Bijna niet kunnen houden. Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calvacadour

Bijna niet kunnen houden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:21

Hallo!

ik heb een oud paard dat vroeger Z heeft gesprongen maar ik heb een probleem als ik met hem op een sprong af ga kan ik hem bijna niet meer houden heel vervelend ik heb alles al bijna geprobeerd op voltes, met een martingaal, een thiedeman teugel, met een draf balkje ervoor en vanuit stap maar hij blijft het maar proberen waarschijnlijk komt dat van vroeger maar ik wil hem lekker rustig op een sprong aan kunnen rijden.
alle tips zijn welkom

xx

HenrietteB

Re: Bijna niet kunnen houden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:22

Galopeerd hij na de sprong ook zo hard door?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:24

Als je met alleen balken op de grond werkt ipv met sprongetjes, heb je dan wel de controle?

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:24

HenrietteB schreef:
Galopeerd hij na de sprong ook zo hard door?

ja ook ik krijg hem dan pas terug na een half rondje galopperen

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:25

Sonja schreef:
Als je met alleen balken op de grond werkt ipv met sprongetjes, heb je dan wel de controle?

ja ongeveer hij gaat er dan ook hard opaf

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:26

dit probleem heb ik ook.. ik lees even mee :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:28

Calvacadour schreef:
Sonja schreef:

ja ongeveer hij gaat er dan ook hard opaf

Nee dus ;)

Dan ligt dáár je eerste deel van de oplossing. Integreer balken in je dressuurwerk, en zorg dat je meer controle krijgt. Zolang dat je niet lukt, gaat het met springen ook niet goedkomen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:29

dressuur is de basis van springen..

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 13:26

Sonja schreef:
Nee dus ;)

Dan ligt dáár je eerste deel van de oplossing. Integreer balken in je dressuurwerk, en zorg dat je meer controle krijgt. Zolang dat je niet lukt, gaat het met springen ook niet goedkomen.

kheb het al een keer geprobeerd maar als hij hem 1 keer heeft genomen gaat hij de 2de keer alweer harder
in oefenspringen is het opeens heel anders dan gaat hij hard maar kan ik hem wel onder controle houden en terug krijgen heel apart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:37

Ten eerste: Een martingaal.
Ten tweede: Les nemen.
Voor nu: Werk aan je overgangen terug. Oefen dat in je dressuurwerk, en dan vooral op zit, maak hem vlug aan je been en werk aan je overgangen.
Ga dan oefenen met een enkel balkje, en dan halthouden voor het balkje. Dan draai je een volte en draaf je weer aan en doet de oefening nog een keer. Dan draai je weer een volte en doe je het halthouden nog een keer. Waarschijnlijk gaat je paard meedenken en komt hij zelf terug.
Als je nog een keer aanrijdt zal hij terugkomen maar dan rijdt je een keer rustig door, wees voorzichtig met de hulpen dat je m niet ineens teveel been geeft want dan zal hij alsnog vooruit spurten.
Als dit goed gaat met balkjes kun je dit ook oefenen op een hindernis met een drafbalk ervoor.

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 13:47

Joolien schreef:
Ten eerste: Een martingaal.
Ten tweede: Les nemen.
Voor nu: Werk aan je overgangen terug. Oefen dat in je dressuurwerk, en dan vooral op zit, maak hem vlug aan je been en werk aan je overgangen.
Ga dan oefenen met een enkel balkje, en dan halthouden voor het balkje. Dan draai je een volte en draaf je weer aan en doet de oefening nog een keer. Dan draai je weer een volte en doe je het halthouden nog een keer. Waarschijnlijk gaat je paard meedenken en komt hij zelf terug.
Als je nog een keer aanrijdt zal hij terugkomen maar dan rijdt je een keer rustig door, wees voorzichtig met de hulpen dat je m niet ineens teveel been geeft want dan zal hij alsnog vooruit spurten.
Als dit goed gaat met balkjes kun je dit ook oefenen op een hindernis met een drafbalk ervoor.

sorry dat ik het zeg maar dat had ik ook al een keer geprobeerd in eerste instantie ging het goed toen heb ik het geprobeerd met een klein kruisje was wel rustig die les daarop nog een keer geprobeerd en toen werd hij weer heel druk dus mijn conclusie was het werkte niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:49

Je moet ook doorzetten, zodra hij weer druk wordt, begin je helemaal overnieuw. Dit moet je lang volhouden en telkens terug gaan naar de basis.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:54

Calvacadour schreef:
Sonja schreef:
Nee dus ;)

kheb het al een keer geprobeerd maar als hij hem 1 keer heeft genomen gaat hij de 2de keer alweer harder
in oefenspringen is het opeens heel anders dan gaat hij hard maar kan ik hem wel onder controle houden en terug krijgen heel apart

het gaat ook niet in een keer je moet blijven oefenen oefenen en nog is oefenen als je door zet lukt het!

