Deel 2: Met been rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annoouukie

Deel 2: Met been rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 19:53

Hey, ik heb er maar een deel twee van gemaakt.

Vandaag had ik paardrijden, en moest ik op Pinto.
Ik heb geprobeert met been te rijden maar Pinto reageerde niet, en de instructrice had het in de gaten en zei:
'Zo heb je het niet geleerd dame!!'.
Dus toen moest ik weer 'gewoon' gaan rijden.
Heeft iemand enig idee waarom er op de meeste manege's niet word gereden met been?
En waarom ze er zo moeilijk over doen?

xxx

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:00

Ik weet niet wat ze bedoelde, en ik weet ook niet wat jij gedaan hebt.
Ik weet alleen dat paarden niet altijd even goed reageren op je been. Dit hangt af van de volgende factoren:
- het consequent gereden zijn van het paard
- het karakter van het paard, sommigen zul je altijd weer opnieuw moeten overtuigen dat ze toch écht moeten reageren op je kuitdruk, en anderen willen gewoon lopen en reageren zoals het hoort
- de momentopname van kuit aandrijving. Dit kan ik je wel uitleggen.
Op het moment dat een paard zijn achterbeen op tilt, dan moet jij aan die kant hem een zetje geven met je kuit, dan komt het het beste over.
Natuurlijk kun je moeiljk achterom kijken of hij zijn achterbeen optilt. Maar je kunt het voelen.

Op het moment dat je op je paard zit (probeer maar eens uit in de stap), en je benen naast de buik van het paard hangen, voel je dat je benen steeds van links naar rechts naar links gezwaaid worden, ze krijgen als het ware een duwtje van de buik van het paard. De buik zwaait namelijk steeds van links naar rechts, zwengelt op en neer. Dus jouw benen zwengelen mee.
Dit moet iedere ruiter kunnen voelen, probeer maar eens.

Waarom zwengelt de buik op en neer? Dit komt omdat de buik als het ware plaats moet maken voor het achterbeen. Het moet opzij voor het achterbeen. Dus als hij links achter naar voren zet, zit die buik in de weg, dus die zwaait dan naar rechts. OP het moment dat hij zijn rechter achterbeen naar voren moet zetten, zwaait die buik weer terug naar links.

Jij geeft die buik zeg maar een extra zetje mee met je kuitdruk.
Het aandrijven gebeurt dan dus niet met 2 kuiten te gelijk, maar om de beurt en vlak achter elkaar. Zo reageren ze het beste.

Maar misschien kun jij verder nog eens uitleggen wat er niet deugde aan jouw rijden met been?

Elles

Re: Deel 2: Met been rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:44