paard in aanleuning net niet erdoorheen en drammerig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

paard in aanleuning net niet erdoorheen en drammerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 17:25

Ik loop de laatste weken een beetje vast in het rijden.. Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen of tips kunnen geven.

Ik rijd een 6-jarige merrie, en heb pas mijn M1-debuut gehad. Nou wordt ze steeds vervelender in de aanleuning, en dan met name als ik meer van haar ga vragen. Als ik haar laag losrijd, is ze op 2 pinken te rijden, heel los en fijn over de rug. Maar zodra ik haar oppak en meer aan het werk ga zetten gaat het mis. Voor het oog ziet het er best netjes uit, maar zo voelt het absoluut niet. Ze is stug, sterk en drammerig. En hoe meer ik van haar vraag (zijgangen, overgangen en dan met name overgangen terug), hoe vervelender ze wordt. In principe loopt ze nog het 'best' als ik niks vraag en er van voren niet aan kom. Dan loopt ze voor het oog het best, maar dat is voor mijn gevoel schijn, want ze is er dan niet helemaal doorheen en laat niet los. Maar zodra ik maar íets met mijn hand doe begint het gedonder weer.

In lang-laag loopt ze dus fijn, maar in de oprichting krijg ik haar er niet fijn doorheen, en blijft ze tegen mijn hand. Dit wordt ontieglijk frustrerend, en ik zit nu in een negatieve spiraal waar ik uit wil komen. Het rijden is nu vaak 'vechten', en dat wil ik helemaal niet. Ik wil zo min mogelijk met mijn hand hoeven rijden, maar voor mijn gevoel los ik dit ook niet op door haar maar haar zin te geven en er niet aan te rijden.

Ze is vorige week naar de tandarts geweest, om uit te sluiten dat dat de oorzaak was. Ze hebben wel moeten vijlen, maar dat heeft geen effect gehad het rijden gaat nog net zo moeizaam.
Ik heb er op dit moment een dubbel gebroken bitje van aurigan/argentaan in. Die gebruik ik al vanaf het begin, sinds ze zadelmak is.

Ik hoop dat jullie me tips kunnen geven, of opbouwende kritiek hebben. Ik heb dit topic geopend omdat ik me ervan bewust ben dat ik iets moet veranderen in het rijden, omdat ik juist niet dat 'gevecht' wil hebben. Ik wil het beste voor mijn paardje, en op een manier kunnen rijden waarmee we allebei plezier hebben. Het is niet zo dat ik mijn paard grof rijd enzo, ik ben juist een type dat met heel weinig hand wil kunnen rijden. Graag dus geen 'sielugh'-reacties zonder tips, daar heb ik niks aan.

Oja, ik ben niet zo van de hulpteugels, dus een slof komt er niet aan!
Alvast bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Re: paard in aanleuning net niet erdoorheen en drammerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:53

Treedt ze wel genoeg onder met haar achterbeen?
Om het paard van voor op te kunnen richten, moeten ze vanachter ook wel blijven lopen.
Veel ruiters gaan daar de fout in.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:12

Dat wilde ik ook net zeggen.
Zolang ze niet goed ondertreden met de achterbenen merk je dat in de aanleuning.
In de training probeer ik altijd op de volte het binnenachterbeen te stimuleren, zodat deze meer onder de massa geplaatst wordt. Misschien heb je hier iets aan.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:19

Hoe maak je de overgang van lang/laag naar oprichten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:30

hoe lang wil je ze hoog houden? komt ze direct bij het hoog rijden tegen de hand, of laat ze zich in eerste instantie wel hoger instellen, maar komt na enkele minuten tegen de hand?
je schrijft laag losrijden: is dit lang en laag, of is dit laag en rond? in het eerste geval: krijg je ze rond terwijl ze laag loopt, of is dit ook niet te doen?

ik zou eerder denken dat ze nog niet sterk genoeg is, en dat alles te lang duurt. dat het mss beter is om ze laag los te rijden, eventjes hoger in te stellen, daarna terug laag, en alle oefeningen zowel laag als hoog te vragen, maar nooit te lang in een houding.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:37

Je omschrijving wekt bij mij de indruk dat het werk nog te vroeg komt.
Probeer misschien wat minder aan de oprichting te denken maar meer aan oefeningen waarbij het paard meer kracht en balans ontwikkeld zoals de eenvoudige wissels en schakelen.
Focus daarbij niet op de positie van het hoofd, de oprichting komt vanzelf als het achterbeen het toelaat.

