer wel echt goed te blijven sturen, maar ze wil gewoon niet. Nou is het ook zo dat ze ook heel moeilijk door de hoeken gaat als ze draaft, wat ik ook probeer te verbeteren. Moet ik nou nog meer met de teugels sturen, of ligt dit meer aan het paard?

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:59

heeii

ik snap je probleem want ik heb dat soms ook, maar mij werd verteld dat je dan de teugel die aan de linker kant zit dat je die ieenbeetje in de nek legt en de andere teugel dan een beetje naar de hoefslag terkt.
probeer het maar een keer.

xx

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 19:03

Dankjewel, dat ga ik proberen!

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:07

mijn lerares heeft mij vertelt, buiten teugel een beetje van de hals af, en binnen been aandrukken. het werkte wel beter maar niet helemaal bij de pony waar ik toen op reed.
niet alleen met je teugels sturen, ook met je benen!

succes +:)+

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:09

Idd. Teugels strak houden, buitenteugel moet ook strak zijn.. Daarmee moet je haar ook op de hoefslag houden. En binnenbeen geven.. Zo druk je haar als ware met je been op de hoefslag..,

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:09

Eigenlijk moet je je paard kunnen sturen op je zit, heb je daar al aangedacht?
Misschien zit je zelf wel net iets scheef.. dan gaat je paard ook scheef.
Soms wil het wel eens helpen om de hoeken overdreven te nemen, want misschien is het wel zo; jij ziet die hoek aan komen dus jij kijkt al door de hoek heen zegmaar. dus automatisch ge je al met je gewicht die bocht nemen als het ware, dus je paard gaat dan al de bocht om.

snapje? ;)

Maar wil niet zeggen dat dat het probleem is.. het kan als nog van alles zijn. En anders een keer hulp vragen aan de gene van wie je les hebt.
Je moet ook niet denken dat je na 3 maand alles al kent.
Iedereen heeft zijn probleempjes, dus is toch het handigste om gewoon hulp te vragen aan iemand die bij je is.

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:14

wat bij mij vaak werkt is been druk.
als je binnen been wat meer aan druk en de binnen teugen iets tegen de hals drukt + de buiten tuigen een stukje van de hals.
bij werkt het bijna altijd of je moet een paard hebben die toch stug door gaat.

Badeendje

Re: Op de hoefslag galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 19:18

@suus_toes Ah thanks, dat zou best kunnen! Ga ik op letten! Heb nog nooit iets over een paard sturen via zit gehoord, in de trant van, mijn instructrice heeft er nooit iets over gezegd!

En been druk, bedankt, ga ik proberen!

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 07:51

Houd je binnenbeen eraan maar vergeet je buitenbeen niet!

Wat ook heel handig is, zo doe ik dat met die van mij.
hang een klein beetje naar buiten (niet te veel) dan gaat je paard al een heel stuk meer naar de buitenkant toe.

vooral niet te veel met de teugels werken, probeer het met je zit optelossen

succes!

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:00

Sturen met je zit begint eigenlijk met de kijken waar je heen wilt. Als je ergens naar toe kijkt zal je gewicht het paard ook die kant op sturen (tenzij je enorm scheef zit). Dus als je naar het midden van de bak kijkt, dan zal je paard daar heen lopen. Probeer op de lange zijdes rechtuit te kijken en ook in de hoeken langer rechtuit te kijken (vooral niet naar binnen kijken of je de hoek wel diep genoeg inrijdt). Houd je hoofd rechtop en kijk over het hoofd van je paard heen. Oefen hier maar eens mee en kijk of je je paard kan sturen met je blik.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:03

Sturen op je zit als je nauwelijks balans hebt..? Dat is moeilijk! Sturen op je zit kan alleen als je zelf goed zit, anders komt je hulp niet door. Ik begrijp dat de TS sinds drie maanden rijdt, dus zij zal nog veel ervaring moeten op doen en gevoel moeten ontwikkelen. Dat is niet erg :) maar sturen op je zit is dan misschien iets teveel gevraagd. Je kunt beter oefenen met "gewoon" sturen, zodat je meer controle krijgt over je pony. Denk zo lang mogelijk rechtuit en kijk naar het punt waar je naar toe wilt (einde van de lange zijde). Corrigeer eventueel door meer druk op je linker of rechter teugel te geven als je pony af wil slaan.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:08

Summertime_B schreef:

hang een klein beetje naar buiten (niet te veel) dan gaat je paard al een heel stuk meer naar de buitenkant toe.

succes!

