Nu is mijn paard altijd wel kijkerig op enge cq nieuwe dingen en moet ze altijd even wennen. Meestal is dit in 1 rij-uurtje wel op te lossen.
Nu heb ik inmiddels al een paar dagen gelongeerd en gereden, maar ze maakt er nog steeds een groot drama van..
Met longeren heb ik het binnen 5 minuten wel opgelost (flinke pas naar voren bij haar voorhand, zodat ik haar er dus wel langs kan "drukken"; op 'n gegeven moment loopt ze er dan ook wel enigszins ontspannen langs.)
Met rijden is 't echter een totaal ander verhaal: al bij binnenkomst in de bak houdt ze met name de hekjes in de gaten en wil er eerst in stap al niet langs, al helemaal niet met lange teugel.
Op een gegeven moment gaat dit wel aardig, daarna de draf; zelfde verhaal, alleen ietsje erger nog.
Als ik haar in stap of draf "opgepakt" heb, is er geen probleem, alleen het ernaar toe rijden nog iets, maar dat vind ik op zich acceptabel en dit wordt ook steeds minder.
Dan de galop....
Mevrouw maakt zich dan zó sterk (lees: gooit haar hele lichaam in de strijd) en gaat er níet langs! Zodra de hekjes ook maar íets in zicht komen (en dat is dus vanaf bijna elk punt in de bak.. ), gooit mevrouw dus alles in de strijd en wijkt echt overdreven veel uit, zodat je eigenlijk alleen maar voltes van 10 meter of minder kunt maken...
Zo krijg ik dus niet eens de kans om haar normaal los te werken.. Wat ik al geprobeerd heb:
- Veel stelling naar binnen; werkt niet: mevrouw wurmt zich er dan alsnog uit
- Pasje schoudervoor / schouderbinnenwaarts: idem als boven
- De volte 10 meter al rijdende te vergroten
Mijn vraag dus ook: Hóe krijg ik mijn paard (lees: pismerrie
) hier fatsoenlijk en ontspannen langs in galop?TIPS GRAAG!!