op buitenrit er vandoor gaan in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

op buitenrit er vandoor gaan in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 20:24

hallo allemaal! :)

ik zit met een probleempje. Ik vind het heerlijk om ter afwisseling buiten te rijden met Varro. Eerst kon ik altijd gewoon lekker hard galopperen zonder hulpteugels en een ander bit. Hij is er een tijd geleden echt goed vandoor gegaan en ik kreeg hem niet meer terug uiteindelijk wel stil gekregen. Sindsdien wil hij altijd hard als we buiten rijden en schijt is 7 kleuren..vroeger kon het niet hard genoeg. Ik vind het dus erg jammer dat ik niet meer lekker ontspannen kan galopperen buiten, weten jullie misschien iets om te doen?

aeolusnr1

Re: op buitenrit er vandoor gaan in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:06

Zoals je in je eigenonderschrift schrijft, "Less is more" vooral minder met de teugels leren inwerken op het paard, na een tijdje reageren ze dus idd zoals je nu hebt.
Wel zeker gaan trainen op een goede stop , en er op letten dat je daarbij je teugels als het ware niet gebruikt, dit inoefenen in de piste uiteraard.
dan heel korte buitentochtjes, en die stop vele malen uittestenal dadelijk bij het buitenstappen, even versnellen en weer stop, vele malen na de stop een scherpe bocht maken als dat in het terrein mogelijk is (minimaal 90° maar mag ook 180° zijn dus gewoon terug vanwaar je komt, en weer opnieuw die stop, en weer terug, en zo als het dan beter begint te lukken de stops weer minder doen en meer wandelen, draf en galop, maar in het begin de galop even vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:08

Voorlopig niet galopperen, en zeker niet naar huis toe. Als ze richting huis gaan willen ze altijd harder. Een martingaal kan werken om het hoofd omhoog gooien tegen te gaan, maar voornamelijk werkt niet galopperen. Vraag anders eens iemand die mee wilt met een rustig paard, dan past je paard zich meestal wel aan aan het rustige paard.
Als je dit niet aandurft kun je altijd vragen of iemand met je mee wilt en je paard aan de hand met longeerlijn meeneemt of zelf een keer de wandeling doen en dan rustig stappen.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:22

Martingaal werkt iets maar niet erg veel. Wel reageert hij beter als ik hem rijd op een enkelgebroken bustrens maar ik wil het niet op die manier en wil gewoon op mijn dubbelgebroken bitje. Maar het gekke is voor de rest is hij altijd heel rustig buiten, doet helemaal niks. Varro is meestal het rustige paard die altijd voorop moet. Ik zal gaan oefenen met een wat langere teugel te galopperen buiten. Ik wil ook erg graag naar het strand maar durf het nu gewoon niet aan. Ik ben ook helemaal niet erg bang aangelegd ofzo alleen ik hoef nooit meer zó hard haha

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:42

Het toch gewoon weer doen werkt vaak het beste om je angsten weer te overwinnen. Als jij het idee hebt dat je hem buiten beter in bedwang hebt op een enkel gebroken bit, dan zou ik daar voorlopig mee blijven rijden ook al zit het alleen maar tussen je oren, het helpt dan in ieder geval om je wat zekerder te voelen en dat voelt je paard dan ook weer. Waardoor die hoogstwaarschijnlijk ook minder behoefte heeft om als een dolle te gaan ;-)

Wat je ook een tijdje kan doen is eerst flink aan het werk gaan voordat je naar buiten gaat zodat de meeste energie er al uit is en dan meteen vanaf stal een stuk in galop dan kan je het later richting stal weer rustig aan doen. En meteen vanaf stal hebben de meeste paarden niet vreselijk veel haast. Zo krijg je steeds weer wat meer vertrouwen terug in de galop. Succes!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:50

Deed je eerder iets anders dan nu, dus nadat hij een keer op hol is geslagen?
Misschien reageert hij niet heel anders, maar ben je zelf banger geworden en lijkt het alsof hij op hol slaat/er vandoor gaat. Of zet je jezelf meer vast omdat je bang bent dat hij er vandoor gaat?
In ieder geval oefenen zoals hierboven al wordt aangegeven. Succes!
Het lijkt me dat het wel goed moet komen, als ik je reacties zo lees is het een braaf paard.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:14

Misschien is het een idee om dressuurmatig te trainen tijdens het buitenrijden en dan de galop mee te pikken. Natuurlijk niet de hele rit maar een gedeelte. Dan is hij aan het werk en met zijn aandacht bij jou.