Haha dat hoef ik juist niet te doen, naar buiten gaan hangen..
dan krijg ik toch een bok partij.. maar goed praat hier ook over een paard die nog niet zo'n goeie evenwicht heeft. haha!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:10

Er zullen nog wel wat dingetjes zijn die niet helemaal goed gaan waardoor je nog naar binnen valt. Maar om het overzichtelijk te houden geef ik je een tip die in alle moeilijke en crisis situaties werkt.
Kijk en consentreer je op waar je heen wil. Dus recht naar het einde van de hoefslag kijken en blijven kijken. En dan nog alle andere dingetjes als recht zitten, gelijke teugeldruk enz enz

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:16

Ik had hetzelfde probleem met mijn jonge paard in het begin. De tip om het met je binnenbeen op te lossen werk dan niet... (weet niet hoe oud je paard is, of wat hij of zij al kan...maar het kan natuurlijk zijn dat ie het binnenbeen helemaal nog niet kent) Mijn reactie was dan ook binnenbeen en buitenteugel. (natuurlijk is dat wel de manier om het te doen, met je binnenbeen, maar als je paard het binnenbeen niet begrijpt, schiet het natuurlijk niet op) Gevolg: altijd mega-contra door de bochten. Heel vervelend en frustrerend.
Uiteindelijk, heel tegenstrijdig, juist meer nadruk gelegd op de binnenteugel (maar buitenteugel niet losgooien). Ik vond dit heel erg moeilijk en zonder intensieve begeleiding had ik dit niet op kunnen lossen! Je hebt gewoon echt iemand nodig die je helpt. Uiteindelijk heeft ze ook geleerd wat het binnenbeen is en kunnen we normaal de bochten door.
Maar zeker met zo weinig ervaring nog is de enige manier om het op te lossen lessen nemen.

Mieke_Xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:36

Als mijn pony een vervelende bui heeft, niet op mijn been reageert en ze met teugeldruk ook niet meer netjes door de bochten heen wil, (ze gaat dan naar binnen vallen) dan maak ik er vaak juist een heel klein bochtje van, waarin ze wel het tempo vast moest houden, dit vind zij natuurlijk heel vervelend. Na een paar keer is het niet meer leuk om zo nar binnen te vallen.
Maar als je paard wel kan reageren op been en teugelhulp maar je moet dat zelf nog een beetje onder de knie krijgen moet je natuurlijk eerst dat gaan oefenen, dit is meer een oplossing voor heel vervelende buien;) succes!

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:35

suus_toes schreef:
Summertime_B schreef:

succes!

Haha dat hoef ik juist niet te doen, naar buiten gaan hangen..
dan krijg ik toch een bok partij.. maar goed praat hier ook over een paard die nog niet zo'n goeie evenwicht heeft. haha!

Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat je helemaal scheef gaat zitten he!
Leg je gewicht een klein beetje op je buitenbeugel om het zo maar te noemen.

Summertime_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:37

Maar meid, je bent ook nog niet lang bezig dus ik zeg altijd maar:

Oefening maakt kunst!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 22:03

Bedankt allemaal :). Natuurlijk zal ik nog meer dingen fout doen, maar elke tip kan helpen en ik heb morgen weer les, dus ik ga het in ieder geval proberen :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:24

Ben benieuwd hoe het is gegaan vandaag?

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:17

je moet je binnenbeen er goed aan houden, dat helpt tenminste bij mij, veel succes!!

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:20

Kijken waar je heen wil helpt vaak ook, en je gewicht verplaatsen naar de plek waar je heen wil.