Mijn paard maakt vervelende hupjes, Wie weet oefeningen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nura

Mijn paard maakt vervelende hupjes, Wie weet oefeningen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 16:21

als ik aan wil draven maakt mijn paard vervelende hupjes en soms gaat ze helemaal van de hoefslag af en wil ze niet in draf. Ik draag sporen en voor een zweep is ze bang. ik stap minstens 15 min. in. Wat kun je hier aan doen?

Annabel

Re: Mijn paard maakt vervelende hupjes, Wie weet oefeningen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:22

Heb je les? doet ze dit ook met longeren?

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:26

Hey dat doet/deed mijn paardje soms ook (vooral bij het in rijden op de volte, als hij moet buigen), ik dacht in het begin dat ik een kreupel paard had gekocht, maar hij doet het gewoon om onder het werk uit te komen, Ik fop m in het begin altijd met de ene keer de bocht van de volte wat kleiner te maken, en dan weer wat groter, dan weer wat voorwaartser etc. Als hij eenmaal los is doet hij het niet meer.
Misschien wel verstandig om te checken of het het zelfde is, bij iemand die er verstand van heeft, instructice o.i.d. voordat je iets forceert.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:09

Ik zou proberen beter aan mijn overgangen te werken. Zorg dat je paard goed aan de hulpen staat en je overgangen soepeler zijn. De sporen zou ik even in de kast laten tot je basis beter bevestigd is.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:13

Ja ik zou ook beter aan je overgangen gaan werken, mijn pony heeft dat ook bij de draf maar ik had een boek en daar stond in wat je moest doen, ik zou het wel even opzoeken..

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:16

Mijn paard deed dit als ik geen goede verbinding met haar had. Dan maakte ze zo'n gek hupjes, ook altijd in draf.
Ik heb ook veel overgangen en voltes gereden. Ze doet het nu vrijwel helemaal niet meer.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:22

Mankeert jouw paard niks?

Rijtechnisch is het vaak dat er te weinig voorwaarts wordt gereden, dus let goed op dat je zelf niet je paard in de weg zit en laat hem lekker doorlopen. Ook blokkeren mensen vaak met hun hand. Let wel, ik zeg vaak, hoeft niet te betekenen dat het in jouw geval ook zo is, is niet te beoordelen vanachter de computer :).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:52

Het kan zijn dat het paard niet voorwaarts is, het kan ook zo zijn dat je binnenhand te streng is waardoor het paard geen ruimte krijgt om zijn binnen achterbeen er goed onder te zetten.
Probeer erop te letten of je paard voorwaarts is en aan je been en je binnenhand ontspannen wanneer je denkt dat je binnenhand te gespannen/strak is.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:59

Vaak komt dit omdat het paard aan de voorkant niet weg kan. Je wilt dus in draf, geeft been en je houd hem (waarschijnlijk onbewust) te veel tegen en hij kan dus niet voorwaarts en komt omhoog. Bij sommige paarden verdwijnt dit niet direct als je het rijtechnisch oplost maar na een tijdje wel..
Als je aandraafd geef hem aan de voorkant wat meer ruimte zodat hij ook werkelijk goed voorwaarts kan. \\
Mocht je dit moeilijk vinden stap dan goed los met z'n lekker laag en draaf met lange teugel aan. Doe je dit een tijdje dan gaat het hupje ook weg!

succes

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:09

Mijn paard durft dat ook wel eens doen bij het aandraven. Hiervoor heb ik de tip gekregen om wat stelling te vragen voor het aandraven.
Per paard moet je bekijken welke stelling hiervoor makkelijker is, het ene paard doet het beter met binnenstelling, een ander beter met buitenstelling.

Zorg er dan wel voor dat je ook niet te hard in je hand bent, maar rustig kunt ontspannen.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:57

Onze pony was heel stijf en doet dat ook, zeker in het begin (hoewarmer ze wordt, hoe beter t gaat). Ze kan er gewoon niet goed tegen als ze stil staat, daar wordt ze stijf van. Masseur is geweest en ze krijgt nu iedere dag beweging, gaat steeds beter.

Maar goed: mijn punt is dus dat het ook iets fysieks bij je pony kan zijn.

nura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:48

Ellie_F schreef:
Ik zou proberen beter aan mijn overgangen te werken. Zorg dat je paard goed aan de hulpen staat en je overgangen soepeler zijn. De sporen zou ik even in de kast laten tot je basis beter bevestigd is.

hij loopt echt niet zonder sporen. dan wil die niet aandraven

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:55

Is het paard al onderzocht op lichamelijke problemen. Is het paard niet kreupel/ mankeert het niks. Want een paard kan normaal gesproken prima zonder sporen lopen en als je al aangeeft dat hij anders niet wil aandraven denk ik dat hij/zij iets onder z'n leden heeft.
Is dat uitgesloten dan ga ik met het bovengenoemde mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:58

nura schreef:
Ellie_F schreef:

hij loopt echt niet zonder sporen. dan wil die niet aandraven

krijg je wel goed les?
als een paard hupjes maakt komt dat vaak voort uit schouderproblemen.
die kunnen veroorzaakt worden door een zadel wat te ver naar voren ligt,dan kan het voorbeen niet weg en gaan ze zo lopen.
ook kunnen er andere problemen zijn in het schoudergebied waardoor het paard zo gaat lopen.
of een te krap zadel kan het ook veroorzaken
zou het paard dus zeker goed nakijken dat alle tuigage goed past en eventueel een fysio er bij halen.

verder met goede instructie heb je echt geen sporen nodig

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:16

Je hebt het vast al wel eerder gelezen, want ik denk dat het voor iedereen hier ondertussen wel duidelijk is...: Sporen zijn niet om je paard harder te laten gaan!!!

En dan de rest van het verhaal waarvan ik hoop dat de meeste mensen hier er ook zo over denken: neem les en als je instructeur zegt dat je wel je sporen moet gebruiken om in dràf te gaan, instructeur met de sporen weggooien en een goeie zoeken.

Sierra_Shaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:30

Heb je een goede balans?

Irenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:12

Het paard wat ik rij maakte ook rare hupjes onder het rijden. Ik dacht dat ze dit deed om onder de hulpen uit te komen, maar het zadel bleek niet goed te liggen.. Een zadelmaker laten komen, de boom vervangen en met bontje rijden en weg zijn de rare hupjes!