Paard onrustig met hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melisding

Paard onrustig met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 09:26

Hallo allemaal.
Ik rijd sinds kort een 4-jarig paard, maar er zit een probleempje in de basis.
Als ik licht contact houdt met de teugels gaat ze de hele tijd met haar hoofd schudden.
Ze wilt dan dat ik ze stevig vast houdt, maar dit is niet goed voor de basis.
Ze moet juist leren ook lekker met losse hand te kunnen lopen.
Iemand een idee om dit op te kunnen lossen?

plopineendop

Re: Paard onrustig met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:58

last van haar mond? last van haar hals (dat die vastzit)?
misschien een keer bitloos doen, en dan kijken of het paard het nog steeds doet, zo ja, weet je al dat het probleem niet in de mond zit.
of een dierenarts/tandarts laten komen (eventueel een osteopaat voor de nek als daar het porbleem zou kunnen liggen, het kan trouwens ook in verbinding staan met de rug)

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:04

Kan het zijn dat het paard medisch niet in orde is? Dat ze bijv. last heeft van haar mond of een nekwervel?

BoDerek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:15

Als er medisch niets is (laat dit even nakijken zoals hiervoor genoemd door tandarts osteopaat etc) dan kan het rijtechnisch zijn.
Is ze voldoende voorwaarts, kan ze ontspannen, ofwel heeft ze evenwicht en kan ze op eigen benen lopen? Het moet van achter naar voren. Als ze in de voorwaartse drang niet klopt, en ze is niet in evenwicht, zal de aanleuning erg wiebelig zijn. Ik zou dit eerst oplossen en het hoofd 'negeren'. je hand de mond netjes laten volgen en blokken (niet trekken) als ze het hoofd ver naar voren steekt. Ze komt er vanzelf. Het ene paard is hier handiger in dan het andere. Maar het komt echt! Succes!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:14

Als er medisch niets aan de hand is...

Het lijkt erop dat de aansluiting van achteruit nog niet goed is, dus het rijden van achter naar voren. In het begin zal je merken dat het paard wat zwaarder is aan de voorkant omdat je simpelweg van achter er meer energie in stopt en dat voel je in de je handen. Opzich is dit helemaal niet slecht je moet immers verbinding krijgen en het ene paard is lichter in de hand bij een goede verbinding, als het andere paard.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:35

Heb je het paard zelf ingereden?

Het kan verschillende oorzaken zijn.
Spierpijn kan hierbij ook relevant zijn maar ook een fout in de basis.
Sommigen paarden worden niet geleerd om op eigen benen te lopen.
Ze steunen op de hand van de ruiter.
Het komt door een verkeerde basis.
Geef je lange teugel of geef je na krijgt je vaak taferelen zoals:

Hoofschudden
struikelen
etc

Als medisch is uitgesloten dan gewoon lekker door blijven oefenen en bevestigen in de basis

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:30

Dit is de leeftijd waarop bij veel jonge paarden het wisselen bezig is. Je paard kan last hebben van doppen. Bij ons op stal is er momenteel ook eentje die daar (zelfde leeftijd) last van heeft. Als het lang aanhoudt, zou je de tandarts kunnen vragen er even naar te kijken. Het kan namelijk zijn dat één van de doppen niet goed loslaat. Dit is eenvoudig door de tandarts te verhelpen. Meestal gaat het na een poosje vanzelf over.
Probeer er daarnaast ook van bewust te zijn dat je steeds met evenveel druk op beide teugels rijdt. Het wil namelijk ook nog wel eens gebeuren dat een ruiter (per ongeluk) iets meer druk op de ene teugel heeft dan de andere, met name na het rijden van een figuur of hoeken. ;)

Beam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:00

je moet denk ik niet het paard in de krul willen trekken. je moet zorgen dat hij van achter na voren loopt zoals word gezegd, moet reageren op je been en goede voorwaartse drang hebben. dan moet jij als zijnde ruiter zorgen dat je paard op eigen benen leert lopen (binnenhoefslag rijden, bosritten maken en lange stukken hard rechtdoor rijden met losse teugel!) en dan zal het paard jouw hand willen opzoeken. op dat moment kun je daar lichtelijk bij helpen door heel iets druk aan te nemen en het paard daar je hand te laten volgen. Het paard moet leren dat ontspannen met zijn hoofd naar beneden lopen fijn is, en op dat moment zal hij zijn rugspieren trainen en gaan gebruiken! :D als jij het paard aan de teugel wil hebben en erg veel aan zn mond gaat plukken, zal hij nooit zn rug zo gaan gebruiken als dat de bedoeling is, en is de kans op achter de loodlijn duiken, en hangen in de hand groter. Succes ermee! ;)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 21:16

daarom zei ik al, dat ik haar zeker niet met harde hand wil gaan rijden. Ik heb haar immers niet zelf ingereden daarom dacht ik zelf ook dat het aan een verkeerde basis lag. Ik probeer het nu te trainen door haar gewoon lekker bezig te houden en veel afwisselen van gangen. Het is even aankijken maar het is wel balen als je merkt dat ze blijkbaar met harde hand is gereden. Gelukkig is ze jong en kan ze nog erg veel leren.

gilecasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:46

Niet. Te veel aandacht aan geven bij mij trok het vanzelf weg dan Ijn ze nog heel erg naar de juiste aanleuning aan het zoeken

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:53

Als het niet medisch is:

Het zou ook een dominante houding kunnen zijn, dit verdwijnt ook na een tijdje. Moet je er even goed opletten of het paard ook met de hoofdschudt als je er naast loopt en onverwachts van links naar recht loopt, mocht heg paard dan ook met haar hoofdschudden kan het ook zij dat ze het er niet mee eens is. Door het hoofdschudden probeert ze dan onder de druk uit te komen en boven jou te staan.

joelle1809

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:10

jah als het niet medisch is, dan kan het idd dominant(heid) zijn, dit moet je idd ook proberen met ernaast lopen, en of met de long, als ze het dan doet wil ze (idd) boven je staan, en zou ik de pony laten zien wat je van hem wilt (en als baas omhoog komen)...

succesnog!