Oornetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mathilde_

Oornetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 20:20

Hee bokkers

Ik vroeg me af of een oornetje ook tegen wind beschermd. Ik was namelijk vanmorgen een buiten rit wezen maken met mijn verzorg fries en het is een pittig paard. De buiten rit ging verbazingwekkend goed hij was super ontspannen. Zelfs rotjes die afgestoken werden ging hij niet gek bij doen. tot op de terug weg waar we tegen wind hadden werd hij in eens weer gek in zijn hoofd. Hij maakt zich dan verschrikkelijk sterk en wil constant heel hard draven. Met veel moeite krijg je hem kalm in stap. Ook heel vervelend voor een vriendin die ook op een ander paard mee rijd. Zij heeft geen gezelligheid meer van mij en we lopen een heel eind van elkaar uit een. Ik misschien ook wel 3 minuten eerder terug dan haar. Nu vind ik dat vervelend dat hij het laatste stukje zo gestrest moet zijn.

Ook word hij aangespannen gebruikt en dan hebben we hetzelfde probleem. Onder het zadel probeer ik hem wel met zijn hoofd naar beneden te rijden, dan gaat de wind wat over zijn hoofd heen. Maar aangespannen blijft het een echte fries en zit die nek er goed erop. Het is duidelijk dat de wind hem gek maakt maar of het komt doordat de wind in zijn oren komt weet ik niet zeker, maar zal niet weten waarom het anders komt. Dus zal een oornetje werken of moet er een hele andere oplossing komen?

Jojoow1

Re: Oornetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:31

hmm... ik denk dat het wel iets of wat zal helpen , maar ik denk niet dat het probleem hiermee volledig opgelost zou zijn... je moet natuurlijk ook naar het oornetje zelf kijken ( Dikte,stof...)

ps: Oornetje is wel hartstikke mooi aan :+

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:22

Ze doen wel eens watten in de oren en dan een oornetje er over heen. Dat dempt het geluid, zelf heb ik er geen ervaring mee

yenthle1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:46

denk dat oornetje alleen niet veel zo helpen.
idd miss met watten

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 21:03

Bedankt voor de reacties. Als ik watten wil gebruiken moet ik dan vette waten nemen omdat misschien die gewone pluizen of kriebelen in de oren? Het paard heeft ook gewoon vol behaarde oren en is niet geschoren enzo. Maakt dat nog uit?

joelle1809

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:25

ik heb er niet veel ervaring mee,
maar ik denk wel dat (gewone) watten wel gaan kriebelen...

LientjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:16

Bij ons op stal is er ook iemand die rijd met een oornetje als het waait. Haar paard is dan veel rustiger.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:29

ik gebruik nooit een oornetje, dus ik zou het opzoeken !!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:33

Heb je ook niet van die rubbere 'hoorns' die je over de oren moet doen en dan het netje erover.
Overigens kun je in de ruitershop ook watten kopen. Dat zijn 2 pomponnetjes aan elkaar gemaakt met een touwtje.

Wat ik me eigenlijk afvroeg: Is het paard minder snel afgeleid met een oornetje. Mijn paard ziet/hoort regelmatig bakkabouters en met grondwerk is dat gespring en geleuter niet zo fijn.

XDappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:07

Een oornetje helpt wel degelijk tegen de wind. Mijn paardje rijd ik als het heel hard waait ook met een oornetje vanwege het feit dat er een hele rij bomen langs de bak staan. Ze word wel degelijk rustiger met het gebruik van een oornetje.
Het verschilt natuurlijk wel per paard, je zou idd zoals al gezegt is watten kunnen proberen.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 19:09

ik zal eens in de ruitersport zaken kijken naar de watten voor in de oren of zoals jij zegt x_Quinta_x naar die rubbere hoorns. Ik ga zowiso eens een oornetje kopen die ook wind tegen houd.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:36

Zou je mij willen laten weten of het oornetje echt werkt ?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:45

een oornetje helpt echt wel tegen de wind, mijn pony schudde wel eens met haar hoofd en met oornetje niet

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 08:37

Jibberjabber op bokt gaat een wind/water dicht oornetje voor me maken. Als ik die heb dan zal ik een paar foto's maken en laten weten of het werkt.

Vlinder_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:17

ik heb een paard gereden die ook last had van (geluiden) of wind, en deden we uit voor zorg later gewoon een oornetje op met proppen wol erin. het zat bij dat paard in de familie zijn 2 dochters waren ook best gevoelig voor de enge (geluiden). het helpte bij dat paard wel.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 17:42

Ik heb het oornetje die ik heb besteld ontvangen :)
Hij is op maat gemaakt met speciale stof voor de oren.
Hij ziet er echt super mooi uit, ben der nu al blij mee!

