Vegs (Stravinsky x Ferro) @ work

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vegs (Stravinsky x Ferro) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:01

Naar aanleiding van: [RT-P] Opnieuw leren rijden ;)

Eerst even de info :)

Vegs is een 8-jarige merrie van Stravinsky xx.
Sinds eind april, begin mei is ze onder het zadel, ons niveau is dus gewoon zadelmak.

Ik ben vooral bezig geweest met mijn eigen houding, met haar niet in de weg zitten met rijden. We hebben hier vooral gestapt en gedraafd.
Aandachtspunten voor mij:
- mijn armen. Ik heb de neiging om ze te recht te houden, waardoor ik minder fijn nageef, ik mag mijn handen meer dragen. Er zit wel iets een knik in mijn armen, maar het is niet zoals het kan, vind ik echt een verbeteringspunt.
- Ik heb de neiging mijn schouders op te trekken en daar vast te zetten, waardoor ik blokkeer in de rest van mijn armen, maar ook in mijn rug.
- Spanning is een ding, ik zit toch vaak te gespannen, komt bij dat ik foto's maken eigenlijk heel erg eng vind, ik bouw dan spanning op en dat uit zich in naar voren zitten. Sowieso een issue hoor, als ik iets voorover zit, voelt het alsof ik rechtop zit.

Ik ben niet bezig nog met haar houding, dat zijn dingen die nog wel moeten komen, maar nu nog niet, ik vind voor nu belangrijk dat zij gehoorzaam is. Dus ho is echt ho (dat vindt ze best heel moeilijk) en been is voorwaarts. Dat is dan weer niet moeilijk :') Ik wil haar ook op steeds kleinere hulpen laten gehoorzamen, zij draaft inmiddels aan op aanspannen van mijn billen, ik duw haar dan naar voren met mijn billen. Voor haar is dat ook een logische hulp, die zij inmiddels goed begrijpt. De begrenzende hulpen begrijpt ze ook goed, de buitenteugel, en het buitenbeen, dat zit er goed in. De rem is nog niet altijd even goed bevestigd, die hapert nog weleens, dat is een werkpuntje.

Draf en stap zijn goed bevestigd, galop gaat aan de longe heel goed, onder het zadel is die nog niet bevestigd, en dat wil ik pas doen op het moment dat ik echt goed op mijn kont kan zitten ipv op mijn doos, zodat ik dan ook mee kan gaan in de beweging, en haar niet in de weg zit. Links- en rechtsom gaan nu eigenlijk even makkelijk, ze is redelijk snel los ook, zit goed in haar velletje.

Genoeg gekletst nu. Foto's. Commentaar mogen jullie geven, en tips wat betreft de genoemde punten zouden fijn zijn.

Foto's zijn gemaakt door hestejente @ bokt, thanks meis! Love you!

Afbeelding
Meet Vegs :D

Afbeelding
Een natte bak, dus even spelen is altijd leuk :D

Afbeelding
Inzet volte

Afbeelding
En de andere kant op

Afbeelding

Afbeelding
Heel fout........ dit bedoel ik dus met spanning

Afbeelding
Net als hier

Afbeelding
Hier laat ik wat meer los

Afbeelding
En we gaan de andere kant weer op
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-11 15:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:05

Wat me vooral opvalt is dat ze naar buiten valt over de buitenschouder, vooral te zien op foto 4 en 5. Ik zou je handen wat meer bij elkaar doen en je buitenteugel nog meer begrenzen. Je handen heb je nu namelijk wel heel erg wijd. Van mij mag je trouwens je teugels ook wel een cm of 20 korter maken :) .
Succes :) !!

Anoniem

Re: Vegs (Stravinsky x Ferro) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:07

Klopt :j

Ik moet mijn handen idd bij elkaar houden. Ik heb die foute momenten er ook bewust bij gezet, dat is net waar ik tips over wil. Dank je wel!

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:09

het viel mij ook op dat ze wat over de schouder wegloopt. idd je teugels een stuk korter nemen. dan word het voor jezelf gelijk makkelijker om je handen bij elkaar en lager te houden. als je op die manier zelf beter zit kun je haar makkelijker begrenzen. verder moet je zelf heel veel bewust op je armen letten of er iemand naast laten staan die je er steeds op wijst, een kwestie van afleren.
veel succes!

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:10

Wat een mooi paard zeg.

Inderdaad, houd de teugels een stuk korter en let op je armen dat je ze dichter bij elkaar houdt en hoger. Dus dat je ze boven de schoft "draagt."
Als je stuurt, probeer dan niet je hand helemaal naar je bovenbeen te brengen.

