Spier gebruik van het paard in beweging en in de oefeningen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Spier gebruik van het paard in beweging en in de oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 20:27

Wie kan mij vertellen welke spieren wanneer in het lichaam van het paard aangesproken wordt?

Zoals welke spieren belangrijk zijn als een paard correct nageeflijk is, spieren die gebruikt worden in stap, draf, galop en eventuele verzamelde en uitgestrekte gangen. Ook ben ik opzoek naar iemand die mij kan vertellen welke spieren gebruikt worden in de verschillende oefeningen in de dressuur, zoals wijken, schouder binnenwaarts, appuyeren, maar ook de hogere oefeningen zoals wissels, pirouettes en piaffe/passage.

Ik ben mezelf steeds meer aan het verdiepen in de anatomie en dus ook de spieren van een paard. Ik weet wel welke spieren er zo ongeveer allemaal zijn, maar directe functies van de spieren of wanneer een spier gebruikt wordt in de bepaalde oefeningen kan ik eigenlijk nergens vinden.

Dus ik hoop op deze manier er misschien achter te kunnen komen. :)

Ik ben vooral ook heel blij met plaatjes als die er zijn, zodat de spiergroepen duidelijk te zien zijn.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 21:36

ik heb op dit moment weinig tijd om het allemaal precies uit te leggen, maar ik kan je alvast verwijzen naar het boek "hoe beweegt mijn paard". daar staat suuuuper duidelijk, mét plaatjes EN geverfd op het paard ( :P ) wat er allemaal gebeurt. het boek leid in met een flinke hoeveelheid anatomie :)
verder kan je googlen op "superficial lateral horse" en "middle lateral horse" om een paar mooie plaatjes te zien van de oppervlakkige en middeldiepe spieren van het paard met de namen erbij. ik kan het je aanraden om er ook een anatomie plaatje van de mens bij te houden en dan te vergelijken op welke plaatsen spieren zitten bij mens en paard. dat maakt al een helehoop duidelijk.

lailapri

Re: Spier gebruik van het paard in beweging en in de oefeningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:42

Bij de boeken voordeel hebben ze voor niet heel veel geld een boek over anatomisch tekenen. Hier staat het paard en de mens (en nog een aantal dieren) in en ook in beweging en worden mens en paard vergeleken.
Misschien heb je daar wat aan?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:30

Een geweldig boek over biomechanica in specifieke oefeningen is biomechanical riding &dressage, a rider's atlas van Nancy nicholson Ph.D. Verder ook het werk van Dr. Hillary Clayton. Deze boeken zijn wel in het engels en erg wetenschappelijk geschreven, maar beantwoorden wel je vragen. Ik denk dat het te ver gaat om je vraag in dit topic te beantwoorden.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 19:40

Iedereen bedankt voor de reacties! Boek hoe beweegt uw paard ga ik in ieder geval in huis halen, iemand een idee waar je dit boek kan bestellen? Bij bol.com is ie er namelijk niet (meer).

De anatomie zelf van het gehele paard heb ik wel obder de knie, maar nu dus vooral op zoek naar de spieren/spiergroepen die in de oefeningen gebruikt worden.

Alicia2u: ik ga eens kijken naar de boeken. Dat het in engels is en wetenschappelijk geschreven is, maakt namelijk niet uit. :)

Had ook niet helemaal verwacht hier een uitgebreid antwoord te krijgen, maar boeken is misschien wel fijner!
Heel erg bedankt! :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:21

mediaboekservice(.nl?) heeft dit soort boeken vaak wel.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:17

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:21

Ik heb een boek geschreven over dit onderwerp! Helaas is het nog niet op de markt verkrijgbaar, maar op mijn site ( www.vanruiternaartrainer.nl ) vind je alvast wat informatie.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:18

Ik kan je het boek: 'Hoe beweegt mijn paard' van Gillian Higgings aanraden.
Is wel wat technisch in zijn taal, maar legt wel álles uit!