Bewuster rijden met buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Bewuster rijden met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 17:53

Ik zit met een probleempje, ik heb het er ook zelf naar gemaakt maar ik wil er toch echt wat aan veranderen.. In de bak kan ik haar heel goed op mijn zit terugrijden etc. en lukt het allemaal wel. Maar zodra ik naar buiten ga, moet en zal ze gewoon aan een lang teugeltje een rondje maken. En laat ik nu eens wat meer oefeningen onder het buitenrijden willen doen, ze vertikt het gewoon.. Ze drukt ook vaak haar rug weg en gaat aan de race, met je zit kan je dan al helemaal niets meer en met je teugels ook niet.. Ik wil toch graag iets meer rust in het buitenrijden en ook af en toe wat kunnen buigen.. Het probleem dat het in de bak wel wil.. Wat kan ik doen?

Anoniem

Re: Bewuster rijden met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:56

5 minuten in de bak aant werk gaan, bak uitdraven en het bos in. Niks raars doen, gewoon blijven rijden, geen gezeik. Zolang jij normaal handelt en het paard ook normaal behandeld (bijv als ie begint te kloten zo snel jij de bak uit gaat dat je dat consequent oplost zoals je kloten in te bak oplost).

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:45

Misschien is een hulpteugel zoals een tiedeman teugel een oplossing om je paard iets makkelijker aan het werk te krijgen

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:44

Als dat allemaal niet werkt kan je miss iemand vragen mee te gaan. Miss doet ze niet zo met een andere pony erbij. Of laat iemand bij het hoofd lopen.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:48

marijeD schreef:
Misschien is een hulpteugel zoals een tiedeman teugel een oplossing om je paard iets makkelijker aan het werk te krijgen

Ik rijd buiten ook met thiedeman, omdat ze dan ook wat frisser is dan in de bak.
Ik vind het persoonlijk wel prettig en het heeft mij erg geholpen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:28

S_imonee schreef:
marijeD schreef:

Ik rijd buiten ook met thiedeman, omdat ze dan ook wat frisser is dan in de bak.
Ik vind het persoonlijk wel prettig en het heeft mij erg geholpen.

maar waarom zou je er een hulpteugel bij pakken als je zelf al toegeeft dat je het zelf in het begin verknoeid hebt.

gewoon lekker inde bak aan het werk zetten en dan de bakdeur open laten en dan tijdens dat je eruit gaat gewoon bezighouden :)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:31

blijven oefenen...veel overgangen rijden...stap/draf in het bos!
thiedeman kan je gebruiken, maar het moet ook zonder kunnen!

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 19:50

marijeD schreef:

Ik vind het persoonlijk wel prettig en het heeft mij erg geholpen.[/quote]
maar waarom zou je er een hulpteugel bij pakken als je zelf al toegeeft dat je het zelf in het begin verknoeid hebt.

gewoon lekker inde bak aan het werk zetten en dan de bakdeur open laten en dan tijdens dat je eruit gaat gewoon bezighouden :)[/quote]

Ik bedoel niet zozeer verknoeid dat ik er voor gezorgd heb dat ze haar rug wegdrukt maar dat ik altijd een buitenritje aan de lange teugel heb gemaakt.. ;)

Met een ander (rustig) paard hetzelfde verhaal, maar ik zal eens proberen om eerst in de bak te gaan

Bart_UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:01

Overgangen overgangen en nog eens overgangen. En dan heel veel wijken, schouder binnenwaards in stap. Over t algemeen makkelijker om de aandacht te behouden in stap.
Als t een kwestie is van gewoon heet zijn tijdens te buiten rit zou ik van te voren ff longeren. Ook een stuk veiliger wants als ze niet wil luisteren buiten kan t wel eens gevaarlijk worden :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 08:55

Je kan haar op je zit rijden, maar hoe zit het met techniek in de bak,
Longeren zou ik zeker niet doen van te voren, het dier hoeft niet moe te zijn als hij naar buiten gaat, jij moet haar onder controle krijgen met de techniek die je aan moet leren in de bak,
Iss schouderbinnen en travers zijn oefeningen die je enorm kunnen helpen, maar leer ze het paard eerst aan de hand aan en technisch goed anders gaat het nog fout,

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 10:56

Het is een beetje moeilijk verhaal, want mijn paard heeft altijd erg veel op kracht gereden, het was gewoon rondes racen door de bak en je kon helemaal niks.. Een jaar zo doorgeploeterd en toen kreeg ik les van een nieuwe instructrice, gelijk de eerste les was ze al veel rustiger en we zijn weer helemaal 'overnieuw' begonnen.. Ook ben ik naar een osteopaat geweest omdat de overgang van de bewegende ruggenwervels naar de niet bewegende niet goed en warm was, daarna heeft ze eerst heeel veel moeite gehad met lopen, omdat haar achterhand voor het eerst aan het werk moest en meer kon buigen. Dingen zoals schouderbinnenwaarts ben ik bij haar nog niet mee bezig aangezien ze dat gewoon echt nog niet aan kan, ik hou het rijden heel simpel, veel overgangen (op zit) en voltes, hoeken goed rijden, balkjes, gebroken lijnen etc. En in de bak gaat het al erg goed maar buiten is het dus nog wat moeilijk en komt het rijden van 'vroeger' weer veel meer boven ;)