Leuke, lieve foto's!
Laatst bijgewerkt door Barbulet op 28-12-11 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Levita

Ik zou je ellebogen iets buigen en langs je lichaam houden, verder rechtop zitten (probeer naar boven te kijken) je zit namelijk iets naar voren. Goed dat je eerst aan je eigen houding werkt, dat is nu het belangrijkste. succes!!

PinkyPie

Leuk paardje Yamcha !
De meeste punten geef je zelf al aan. Vooral je handen vind ik op ieder plaatje eigenlijk echt aan verbetering toe: meer gedragen, veel hoger en een knik in je elleboog. Lastig hoor, ik vind het zelf ook hartstikke moeilijk. En ik ga met Rinske mee, je teugels mogen echt een stuk korter ;-) Lang nekkie kan lekker zijn, maar hier zie ik alleen maar lange teugel.
En rechtrichten ! Natuurlijk lastig met zo'n groen net onder het zadel paard maar als de basis goed is komt de rest van zelf !
Succes !

NB Ze heeft echt een superlief snoetje !! Om te zoenen ! <3
Laatst bijgewerkt door PinkyPie op 28-12-11 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:11

Mij valt meer op dat je ontzettend met je armen/handen bezig bent.
Dit ten nadele van je houding.
Ga rechtop zitten, handen bij mekaar en sturen met je lijf.
Dan komt de ontspanning zelf.
Succes!!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:13

Je houdt je armen vaak ook recht, terwijl je je bovenarmen aan je lichaam zo moeten houden. dan ontstaat er een knik bij je ellebogen.
Daarbij is je paard ook scheef, kijk maar naar foto 3. Je zadel zit naar rechts. daarbij valt je paard daar zo ongeveer om naar links ;) heb je les?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:15

Hihi, je kan idd wel zien dat je 't spannend vond :D Vaker doen, foto's laten maken ~~}> :D
Werkpuntjes zijn er altijd, wie heeft die nou niet? Zolang jullie beide maar plezier hebben in wat je doet!
Ik vind Vegs er mooi (en lieV) uit zien en jij zit er ook netjes op :j ! Ga zo door meis, dan komt het helemaal goed +:)+ !

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:15

Leuke foto's! Vooral die waar ze in het water stampt.

Ze valt inderdaad veel over de buitenschouder weg, en ondanks dat ze "zadelmak" is mag je daar wel meer op gaan letten. Op de voorlaatste foto laat ze de hals wat vallen. Let er hier op dat je goed meegaat. En vooral ook op de onderbenen letten. Je hebt de neiging om ze wat naar voren te steken op het moment dat je ergens mee bezig bent.

Verder ben ik van mening dat het paard al iets meer mag dalen in de hals en wat mag nageven.
Ze is nu al een behoorlijk aantal maanden onder het zadel dus dan mag dat wel. Zeker als je stelt dat ze al goed aan het been is.

Zelf zou ik heel veel tempowisselingen gaan rijden om de achterhand wat soepeler te maken. Met name zou ze haar sprong wat weer mogen buigen.

En dit is commentaar gebasseerd op de momentopnames dus eigenlijk kan je daar geen normaal advies over geven.

Wat zijn je plannen met haar en waarom is ze nu pas zadelmak gemaakt?

En over je armen is al genoeg gezegd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:17

@ m9ara: Handen lager? Ik vind ze nu te laag eigenlijk :)

Weet je wat ik daar doe? Ik laat mijn binnenbeen niet los, en dan heeft zij geen schoudervrijheid, en dan wilt ze de bocht niet om :) 't is echt een combi, buitenteugel en binnenbeen :)

Eline: dank je, en dankjewel voor de tips! :)

@ Levita: klopt precies :) die tip van het naar boven kijken geeft mijn instructrice ook :)

@ PinkiePie: Ook jij bedankt, ik neem het mee. Rechtrichten ben ik mee bezig, ook :) 't Is idd een lekker ding :+: ben dol op haar.

MiniMous: klopt, zonde hè?

