Alles gaat super, totdat..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lx3

Alles gaat super, totdat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 23:43

Hallo Bokkers,

Ik weet niet of dit nu net onder praktijkproblemen valt, of onder wedstrijden.. Maar ik vond het hier wel goed bij passen :)

In de les en gewoon thuis met oefenen/trainen gaat alles super.. Ik rijd eerst even lekker los en dan gaan we pas aan het werk..
Wijken gaat tegenwoordig helemaal super, maar als ik op wedstrijd ga.. Dan is het een probleem.
Bij het afwenden stel ik hem eerst netjes recht en dan neem ik hem pas mee voor mijn been.
Nogmaals, thuis gaat dit perfect. Heel netjes allemaal.
Maar als ik dat gewoon hetzelfde op wedstrijd doet, gaat hij lekker galopperen en op het moment dat ik dan mezelf zwaar ga maken en met mijn zit en ophoudingen hem weer op wil vangen, dacht meneer ongeveer zoiets: Dan ga ik toch lekker half STILSTAAND galopperen..
Hoe die het voor elkaar krijgt weet ik niet en het ziet er stoer uit hoor, maar het is niet helemaal de bedoeling :Y)
En als ik de 2e proef begin doet hij het gelijk al bij groeten.. (afwenden. )

Nu ben ik eigenlijk totaal niet zenuwachtig.. Ik doe alles op mijn gemakkie en heb altijd ruim de tijd.. Ik ben niet extra streng in de proef, ook niet met losrijden.. Eerder is milder, maar wel consequent. Ik rijd met spoortjes van 1,5 cm (stomp knopje) en een dressuurzweep, maar die gebruik ik eigenlijk nooit.

Wat zullen jullie doen? Hoe lossen jullie dit op, thuis doet hij het echt niet.. En ik ben totaal niet gespannen . (te relaxed zelfs)
Hoe zouden jullie het netjes oplossen.
Ik snap wel de reacties van; als je hier onv. punten voor dit onderdeel rijd moet je gewoon een ander deel hoger scoren.. Tuurlijk.. ;)
Maar het gaat er mij even om hoe ik het in de proef netjes oplos. Zonder het rukpluksysteempje :P

Alvast bedankt!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:55

Misschien een optie om tijdelijk even met de officiële wedstrijden te stoppen en vooral te gaan oefenen met onderlinge wedstrijden?
Ik weet niet of je dit probleem echt alleen in de ring hebt of in het algemeen op vreemd terrein? Anders zou je ook wat meer op andere terreinen kunnen gaan oefenen. Kan best zijn als het druk is op wedstrijd terrein en je paard daar moeite mee heeft dat ze te gevoelig wordt en daardoor anders/overdreven reageert.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:00

tjaaa af en toe eens oefenen in een vreemde omgeving, liefst ook met toeters en bellen en gekke toestanden, vooral ook de rust er in houden, heel dikwijls net voor een wedstrijd wordt er dikwijls net iets meer galop gedaan , sommigen gaan daar net iets meer opgefokt door geraken.
Je zegt dat je zelf heel rustig blijft, maar toch ben ik ervan overtuigtd dat je zelf net iets anders zult reageren, mssn ook net iets vaster in je handen, zo bouw je idd ook al vlug een signaal naar je paard toe, er is hier iets vreemd aan de gang, en het paard neemt dit dan van je over.
Zoek de fout dus eerder bij jezelf, en zeker niet bij het paard.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 12:02

aeolusnr1 schreef:
tjaaa af en toe eens oefenen in een vreemde omgeving, liefst ook met toeters en bellen en gekke toestanden, vooral ook de rust er in houden, heel dikwijls net voor een wedstrijd wordt er dikwijls net iets meer galop gedaan , sommigen gaan daar net iets meer opgefokt door geraken.
Je zegt dat je zelf heel rustig blijft, maar toch ben ik ervan overtuigtd dat je zelf net iets anders zult reageren, mssn ook net iets vaster in je handen, zo bouw je idd ook al vlug een signaal naar je paard toe, er is hier iets vreemd aan de gang, en het paard neemt dit dan van je over.
Zoek de fout dus eerder bij jezelf, en zeker niet bij het paard.

Nee tuurlijk niet, hij zou het vast om een rede doen, dat ik iets fout doe..
Maar het zou zo handig zijn al zou ik even weten wat ik fout doe.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:13

Jij geeft toch echt de verkeerde hulp, waar jouw paard op reageert. Misschien rijdt je wel met meer spanning, pak je m net even korter of span je je gehele lichaam meer aan. Het hoeft maar heel minimaal te zijn. Het is natuurlijk heel lastig omdat het thuis wel goed gaat.

