jong paard last van stemmingswisselingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottegold

jong paard last van stemmingswisselingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 00:58

hoi, ik heb een vraagje.
mijn paardje is vanaf maart 2011 ohz. in de zomer heeft hij 'nadenkvakantie' gehad en daarna heb ik hem weer opgepakt.
maand augustus ging heel goed. paardje liep fijn en we sprongen vooruit. hij was lekker nageeflijk en fijn in de hand.
Dat was toen een paar weken zo. en op een dag liep die voor geen meter. niet naar beneden willen met zijn koppie, ineens kijkerig zijn etc..
dat is ook een maandje zo geweest (dit vind ik niet leuk want zo komen we niet verder..)
in Oktober zijn we weer gaan lessen en na een paar weken ging hij weer fijn lopen. dit heeft hij weer zo'n maandje volgehouden en in half nov. was het weer feest.
weer etteren, kijken, niet nageeflijk willen lopen en nog het leukste van alles.... lekker op zijn eigen, harde tempo door de bak willen rennen..
dit ging weer een maand zo door.( ik bleef trouw lessen om de week)
nu loopt me paardje weer fijn maar ik ben bang dat het voor nu ook niet van lange duur is..
heeft iemand hier ervaring mee? of weet iemand hoe ik dit kan oplossen? voorkomen??

paardje mankeert niets, zadel ligt goed en we doen veel afwisselende dingen..

Anoniem

Re: jong paard last van stemmingswisselingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:16

Je vraagt steeds meer van het paard en zijn lichaam verandert. Soms werken de spieren niet helemaal mee en willen ze onder het werk uit komen omdat ze niet kunnen wat er van ze gevraagd wordt. Paarden zijn van nature heel meegaand en zullen niet bedenken vandaag heb ik geen zin dus ga in protest, zo denken ze simpelweg niet. Ze doen iets omdat ze het niet kunnen.
Dus als je paard zo reageert, misschien even wat gas terug nemen. Lekker longeren of rustig aan doen. Kijk eens of dat werkt.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:00

Maar wat bedoel je dan met rustig aan? Ik rijd 2 a 3 keer per week zo'n 40 min.
Ik vind dat voor een bijna 4 jarige niet teveel.. Maar bedoel je dat ik dan meer ga wandelen of buiterijden als due weer zo'n peroide heeft??

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:20

Ik ga met Joolien mee dat het spierpijn kan zijn.Ik zag op je profiel dat je hem ook voor de kar heb gezet, dit is andere spieropbouw dan onder het zadel. Geeft hem tussendoor een keer een aantal dagen vrij om de spieren tot rust te laten komen. Dan ga je met hem wandelen of zet je hem los en laat je hem vrij even rennen.
Kan het zijn dat je hem op dat moment overvraagt en dat hij niet meewerkt omdat hij de hulpen nog niet helemaal snapt? Je verteld in je openingspost dat hij sinds maart onder het zadel is en een nadenkvakantie heeft gehad, maar 2 maanden om na te denken is niet genoeg om alles op een rijtje te kunnen zetten als hij zo jong is.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:28

Wil je hem door die spierpijn helpen zul je mss vaker in de week moeten rijden en mss wat korter :)?
Als je dus een paard ontwikkeld die gaat etteren om dat hij spierpijn heeft, good luck! Je moet hem daar gewoon even door heen helpen.

(net als wij mensen gaan sporten, ga je dag daarna wat minder fanatiek maar wel datj e lekker los word ;) )

3x op 7 dgn vind ik vrij weinig om dan weer verder te gaan waar je gebleven was.. maar dat is mijn mening.

Mijn 3,5 jarige rijd ik ook 4x in de week maarn ooit langer als een half uur.. soms maar 20 min als hij gewoon lekker los loopt. (en dan vraag ik dus geen belachelijke oefeningen, gewoon lekker voorwaarts, op eigen benen lopen)
En longeer hem 1x in de week. 2dgn vrij.

Als hij onder je weg lopot en jij geen controle hebt zou ik zeekr niet op buitenrit gaan!

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 14:27

Romanoff: sorry waar haal jij de informatie vandaan dat ik mijn paard niet kan houden op buitenrit? Haha ik kan zelfs onbeteugeld buiten rijden dus dat gaat echt nergens over.
Brighteyes: beestje heeft 1 keer een balkje gesleept en ben bezig met beleren.. Ik zie nergens staan dat mijn paard voor de kar loopt. Ook heeft mijn paar van april tot augustes "nadenk vakantie" gehad en niet 2 maanden..

Beestje krijgt genoeg vrije dagen. We wandelen veel, staat vaak los en gaat soms mee als handpaard op buitenrit.
Ik vind het appart als die ineens spierpijn heeft.. Dat zou ik eerder denken als die bijvoorbeeld op maandag veel heeft gedaan en dan zou die op dinsdag of woensdag minder fijn zou lopen. Maar dat ie de ene maand een maand super fijn loop en dan een maand voor geen meter. Dat snap ik niet.. Ook vind k niet dat ik teveel vraag. Het enig wat ik vraag is de basis van de dressuur. Gewoon een rondje nageeflijk door de bak..

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:09

golddigger08 schreef:
weer etteren, kijken, niet nageeflijk willen lopen en nog het leukste van alles.... lekker op zijn eigen, harde tempo door de bak willen rennen..

