Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobbie91

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 18:46

Misschien een hele rare/domme vraag, maar ik ga hem toch stellen :+ .

Mijn probleem is dat ik nooit aanvoel of de pony waar ik op rijd, op het goede been zit. In draf kan ik het gewoon zien, maar galop gaat te snel en ik voel het ook echt niet..
is er een manier dat je dat toch kan zien? waar moet je op letten of wat moet je voelen?..
Als er iemand bij is kan die het me natuurlijk vertellen, maar het zou wel fijn zijn als ik zelf merk dat hij wel of niet op het goede been zit...

Ik ben benieuwd :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:50

Als je bijv. in de rechter galop zit, gaat het rechter voorbeen verder naar voren dan het linker voorbeen.
En anders moet je een keer zonder zadel gaan galoperen.
Dan merk je echt heel goed het verschil (verkeerde galop zit dan echt niet lekker ;))

bertie

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:26

Helemaal geen rare vraag hoor! :)

Voel je het inderdaad 'nooit', of bij deze pony niet?
Het zou je kunnen helpen als je (via je instructeur misschien) eens op een paard rijdt dat al wat verder gevorderd is. Een goed bevstigd M paard, pijvoorbeeld.
Ik heb even naar je profiel gekeken, en het lijkt dat je oud genoeg bent voor een paard.
Een pony die (te) snel galoppeert geeft waarschijnlijk inderdaad niet altijd het goede gevoel.

Succes!

LientjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:04

Soms voel je het aan hoe je zit. Bij mijn pony zit aan een kant de verkeerde galop fijner. Dus weet ik dat ik verkeerd zit.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:57

je kunt het zien aan de schouders van je pony!
Linkergalop = liinker voorbeen dat verder naar voren geplaatst word.
Dit zie je ook aan zijn schouder, dus je hoeft niet helemaal naar voren te hangen om naar zijn benen te kijken. :P
Kijk maar eens naar zijn schouder!
Succes

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 19:47

oke dankjullie! Ik weet als ik een paard/pony zie galopperen natuurlijk wel het verschil, dat het binnenbeen verder naar voren wordt gezet, maar als ik erop zit dan zie/voel ik dat niet meer goed.. maar bedankt voor de tips, ik zal vooral wat beter naar de schouders gaan kijken :)!

Vlinder_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:10

een vlakke pony merk je het minder goed, dan een pony die meer springt in de beweging, als je het echt niet voelt kun je vragen of er een pony of paard is die meer (springt) in de bewegingen,
ik spiekte altijd even op het binnen been en schouder en voelde het ook wel maar dat is een eigen paard en dat heb je snel door dan dat je altijd op een andere zit.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:28

Het kost gewoon tijd om zulke dingen te leren aanvoelen. Dat je daarmee bezig bent en je afvraagt of je paard of pony goed is dat is al een hele goed eerste stap. Je kunt inderdaad vaak aan de schouders zien welke het verste naar voren komt. Als dat niet lukt kun je ook eens proberen om een niet al te grote volte te rijden in galop. Dan voel je beter of het paard soepel de volte loopt of dat hij moeite moet doen om op te volte te blijven. Dat is ook een kwestie van heel veel keer proberen en voelen. Het beste is om te proberen om niet te kijken maar echt alleen op je gevoel af te gaan. Laat iemand aan de kant meekijken en je zeggen of je goed zit of fout. Als je fout zit, neem je paard dan niet meteen terug maar rijd juist een keer een volte enzo, gewoon om te voelen hoe dat is. Daarna probeer je het opnieuw en rijd je een rond je in de goede galop.

Om echt goed te voelen helpt het mij altijd wel om mijn ogen dicht te doen. Natuurlijk alleen in een omheinde bak en met een paard dat je vertrouwt ;)