Hoe het beste de schouderspieren/spieren trainen/opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AniiQue

Hoe het beste de schouderspieren/spieren trainen/opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 15:15

Ik ben sinds 1 week weer begonnen (met nadruk op wééér) met Vitara te rijden.
Vitara is een heel gevoelige (tank) kwpn merrie.
Ze heeft wat probleempjes onder het zadel. Dus ik moet helemaal vanaf het 0 punt beginnen met rijden.
Onder het rijden loopt ze altijd wijkend onder me uit dus nu ben ik met hulp van een vriend van de eigenaar bezig met het opnieuw rechtrichten en ontspannen onder het zadel.

Ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze weinig bespiering heeft bij de schouders. (Ik zie alleen maar vet..)
Ik zie ze dus niet haha
Dus mijn vraag was. Hoe bouw ik het beste deze spieren goed op? Onder het zadel maar ook bijvoorbeeld met longeren etc.

Afbeelding
Ze ziet er nog ongeveer hetzelfde uit.

Tips zijn handig :)

Inngge

Re: Hoe het beste de schouderspieren/spieren trainen/opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:14

Als je hem op zijn eigen benen wil laten lopen is het goed om de binnenhoefslag te pakken, zo kan hij geen steun vinden aan de bakrand .

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 15:47

Jep :)
Daar zijn we mee bezig. Eerst hele lange stuken 'recht vooruit' stappen. Wanneer ze hier rustig in is (wat al heel moeilijk voor mevrouw is.) Gaan we verder met figuren rijden (alles in stap) Wanneer ze volledig ontspannen is en het bit goed aanneemt, krijgt ze een beloning en zijn we klaar.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:45

aan de longe haar lang en laag laten lopen, zodat ze haar achterhand meer gaat gebruiken en daarmee haar hele lichaam beter gaat gebruiken, en dus ook spieren op gaat bouwen.

in de dressuur wordt daar geloof ik vaak een passoa bijzet voor gebruikt (ik rij zelf western, dus gebruik andere methodes). voor het goed afstellen van zo'n bijzet moet je wel assistentie vragen van iemand die weet hoe je dat moet doen.
en natuurlijk pas echt gaan gebruiken als je paardje goed is opgewarmd.

spieren opbouwen kost heel veel tijd en geduld, je kan het niet forceren, maar als je op de juiste manier gaat trainen dan zie je vrij snel wel verschil.

aan de longe trainen is voor een onbespiert paard altijd makkelijker dan wanneer er een ruiter op zit.

veel succes!

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:38

ik doe vaak de pessoa op lang en laag en dan balkjes erbij (in een waaier leggen) goed de spieren en de balans, wel langzaam opbouwen met de pessoa is zwaar!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:57

Persoonlijk zou ik gewoon rustig werken, omdat het heel moeilijk is om te bepalen wanneer het paard te zwaar belast wordt. Balkjes wijs ik af omdat ik daar het paard dwing een ruimere of hogere pas te maken, dan dat het op dat moment toe in staat is. Ik heb begrepen dat het paard opnieuw in training wordt genomen, dus in het beginstadium zit. Daarom zou ik niet veel extra doen. Eerst rustig wat meer kilometers laten maken, een beetje op de houding letten zodat de rug erbij is. Daarvoor gebruik bij voorkeur een gogue of bijzetteugels die het paard aangeven in welke houding ik het wil.
Later als ik de indruk heb dat de algemene conditie beter is, probeer ik wat meer werk te doen. Iets wat ik wel eens toepas is het aanleren van spaanse pas. Het paard wordt zich meer bewust van het gebruik van de voorbenen en bij juiste toepassing, doet het dier niet meer dan dat waartoe het in staat is. Onder het zadel is schouderbinnenwaarts een geschikt middel om schouders te gymnastiseren. Maar ook dat valt eigenlijk toch onder het gewone training.
Hopelijk hebt U hier iets aan.