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:03

Dit klinkt alsof het paard nog niet sterk genoeg is om de achterhand goed onder te brengen. Door veel tempowisselingen en overgangen te rijden wordt ze sterker.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:15

Bedankt voor alle reacties!

Haar achterbeen mag inderdaad sterker worden, maar die is al wel een stuk sterker dan hij was. In de middendraf vertrekt ze al veel beter, en in de galop kan ik haar al een stuk beter sluiten dan het was. Ik denk wel dat ze het moeilijk vindt om op het achterbeen te komen, misschien dat daar een stukje protest uit komt? Maar als ik dat moeilijke stukje uit de weg blijf gaan, hoe krijg ik haar dan sterker daarin?
Bij het SB merk ik idd ook dat ze het lastig vindt haar achterbeen goed eronder te zetten.

Verder las ik de opmerking dat ik misschien te snel ga. Ik geef eerlijk toe, achteraf gezien had ik beter langer in de L2 kunnen blijven.. Ik ben me er ook van bewust dat ik eerst de basis en de aanleuning goed moet krijgen wil ik verder kunnen, daarom wil ik me nu ook puur hierop richten. Het is niet zo dat ik ontzettend veel druk op haar leg of al oefeningen uit het Z oefen ofzo.. We doen echt puur de M1-onderdelen, verder zijn we nog niet.

Mijn twijfel is een beetje, ik wil best een stap terug doen maar wordt het daar beter van? Voor mijn gevoel ga ik dan namelijk ons moeilijke stuk of probleempunt uit de weg, en krijg ik het daarmee niet opgelost.

Het is trouwens niet zo dat ik pas sinds kort met de oprichting bezig ben, en ze sinds het begin zo is. Ze heeft het wel een tijd goed en fijn gedaan.

@ jasmijn: Hoe ik de overgang lang-laag naar oprichten maak.. Ik pak haar eerst half op en ga dan overgangen en schijnovergangen maken in alle gangen. Daarna pak ik haar helemaal op.

@ duhelo: Ze komt gelijk bij het hoog rijden tegen de hand. Eerst werd dit minder naarmate ik haar daar wat langer hield, maar nu blijft ze zo.
Ik laat haar regelmatig tussendoor even laag lopen, maar dit kan ik wel nog meer doen inderdaad, dat ga ik meenemen!

@ sizzle: Juist van dat soort oefeningen wordt ze dus vervelend en druk. Ik vind het lastig hoe ik dit weer af kan laten vloeien, vaak wordt het door veel moeilijke oefeningen te rijden van kwaad tot erger. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Poeh, ik vind het echt lastig om dingen goed onder woorden te brengen of uit te leggen.. Zaterdag heb ik wedstrijd, misschien kan ik een filmer regelen zodat ik een filmpje kan laten zien om het te verduidelijken..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:20

merel90 schreef:
.

@ duhelo: Ze komt gelijk bij het hoog rijden tegen de hand. Eerst werd dit minder naarmate ik haar daar wat langer hield, maar nu blijft ze zo.
Ik laat haar regelmatig tussendoor even laag lopen, maar dit kan ik wel nog meer doen inderdaad, dat ga ik meenemen!

@ sizzle: Juist van dat soort oefeningen wordt ze dus vervelend en druk. Ik vind het lastig hoe ik dit weer af kan laten vloeien, vaak wordt het door veel moeilijke oefeningen te rijden van kwaad tot erger. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Poeh, ik vind het echt lastig om dingen goed onder woorden te brengen of uit te leggen.. Zaterdag heb ik wedstrijd, misschien kan ik een filmer regelen zodat ik een filmpje kan laten zien om het te verduidelijken..