Moeilijk he, lezen!
Ik zeg ook niet DAT je je paard niet KAN houden, alleen op die woorden ALS je paard dit doet in de bak, zou ik DAN niet op buitenrit gaan!

En als ie op buitenrit dus wel te houden is en normaal doet, vind ie dat bakgehobbel dus gewoon geen drol aan en probeert hij je denk ik iets duidelijk te maken :Y)

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 19:39

Romanoff schreef:
golddigger08 schreef:

Moeilijk he, lezen!
Ik zeg ook niet DAT je je paard niet KAN houden, alleen op die woorden ALS je paard dit doet in de bak, zou ik DAN niet op buitenrit gaan!

En als ie op buitenrit dus wel te houden is en normaal doet, vind ie dat bakgehobbel dus gewoon geen drol aan en probeert hij je denk ik iets duidelijk te maken :Y)

Door de vak WILLEN rennen!! Ik zeg niet dat die dat doet... Zoals je misschien heb gelezen in mijn profiel dan heb je misschien ook gezien dat gold 1/2 lusitano is. En zoals je misschien ook weet van dat ras zijn dat erg "loperige / hete" paarden zijn. En ik denk dat eerder een Oorzaak zou kunnen zijn dan dat hij de bak niet leuk vind..

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:57

Hij is dan mss een 1/2 Lustiano.. dan nog geeft dat geen reden waarom hij dit elke maand doet, hij doet dit niet voor de fun. Goh laat ik deze maand maar weer even raar doen.. denk dat het dan toch kwestie van de combi/vertrouwen is om dat moment.
(en neeeee dan beweer ik niet dat je niet kan rijden en al dat soort zaken)

Hij probeert zn zin door te zetten en hoe jij dat oplost, dat weet ik niet ;)!
Maar blijkbaar heb je daar dit 4 wkn voor nodig, en loopt ie weer goed, sluipen er weer dan dingetjes in? Word jij weer "makkelijker", accepteer je op dat moment weer wat meer?

Kan best zijn dat hij je ook gewoon wat uittest.. dat hij niet zeker is wie de leider is en wie er nou voor wie aan het werk moet ;)

Noem maar op.

Nahfijn, dit zal je vast ook weer aanvallend opvatten ;).

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:02

golddigger08 schreef:
Maar wat bedoel je dan met rustig aan? Ik rijd 2 a 3 keer per week zo'n 40 min.

Ben ik de enige die dat wel (te) veel vind := of althans, ik vind die 40 minuten te lang.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:08

40 min is niet lang ligt er aan wat je doet ik stap lang in en die tijd neem ik dan niet mee, stap lang uit en soms nog tijdje aan de hand.

Dan ben ik ook wel eens 40 min in de bak terwijl ik in werkelijkheid maar 20 min "gewerkt" heb maar een jonkie 4x per week rijden dat vind ik teveel.
Ligt er natuurlijk ook aan hoe je jong je jonkie is en hoe zijn bouw is.

@ TS jonge paarden blijven niet constant voorruit boeken :n vaak grote stappen vooruit want ze leren nu gemiddeld 7x zo snel maar niet alles blijft constant hangen.
Als is vervelend is vooral niet doorgaan maar ik zou afstappen en volgende dag weer proberen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:03

tita schreef:
40 min is niet lang ligt er aan wat je doet ik stap lang in en die tijd neem ik dan niet mee, stap lang uit en soms nog tijdje aan de hand.

Dan ben ik ook wel eens 40 min in de bak terwijl ik in werkelijkheid maar 20 min "gewerkt" heb maar een jonkie 4x per week rijden dat vind ik teveel.
Ligt er natuurlijk ook aan hoe je jong je jonkie is en hoe zijn bouw is.

@ TS jonge paarden blijven niet constant voorruit boeken :n vaak grote stappen vooruit want ze leren nu gemiddeld 7x zo snel maar niet alles blijft constant hangen.
Als is vervelend is vooral niet doorgaan maar ik zou afstappen en volgende dag weer proberen.

Voor een jong paard is 40 min lang. En stap is de gang die veel vraagt van een paard. Dat wordt vaak vergeten, maar een goede stap kost veel energie. Dus die kun je met een jong paard beter meenemen kwa tijd.

Ik denk zelf dat jou paard last heeft van spierpijn. en 3 a 4 keer rijden in de week is prima, maar niet alle dagen 40 min. Beetje afwisselen.
Het probleem ligt denk ik nog meer bij, het stukje dat wanneer je paard fijn loopt je steeds meer gaat vragen ( misschien wel niet bewust, maar omdat het zo fijn gaat), daardoor wordt het op een gegeven moment teveel voor je paard en heeft het paard voor zichzelf een herstel periode nodig. En dan gaat het wat minder.

Las ik het nu goed dat jou paard 3 jaar is, bijna 4 jaar? dat is nog heel erg jong. En dan kun je het beste alleen nog maar bezig zijn met het paard op eigen benen laten lopen en overgangen. Aan de teugel komt pas op het moment dat het paard haar/ zijn evenwicht goed heeft. Dat is dus wel per paard verschillend.

Verder zal paardrijden nooit in 1 lijn naar boven gaan, het gaat altijd een periode wat minder goed. En dat heeft met verschillende factoren te maken.