Doorlopen/voorwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

falionrule

Doorlopen/voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 18:38

Hoi,

Ik heb nu ongeveer een halfjaar een verzorgpaard, en ik ben bezig met het aan de teugel lopen/toegeeflijk zijn.
Nu zou ik om te beginnen graag het verschil tussen die twee weten.

Ik heb het probleem dat hij niet goed doorloopt, en ik drijf (te)veel, dat weet ik van mijzelf, maar anders loopt hij te sukkelen. Ik rijd met zweep, en ik ga niet met (/en mag geen) sporen rijden.
Heeft iemand tips om hem door te laten lopen?
Zijn eigenaar heeft geen tijd om mijn lessen/uitleg te geven. En ik kan geen goede instructrice vinden.

In draf heb ik snel dat hij laag zakt met zijn hoofd, waardoor ik mijn schouders vastzet (en ruw ben in zijn mond). Dat is ook iets waar ik een oplossing voor zoek, al heb ik wel al de tip gekregen om in het algemeen mijn handen iets hoger te houden.

Todat ik erop ging rijden, heeft alleen zijn eigenaar er op gereden.

Dus ik hoop voor een paar oplossingen :)

edit: overigens zit ik niet heel stevig, ik rijd nu met een dressuurzadel, maar ik heb eigenlijk te weinig steun bij mijn benen. Iets dat ook niet echter wordt door de hakken uit te drukken (waar ik ook weer van uit balans raak)
Laatst bijgewerkt door falionrule op 01-01-12 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Re: Doorlopen/voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:46

Enige oplossing is toch echt les gaan nemen!

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 21:15

HalloDan schreef:

dat is dus het probleem: ik kan echt geen les nemen, want we/ik kunnen geen instructrice vinden die ons/mijn bevalt.
Daarom hoopte ik dat iemand me wat theorie kon geven, waarmee ik het kan proberen.

Overigens heb ik wel les op een manege, maar die lerares wil geen tips geven als ze niet weet hoe we (ik en paard) rijden. en we gaan geen trailer gebruiken.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:18

Dat lijkt me sterk, instructrices kan je heus wel vinden als je je best daarvoor doet en daar geld aan wilt uitgeven.
Van theorie kan je dit niet leren helaas! Je intructrice van de manege heeft gelijk dat je de combinatie moet zien: wat doe jij en wat doet je paard?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:56

Die instructrice heeft groot gelijk, je kan onmogelijk tips gaan geven als je de combinatie ruiter/paard niet echt samen bezig ziet.
Je vraagt naar tips, de enige goede is les nemen, en best privé les dus.
Dat zoiets ook centen kost , tjaaaa je hebt nu al een gratis paard om te rijden, dus is het ook aan jou om iets te investeren hé.
Enkel zelf wat gaan uitproberen aan de hand van hier gegeven tips, dat werkt bijna nooit.

falionrule schreef:
HalloDan schreef:

dat is dus het probleem: ik kan echt geen les nemen, want we/ik kunnen geen instructrice vinden die ons/mijn bevalt.
Daarom hoopte ik dat iemand me wat theorie kon geven, waarmee ik het kan proberen.

Overigens heb ik wel les op een manege, maar die lerares wil geen tips geven als ze niet weet hoe we (ik en paard) rijden. en we gaan geen trailer gebruiken.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:28

ik had gelezen, en dat werkt echt, als je paard langzaam loopt, je kuiten aanspannen tegen zijn buik aan, werkt het niet, hardere hulp, dan nog niet, tikje met zweep achter je kuit.. ik hoop dat dat werkt !!

Tessa_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:35

Mijn paard heeft soms ook dat ik moet blijven drijven om hem aan de praat te houden. Ik rij niet met zweep of spoortjes dus kan je niet vertellen hoe het met zweep zou moeten.
Maar door veel overgangen te rijden (stap/draf) en hem meer te laten reageren op je been. En dan natuurlijk goed belonen als die reageert hoe jij wilt.

Deze tips heb ik van mijn instructrice. En ik denk dat prive les heel handig zou zijn voor jullie.
Er is altijd iemand die jullie verder kan helpen!
Succes!

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 18:38

JuliaChipie5 schreef:
ik had gelezen, en dat werkt echt, als je paard langzaam loopt, je kuiten aanspannen tegen zijn buik aan, werkt het niet, hardere hulp, dan nog niet, tikje met zweep achter je kuit.. ik hoop dat dat werkt !!

je moet hem dus een tikje áchter je been geven? werkt dat beter dan op zijn kont?

Ik zal het proberen, ik rijd morgen weer op hem!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:40

falionrule schreef:
JuliaChipie5 schreef:

je moet hem dus een tikje áchter je been geven? werkt dat beter dan op zijn kont?

Ik zal het proberen, ik rijd morgen weer op hem!

Ja want in principe reageert hij niet genoeg op je been dus geef je op die plek een tik. En vaak al geef je een tik op de kont is dat meestal op de flank ;)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:23

kan je helemaal niemand vinden die jullie les kan geven?

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 15:32

noahlady schreef:
kan je helemaal niemand vinden die jullie les kan geven?

We zijn nog niet bijster enthousiast, als zijn we wel van plan om over twee weken zaterdag een les met iemand te regelen/proberen. :o