Afvloeien kun je het beste doen door iets dat ze makkelijk kan of graag doet.
ik rij nu wel op een veel lager niveau (heb dan ook niet het meest geschikte paard) , maar de mijne kan en doet heel graag overgangen stap-galop, en wat schakelen in galop.
ze heeft echter wel moeite, en er een hekel aan, om meer te gaan verzamelen, en dat uit zich vooral tijdens zijgangen (die voor haar erg lastig zijn) en het verzamelder, meer dragend draven.
de oefening op zich doet ze dan wel erg netjes, maar ze komt dan ook graag tegen de hand in, en begint spanning op te stapelen. als ik na een paar zijgangen bv direct doorga met het verzamelder draven, of ze constant in die aanleuning hou, dan maakt ze zich sterker en sterker, en plots peert ze ertussen uit (breekt uit op de volte, of zorgt zelf voor haar ontspanning door een sprintje te trekken.)
en dat is nou net niet wat ik wil natuurlijk.
dit vermijd ik, door na een moeilijke oefening, bv die zijgangen, erna direct een andere aanleuning te vragen, en iets te doen dat ze makkelijk vind, dus eerst effe opletting, wat hoger instellen, zijgang vragen, even concentratie, en dan vaak nog in mijn zijgang ze iets laten zakken, zijgang afsluiten, overgang vragen naar galop, enkele passen vooruit en terug rijden, contact wat losser laten, terug oppakken, en overgang naar draf, en daar terug wat oprichting en sluiting gaan vragen.
het ontspanningsstuk, de galop, maak ik zo kort mogelijk, maar zo lang als nodig uiteraard ...

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:28

Ik heb vandaag weer gereden. Ook naar aanleiding van het topic heb ik besloten minder met mijn hand te doen, en me minder op het probleem te focussen. Ik heb ook extra veel geschakeld.
Ze was wel fijner dan normaal. Ze liep nog niet zoals het hoort, maar de storingen waren minder groot.
Ik heb geprobeerd minder met mijn hand te regelen, omdat ik dit denk ik wel teveel doe. Ik wil dat ze fijn wordt in de aanleuning, maar ga daardoor teveel 'rommelen' :o . Nu dus niet gedaan, en dan blijft ze wel teveel vasthouden in haar halshouding, ze laat de kaak net niet los.

Nou heb ik er nog eens goed over nagedacht op de weg naar huis, en mijn grootste vraag/twijfel is eigenlijk: moet ik haar vasthouden/drammen negeren en gewoon doorrijden op vooral zit en been waardoor het beter wordt, of moet ik toch begrenzen tot ze echt loslaat (wat ze niet doet)?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:29

Duhelo, ik merk inderdaad dat zodra ik haar in de draf weer laag instel, ze ontspant en weer fijn is. Dus dan zou ik haar na een oefeningen gewoon even een paar passen laag moeten laten lopen en dan weer oppakken? Ik ga uitproberen of dat werkt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:35

merel90 schreef:
Duhelo, ik merk inderdaad dat zodra ik haar in de draf weer laag instel, ze ontspant en weer fijn is. Dus dan zou ik haar na een oefeningen gewoon even een paar passen laag moeten laten lopen en dan weer oppakken? Ik ga uitproberen of dat werkt!

jep, zeker omdat je zegt dat ze in het begin wél fijn was, en nu niet meer, denk ik dat je (onbewust) inderdaad teveel doet met je hand.
en sommige paarden houden dan net dat laatste beetje vast of drukken zich erdoor, en andere zoals de mijne breken uit en zijn wat explosiever in hun reactie :D
ik zou in eerste instantie het drammen gewoon wat negeren, zorg ervoor dat ze zich niet kan vastzetten, werk met verschillende aanleuningen (desnoods heb je haar hoofd op een lange zijde drie maal van positie verwisseld, dat maakt niet uit, zolang ze maar zacht blijft. dus moment dat ze zacht is, laat je los, moment dat ze zich vastzet wissel je gewoon in hoofdpositie tot ZIJ loslaat/fijn wordt, en jij daarop kan loslaten, snap je? (ik vind het erg moeilijk om uit te leggen wat ik bedoel, maar ik denk dat als jij doorvraagt tot ze loslaat, je erg lang zal kunnen vragen, en paardlief uiteindelijk wel wint, probeer haar gedrag zo te draaien, zodat jij wint, ongeacht of het hoog of laag is)

Edit: wat heb je als variering in de training? loopt paard constant in het gareel zeg maar, of geef je soms ook eens een momentje dat ze bv eens zo hard als ze wil mag galopperen tussendoor, met lossere teugel?
als je op een moment zo in het vasthouden zit, dat je er haar echt niet doorheen krijgt, gooi eens die teugels los, helemaal los, en trek eens een sprintje, laat ze daarna effe stappen aan lange teugel, en pak ze dan terug eens op ...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:26