Vanmiddag ben ik weer op hem wezen rijden en we waren nog niet eens het erf af en hij zag de super enge grote metalen container langs de weg staan. Hij wou er met geen mogelijkheid langs. We kwamen steeds wat dichter bij en hij nam in eens een sprint en hij loopt dwars door de heg heen. Toen kwam hij nog een 2e stukje heg tegen, ik zat al te denken hij zal der wel weer dwars door heen lopen... Maar nee die gek nam me toch een sprong zo over het hegje heen. En met als gevolg een aantal mooie gaten in het gazon.. Oooeepss :o
De buiten rit ging voor de rest wel redelijk hij was wel weer druk maar het ging goed. Tot we de wind weer van voor kregen, ik had al expres een route genomen met niet zo veel wind maar toch moeten we het laatste stukje de dijk over. Ik ga zaterdag weer heen en neem het oornetje mee en ga hem uitproberen :D

Ik zal jullie laten weten hoe het dan gegaan is en zal wel ff een paar mooie foto's maken.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 17:49

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 17:52

Is dit niet omdat hij weet dat jullie weer naar huis toe gaan? Mijn paard doet namelijk precies hetzelfde, maar dat is puur omdat hij weet dat hij terug gaat.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 18:18

nee dat is het volgens mij niet want als er geen wind staat of heel weinig vertoont hij dat gedag niet. Hij heeft er wel plezier in en dat zou het raar zijn dat hij heel graag weer terug naar stal wil.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:24

het helpt wel, maar ik moet zeggen dat ik vind dat paarden altijd sterker worden met tegenwind
de mijnes in iedergeval wel... en omdat je het ook over de terugweg heb.
je paard weet dondersgoed dat hij naar huis gaat, dus gaat ie sterker worden...

nu zeg ik niet dat ik het helemaal goed heb, maar dat merk ik zelf bij mijn eigen paarden...
maar een oornetje kan altijd natuurlijk :) die van mij begon ook wel eens met wind te schudden en daar werkte een oornetje super bij :)

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:37

Max_lover schreef:
nee dat is het volgens mij niet want als er geen wind staat of heel weinig vertoont hij dat gedag niet. Hij heeft er wel plezier in en dat zou het raar zijn dat hij heel graag weer terug naar stal wil.

Mijn paard heeft ook veel plezier in buitenrijden, daar ligt het niet aan. Hij weet gewoon dat hij naar huis gaat, en dan word hij sterker of gaat een beetje dribbelen. Dan moet je gewoon streng zijn, hij weet precies dat hij in draf bij het woordje 'ho' zachter moet en in stap moet halthouden. Maar je kunt natuurlijk altijd proberen of een oornetje helpt :)

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 17:12

ik ben zaterdag (morgen) ook heel benieuwt hoe het gaat. Als het dan nog steeds zo gaat als zonder oornetje zou het toch kunnen omdat we op de terug weg zitten of dat een oornetje toch niet werkt. Vandaag zou de eigenaar hem nog even inspannen, dan hoop ik dat hij morgen zowiso al wat rustiger is. Nu nog wel even afwachten of hij vandaag ook echt voor de wagen heeft gestaan. Maar goed we zullen morgen wel zien.

Anna_n1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 01:03

Ik ben benieuwd hoe hij op het oornetje reageert :) Ik heb nml zelf de indruk dat paarden niet zozeer sterker worden door het geluid, maar omdat ze tegen de harde wind in willen gaan. Maar wie weet, ik hoop dat het helpt!

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 01:19

Bij regen en wind merk ik veel verschil met of zonder oornetje. Ik zweer erbij. Heb geen watten ofzo eronder.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 15:36

De zaterdag is geweest en ik heb het oornetje uitgeprobeerd. Altans, er stond geen wind dus ik heb hem niet goed uit kunnen proberen...
Hij wou het netje eerst van zijn hoofd af hebben en stond daar maar te schudden met zijn hoofd. Toen het hoofdstel erover heen zat vond hij het wel goed. Ik wou in eerste instantie een klein stukje gaan rijden omdat ik me niet helemaal vit voelde. Maar onder weg bedacht ik me want hij was in een goede bui en rustig. Hij was super in zijn mond en lekker ontspannen. Ik heb dus de route wat langer gemaakt en over de dijk gestapt met een heerlijk warm zonnetje en kijkend naar het hoge water in de ijssel en de zwanen en meerkoetjes die er zwommen. We hebben ook een best stuk kunnen stappen wat hij normaal niet graag wil. Ik heb gemerkt dat hij wat drukker werd met name dat we bij de afslag naar huis kwamen. Hij werd daar ook sterker door en begon wat te dribbelen. Ik ben de afslag voorbij gereden en hij werd weer wat rustiger tot bij de volgende afslag naar huis. Hier ging ik ook af en hij ontspande zich ook weer wat meer.

Dus wat heb ik geleerd..
Hij geageerd dusdanig wel op de afslag richting huis.
Hij word rustiger met mooi en warmer weer, hij is dus in de kou fris
De wind maakt hem wel drukker zonder de wind maar er zit dus ook een andere oorzaak achter.
Of het oornetje dan werkt tegen de wind weet ik dus nog niet, maar er komt vast wel weer een winderige dag.

Afbeelding
wat moet dat ding op mijn hoofd
Afbeelding
Mijn knappe peerd