Probeer heel bewust te zijn tijdens je wedstrijd wat je anders doet. Als je maar iets gespannen bent kan dat al reactie geven, wordt dus bewust van je lichaam en probeer ontspannen te worden.
Ga tijdens het rijden eens een rondje in draf en ga dan elk deel van je licham af, begin met je tenen, door naar je kuiten en bovenbenen, rug en buik, borst, armen en handen en als laatste de nek en het hoofd. Span elk deel aan waar je aan denkt en ontspan dan weer. Zo kun je goed kijken welk deel je in je lichaam aanspant.
Deze oefening kun je wel eens oefenen door in bed te gaan liggen en alles omstebeurd aan te spannen en daarna weer te ontspannen. Zo wordt je bewust van spanning in je lichaam en kan helpen tijdens het rijden van de proef.

Verder, rijd de oefening vanuit ontspanning, bereid de oefening goed voor, en hou je ontspanning, zodra je voelt dat hij blokkeerd, ontspan je weer, rijd je rechtdoor en vraag je m nog een keer door. Dit zou ik de eerstvolgende proef gewoon doen, ook al rij je er een 3 voor, als je het maar doorbreekt.

Succes ermee :)

Anoniem

Re: Alles gaat super, totdat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:16

Misschien helpt het om je een keer te laten filmen als je thuis rijd, en ook een keer op wedstrijd. Dan is het vaak wel terug te zien wat je zelf anders doet :)

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 14:35

Joolien schreef:
Jij geeft toch echt de verkeerde hulp, waar jouw paard op reageert. Misschien rijdt je wel met meer spanning, pak je m net even korter of span je je gehele lichaam meer aan. Het hoeft maar heel minimaal te zijn. Het is natuurlijk heel lastig omdat het thuis wel goed gaat.

Probeer heel bewust te zijn tijdens je wedstrijd wat je anders doet. Als je maar iets gespannen bent kan dat al reactie geven, wordt dus bewust van je lichaam en probeer ontspannen te worden.
Ga tijdens het rijden eens een rondje in draf en ga dan elk deel van je licham af, begin met je tenen, door naar je kuiten en bovenbenen, rug en buik, borst, armen en handen en als laatste de nek en het hoofd. Span elk deel aan waar je aan denkt en ontspan dan weer. Zo kun je goed kijken welk deel je in je lichaam aanspant.
Deze oefening kun je wel eens oefenen door in bed te gaan liggen en alles omstebeurd aan te spannen en daarna weer te ontspannen. Zo wordt je bewust van spanning in je lichaam en kan helpen tijdens het rijden van de proef.

Verder, rijd de oefening vanuit ontspanning, bereid de oefening goed voor, en hou je ontspanning, zodra je voelt dat hij blokkeerd, ontspan je weer, rijd je rechtdoor en vraag je m nog een keer door. Dit zou ik de eerstvolgende proef gewoon doen, ook al rij je er een 3 voor, als je het maar doorbreekt.

Succes ermee :)

Dankjewel, hier kan ik wel wat mee.
Misschien is er iets inderdaad nog gespannen, ookal voel ik me totaal niet zo.
Ik ben benieuwd!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:53

mooi uutgelegd Joolien!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:16

Bljikbaar doe je iets anders, waardoor je paard dit gedrag vertoont.

Even 2 stukjes uit je OP gehaald, waarvan je zelf al zegt dat je dat op wedstrijd anders doet:
lx3 schreef:
Ik ben niet extra streng in de proef, ook niet met losrijden.. Eerder is milder, maar wel consequent.

thuis doet hij het echt niet.. En ik ben totaal niet gespannen . (te relaxed zelfs)

Misschien ben je iets te onduidelijk in je hulp (omdat je zegt milder te zijn) of ga je te ver naar achteren zitten? (omdat je iets té relaxed bent)

Nelleke1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:37

heb je al veel wedstrijden gereden. lijkt mij toch kwestie van ervaring , voor het paard is het ook spannend

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 20:15

pamve schreef:
heb je al veel wedstrijden gereden. lijkt mij toch kwestie van ervaring , voor het paard is het ook spannend

Ja al wel een heleboel!
Sassol schreef:
Bljikbaar doe je iets anders, waardoor je paard dit gedrag vertoont.

Even 2 stukjes uit je OP gehaald, waarvan je zelf al zegt dat je dat op wedstrijd anders doet:
lx3 schreef:
Ik ben niet extra streng in de proef, ook niet met losrijden.. Eerder is milder, maar wel consequent.

thuis doet hij het echt niet.. En ik ben totaal niet gespannen . (te relaxed zelfs)

Misschien ben je iets te onduidelijk in je hulp (omdat je zegt milder te zijn) of ga je te ver naar achteren zitten? (omdat je iets té relaxed bent)

Ja misschien wel.. Ik zou er opletten, dankjewel!