Richt je voorlopig eens op terug rijden op been en zit.
Als je een mooie overgang van draf naar halt kunt rijden zonder dat je met de hand terug hoeft te werken dan heb je een uitgangspunt om vanuit die hulp ook (schijn)overgangen te rijden zonder hand.
Je hebt een kort paardje, dat heeft even kwa soeplesse wat meer tijd nodig. Dat ze niet voldoende erdoor is voir je gevoel is misschien juist al teveel. Ik zie in je profiel een foto waarbij je je paard best nog wat meer ruimte mag laten. Voor een terugrijdende hulp kun je proberen je been verder nasr achteren te leggen, sommige paarden hebben meer tijd en duidelijkheid nodig om voorwaardse en verzamelende hulpen te kunnen loskoppelen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 12:03

Bedankt voor jullie meedenken weer!

Duhelo, daar heb je wel gelijk in denk ik. Als ik blijf vragen kan ik idd vragen tot ik een ons weeg, dat werkt niet. Jouw manier klinkt wel goed, ik ga zeker uitproberen hoe dat bevalt!

Qua afwisseling rijd ik af en toe buiten, en in de training zelf laat ik haar tussendoor even een paar rondjes helemaal lang zodat ze een beetje rond kan kijken enzo. Een keer flink laten galopperen om haar haar frustratie kwijt te laten raken heb ik geprobeerd, maar dan zit er al helemaal geen rem meer op en wordt ze alleen nog maar heter :D

Sizzle, daar heb je een punt.. De overgang naar halthouden is niet makkelijk voor ons, dan wordt ze ook heel drammerig. Is dus wel een goede om extra op te oefenen! Ze is inderdaad vrij kort in haar lijf, dat klopt. Oké, je bedoelt dus dat ze er wel genoeg door is als ik denk van niet, en doordat ik dan blijf vragen, ze er dan juist tegenin komt? Moet haar dus met haar neusje iets meer eruit laten lopen?

Dat verschil in beenligging bij verzamelende hulpen ga ik ook uitproberen! Hader nog nooit van gehoord, goede tip dankjewel!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 16:36

Ik heb vandaag les gehad, en we hebben een paar bitjes uitgeprobeerd. Bij de eerste geen verschil, maar daarna probeerde ik een simpel enkelgebroken RVS watertrensje (heb nu een dubbelgebroken argentaan watertrens), en ik merkte écht verschil! Er zaten nog wel mindere momentjes in, maar over het algemeen was ze veel losser en veel rustiger met haar mond.
Wel kwamen we er vandaag op dat tempocontrole een ontzettend belangrijk punt is. Daar zit het probleem bij mezelf, ik moet van die hand af blijven en met mijn zit veel meer regelen. Ook was ik nog steeds geneigd teveel vast te houden, dus daar gaan we op focussen!

Huiswerk vanuit dit topic en mijn les: met ander bitje blijven rijden, héél veel schakelen (op zit en been), en als er toch spanning komt halshouding afwisselen, en mijn handen zacht houden.

Hebben jullie nog aanvullingen of tips?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:29

ik denk dat je heel goed op weg bent met deze manier! :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:40

Duhelo schreef:
ik denk dat je heel goed op weg bent met deze manier! :D

Dat denk ik ook ;)

kandell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:47

Het lijkt me inderdaad slim om veel overgangen te rijden. Zorg dat hij goed op het achterbeen komt. Zorg er ook voor dat je overgangen niet te groot, en te explosief zijn. Kleine overgangen werken vaak beter en gecontroleerder. Zorg er ook voor dat je veel afwisselt tussen druk geven en onstpannen in de hand. Zorg dat je paard je hand aan wil blijven nemen.
Je bent op de goede weg, ga zo door! Succes!

Zidane2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:56

Wat interessant om deze topic te lezen. Ook ik heb dit probleem... Teveel met mijn handen willen doen en te weinig met mijn been :o ... Waardoor mijn paard ook drammerig en niet fijn is. Wat TS in haar eerste bericht zegt op het oog ziet het er mooi uit maar zo voelt dat helemaal niet is bij ook het geval.
Hier staan zeker nuttige tips in wat ik ook kan gebruiken!