ineens steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

ineens steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 12:32

hallo!

vroeger was mijn pony heel gespannen en kon ze niet normaal over de rug lopen en netjes nageeflijk, ze liep altijd gespannen.
Hier zijn we aan gaan werken en de laatste tijd loopt ze een stuk meer ontspannen. Afgelopen zondag ging ik op haar rijden en in het begin ging het heel goed, netjes ontspannen en goed aan het been. na 10 minuutjes aan de losse teugel gereden te hebben, pakte ik haar op en begon aan te draven, dit ging nog netjes en ontspannen. Toen ik naar de galop wilde gaan, ging ze ineens stil staan en begon te steigeren (dit heeft ze nog nooit gedaan!!) dus ik schrok me dood. Afgestraft en verder gereden, ik sprong aan in de galop en het ging netjes en ontspannen. Totdat we op de plek kwamen waar ze daarvoor ook had gesteigerd, ze ging stil staan en begon weer te steigeren. Daarna was ze helemaal gespannen en ook niet meer ontspannen te krijgen. Ik ben toen ook maar gestopt en haar gaan uitstappen.

Nu vroeg ik me af waarom ze telkens op die plek stil ging staan en ging steigeren. iemand een idee?
alvast bedankt!

liefs, chantal

Angela

Re: ineens steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:00

Dat zou een rare schaduw kunnen zijn, of een geluid/geur dat jij niet hoort/ruikt, maar je paard wel.

Voor een volgende keer: niet stoppen met het werk, maar je paard aan de longe en op die plek gaan longeren tot het ontspant. Dan belonen en naar stal.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:24

Wat je ook kunt doen is als je weet op welke plek ze het doet haar dan naar voren drijven en je teugels mee geven en haar goed bezig houden. Dan hebben ze minder tijd om te denken dus minder tijd om grapjes uit te halen

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:45

Wat vreemd, doet mijn leasepony eigenlijks ook nooit. Ze ziet soms wel bakkabouters:+ k denk wel dat Angela gelijk heeft, als je weer gaat rijden, kijk dan even of ze het weer doet.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:48

Ik zou haar niet dwingen om er langs te gaan of aan de longe zetten of iets anders . Vaak gaan ze daar alleen maar van stressen . Ik zou afstappen , een paard rondjes met haar lopen en dan vooral voorbij die plek , rustig tegen haar praten en zodra ze rustig is of nog een keer proberen , of de volgende dag opnieuw geprobeerd.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:49

mischien weeet zij iets wat jij niet weet mischien licht daar wel iets wat zij eng vind als zo iets
veel succes

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 18:16

bedankt voor alle reacties :)

ik heb gister weer gereden (ik mag niet teveel rijden ivm mijn rug) en nu steigerde ze niet alleen op die plek, maar ook op meer plekken. Ik heb zo'n vermoeden waar het vandaan komt, maar weet natuurlijk niet zeker of het zo kan zijn.

Maar ik heb mijn pony nu anderhalf jaar, en toen ik voor het eerst op haar ging rijden (proefrijden) was ze 3 jaar. Je kon er zo op, wegstappen/draven/galloperen ze deed alles netjes zonder ook maar een stap verkeerd te zetten. nou toen kwam ze thuis en was ze nog steeds zo rustig, geen stap verkeerd. Dit vonden wij al raar voor een jonge pony, nooit gooide ze haar energie er eens uit. Ze werd dikker en dikker, bleek ze drachtig te zijn dus in mei liep er ineens een veulentje bij. Amber begon op te bloeien en steeds meer te rennen en werd steeds vrolijker. Nu wordt ze dus weer wat dikker, meer energie dus ik denk dat ze me nu een beetje aan het uitproberen is. Ze is nu 4,5 dus dat zou goed kunnen.

Volgens de hoefsmid is ze vroeger bloedpony geweest, kan iemand mij uitleggen wat dit precies betekend?
en kan dit er ook mee te maken hebben?

Weet iemand hoe we dit steigeren af kunnen leren, en vooral hoe kan ik de baas blijven en win ik dus altijd van haar als ze me uitprobeert?