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:01

Laat ik nu eens net het tegenovergestelde hebben.
Volgens mij vind die van mij springen in de bak saai, want hij is niet aan mijn been en houd heeel erg in voor de hindernis, terwijl buiten over boomstammen of takken hij als een trein eroverheen wil!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:05

Ja, dit is niet even in één weekje opgelost. Hij heeft geleerd dat hij hard op een hindernis/balk kan afstormen en dat jij zijn enthousiasme niet kan beteugelen. Dus dat wordt hard werken voor jou (en uiteindelijk ook voor hem) om te zorgen dat hij gehoorzaam blijft... ook als er van die balken de bak in komen. Daar ben je de komende maanden nog wel zoet mee.

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:48

dankje voor alle tips

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 04:42

Kan het misschien zijn dat jij toch nét niet goed genoeg blijft zitten voor de sprong? (Dus dat je onbewust toch al wat naar voren gaat zitten?)
Als je paard namelijk Z gesprongen heeft kan het zijn dat hij heel erg gewent is om op zit terug gereden te worden voor de sprong en als jij dan nét een tikje te ver naar voren zit, bijvoorbeeld omdat je weet dat je zo in springhouding moet, kan hij dat zien als 'ah ik mag harder'..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:16

Niet alleen maar nee Nee Nee zeggen.
Het paard heeft vanuit een lekker basis tempo geleerd te springen. Jij moet het basis tempo hoger leggen dan versneld hij waarschijnlijk minder of niet. Je moet uit een lekkere galop aanrijden, niet uit zo'n sukkel 'ik val bijna over mijn eigen benen galop'.

Als je lekker rustig wil rijden moet je lekker op buiten rit gaan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:53

Heb jij de TS dan eens zien springen, Smurffie?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:04

Nee maar ze schrijft dat ze rustig wil rijden ;) daar ligt vaak het probleem.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:16

Ik denk dat de TS met rustig gewoon een normaal tempo bedoelt..

Ik denk dat je idd gewoon veel met de basis bezig moet, en dan bijvoorbeeld wat balkjes mee moet pakken, en proberen daar gewoon over heen te rijden. Een paar balkjes, totdatt het helemaal naar jou zin gaat. Dat kan dan best een tijdje duren, een probleem los je niet zomaar even op.
En dan rustig opbouwen met een balkje galloperen, een klein kruisje etc. En elke keer zorgen dat je helemaal tevreden bent voor je een stapje verder gaat.
En natuurlijk les nemen.
Misschien kan je proberen de balkjes zo te leggen dat hij wat grotere of kleinere pasjes moet maken, zodat hij ook echt goed op zn beentjes moet letten, misschien gaat hij dan wat rustiger lopen.

Het is denk ik vooral heeel erg veel oefenen. Hem lekker ontspannen rijden en als het niet gaat terug gaan naar de basis.

Gaat ie ook rennen met balkjes aan de longe? Misschien kan je zo een keertje bekijken of het inderdaad is dat je hem, onbewust andere hulpen geeft.

Succes ermee :) en een goede instructeur kan denk ik een hoop helpen :)

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 14:37

bedankt voor alle tips ik heb les genomen en het gaat al een stuk beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:21

Geweldig he die problemen die binnen een week met 1 les opgelost worden aan het eind van vakanties :')
En wij altijd maar weer mee proberen te denken, sukkels dat we zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:25

Ja... en zelf maanden zwoegen om iets goed te krijgen... pff.. stapte vandaag van m'n paard na de les.. nou mijn 'probleem' kost nog wel wat tijd en inspanning was de boodschap van mijn instructrice.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:47

Kijk eens terug naar je stap en draf, heb je die al 100% onder controle? als je in je training niet volledig controle hebt over je tempo in stap/ draf hoe kun je dan verwachten dat je paard in galop, laat staan een parcours lekker "in de hand" rond rijdt.

Veel overgangen maken, ook in stap, schakelen, tempo "van jou" maken. Heb je het gevoel dat je paard al iets loperig wordt, corrigeren met zit en stem, zo nodig hand, om tempo naar jouw tempo te brengen.
Tempo controle is de basis, van daar uit nageeflijkheid, gedragenheid e.d.

De meeste foutjes ontstaan door iets wat niet goed zit in de basis, kritisch kijken naar jezelf..

Je kunt ook wel met balkjes beginnen, maar ik zou nog een stapje terug gaan en eerst in stap/draf het tempo goedmaken om daarna misschien met twee balken het aantal passen daartussen te vergroten en verkleinen.

Volges mij kun je daar wel wat ritjes mee vullen voor je gaat springen :)

Succes!