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:20

een bloedpony is volgens mij een pony waar heel vaak een beetje bloed vanaf genomen word om onderzoek mee te doen?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:21

chaanttaall schreef:
bedankt voor alle reacties :)

ik heb gister weer gereden (ik mag niet teveel rijden ivm mijn rug) en nu steigerde ze niet alleen op die plek, maar ook op meer plekken. Ik heb zo'n vermoeden waar het vandaan komt, maar weet natuurlijk niet zeker of het zo kan zijn.

Maar ik heb mijn pony nu anderhalf jaar, en toen ik voor het eerst op haar ging rijden (proefrijden) was ze 3 jaar. Je kon er zo op, wegstappen/draven/galloperen ze deed alles netjes zonder ook maar een stap verkeerd te zetten. nou toen kwam ze thuis en was ze nog steeds zo rustig, geen stap verkeerd. Dit vonden wij al raar voor een jonge pony, nooit gooide ze haar energie er eens uit. Ze werd dikker en dikker, bleek ze drachtig te zijn dus in mei liep er ineens een veulentje bij. Amber begon op te bloeien en steeds meer te rennen en werd steeds vrolijker. Nu wordt ze dus weer wat dikker, meer energie dus ik denk dat ze me nu een beetje aan het uitproberen is. Ze is nu 4,5 dus dat zou goed kunnen.

Volgens de hoefsmid is ze vroeger bloedpony geweest, kan iemand mij uitleggen wat dit precies betekend?
en kan dit er ook mee te maken hebben?

Weet iemand hoe we dit steigeren af kunnen leren, en vooral hoe kan ik de baas blijven en win ik dus altijd van haar als ze me uitprobeert?

Ik zou eerst even uitzoeken of het niks medisch is als ze het op meer plekken doet . Mischien licht het zadel niet goed of heeft ie last van zijn gebit ?

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:25

Misschien heeft ze wel last van haar tanden/rug of past het zadel niet goed meer ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:26

Gebit na laten kijken.
Ze kan haar onderkaak niet meer naar achteren schuiven bij het bit oppakken voor de galop.
Oorzaken, wolfstandje, haken aan de kiezen en soms zijn de kiezen ook niet vlak meer.

En ze heeft nu de leeftijd ervoor om dat soort problemen met steiger reacties te geven.

Een test is:
Hoofdstel in doen.
Naast het paard lopen met de teugels in de hand,
En dan druk op het bit geven.
Zie wat de reactie is.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 30-12-11 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:26

hallo , mijn gra fjord van 12 jaar heb ik nu vanaf augustus , dus niet heel lang ,
en zij steigerde eerst ook om uit te proberen en steeds ging ik eraf omdat ik doodsbang was dat ze o omklapte , maar toen moest ik gewoon doorzetten , been geven en zodra ze stilgaat gelijk been !
want ik ging dan draven , en stond ze opeens stil en hup omhoog , dus zodra ze stil wou staan en ik voelde dat gaf ik dr gelijk been , en opbegevemoment had ze door dat ik me niet liet kennen en gewoon bleef zitten hoe hoog ze ook ging , want ze stond echt vaak helemaal rechtop , ik was wel bang maar ik zette door en nu steigert ze nietmeer :)

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:36

Ik zou eerst nog even checken of ze medisch in orde is.
Als dat zo is, is er dus iets anders aan de hand. Kun je je herinneren hoe ze "eruitzag" toen ze steigerde? Keek ze bang? Als dat zo is zou ik gewoon proberen haar te laten zien dat de bak niet "eng" is, door bv. een keer in de bak te poetsen oid, longeren, aan de hand stappen..
Succes!

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 09:42

Medisch is alles nagekeken, tandarts/osteopaat is geweest en we hebben een speciaal op maat gemaakt zadel laten aanmeten, dus wat dat betreft is alles goed.

Ik kan me niet precies meer herinneren hoe ze keek maar het was niet bang, meer ondeugend van ik krijg jou er wel af. Teminste. ik dacht dat het hzo'n blik was.

Ik maak me wel een beetje zorgen want volgende week wordt ze van haar veulen gescheiden en dan wordt het rijden helemaal een hel. Iemand daar nog tips voor?

Sorry voor event. Spelfouten ik heb dit op mijn mobiel getypt.