@ Nerwen: Thanks :D

@ Zooist: haar houding komt als de mijne in orde is, en dat is nog niet het geval :) tempowisselingen en schakelen ben ik mee bezig idd. Dat onderbeen, klopt :j ik vergeet dat nog weleens :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:19

Op een aantal fotos steek je je benen af, probeer ze los langs je paard te laten hangen.
Verder je handen wat dichterbij elkaar. Wat ik zelf doe om het sturen op zit en been te oefenen is touwtje om de nek, knoop in de teugels en dan echt voltes, hand veranderen op je zit. Om toch iets in je handen te hebben kan je het touwtje vasthouden en leer je jezelf aan zoveel mogelijk van de voorkant af te blijven.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:21

Yamcha schreef:
@ Zooist: haar houding komt als de mijne in orde is, en dat is nog niet het geval :) tempowisselingen en schakelen ben ik mee bezig idd. Dat onderbeen, klopt :j ik vergeet dat nog weleens :)

Maar kan jij goed zitten op een paard wat niet loslaat in het lijf? Volgens mij moet je dit samen oppakken in plaats van eerst het ene en dan het andere.
Een paard wat niet los kan laten kan ook de ruiter niet laten zitten.
Een ruiter die niet kan zitten kan een paard nooit loswerken.

Edit: dus probeer het beide aan te pakken en niet alleen jezelf. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:23

Zooist schreef:
Yamcha schreef:

Maar kan jij goed zitten op een paard wat niet loslaat in het lijf? Volgens mij moet je dit samen oppakken in plaats van eerst het ene en dan het andere.
Een paard wat niet los kan laten kan ook de ruiter niet laten zitten.
Een ruiter die niet kan zitten kan een paard nooit loswerken.

Edit: dus probeer het beide aan te pakken en niet alleen jezelf. :)

Ik zal het er eens over hebben met Japeloup, even kijken wat zij zegt. Je hebt zeker een punt, hoor :)

Zooist

Re: Vegs (Stravinsky x Ferro) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:24

Ik wens je heel veel succes en vind het leuk dat je er over gaat nadenken :)
Je hebt een onwijs leuke merrie iig!

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:26

leuk paardje :D
en zoals de rest al zegt
armen bij je houden :j
en voor jou gevoel heel erg naar
achter gaan zitten
dan zit je ( als het goed is ) pas recht :Y)

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:27

Yamcha schreef:
@ m9ara: Handen lager? Ik vind ze nu te laag eigenlijk :)

op de laatste fotos zijn ze idd te laag want dan zet je ze daar vast. maar als je op de eerdere foto's kijkt zie ik toch een paar keer een hand een stuk boven schofthoogte.

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:27

Wat een leuke merrie heb je! Het eerste wat bij mij te binnen schiet is; heb je les? Niets persoonlijks, maar als je zelf de basis niet goed beheerst (sorry dat ik het zo uitdruk), hoe wil/kan je een groen paard rijden en beleren? Ik bedoel dit niet gemeen of onaardig, maar het valt mij op aan de foto's.
Wat betreft je houding; wellicht is het een idee (als je de mogelijkheid hebt) om op een leer-paard (vaak een ouder paard) eerst aan je eigen houding te werken. Op het moment dat jouw houding en hulpen goed zijn kan je het paard dingen leren. Een voorbeeld; als ik nu naar je handen kijk en bedenk dat je met deze houding aan gaat draven houdt je je paard van voren tegen. Zo gezegd; wegrijden met de handrem erop. Een instructeur kan je hier verder mee helpen.
Nogmaals, het is niet negatief bedoeld maar om je verder te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:33

Daarom wil ik ook tips :j die denkduwtjes zijn juist ook leuk.

Je mag best weten, ik scheet bagger bij het openen van dit topic, maar aangezien ik mijn reputatie al eens te grabbel had gegooid bij: [RT-P] Opnieuw leren rijden ;) vond ik dat wie A zegt ook maar B moet zeggen.

Ik vind haar ook leuk, ze is lief en eerlijk. Ze wordt snel heet, en ze is sensibel, maar ik geloof toch ook wel dat ze me aardig vindt, met mijn geklungel af en toe :')

@ wie vroeg of ik les heb: zeker, ik ga niet een groen paard (en geen enkel paard) rijden zonder les.

Overigens zijn dit fouten die ik over heb van een val, waarbij ik mijn ruggewervel heb gebroken, en ik heb er een kapotte heup aan overgehouden. Ik begon wel weer met rijden, maar ik spande me vreselijk op, en op de een of andere manier heb ik mezelf aangeleerd naar voren te gaan zitten, en mezelf enorm vast te houden, en dat heb ik echt een aantal jaren gedaan. Het kost tijd om dat af te leren, maar ook een geduldige lesgeefster (en die heb ik) die me bewust maak van wat ik doe.
Het spannen is echt ook zo'n ding, dat ik echt weer moet afleren, en dat is af en toe heel frustie :x

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:34

Yam wat is het toch een plaatje.
Komt helemaal goed met rijden... Je hebt een super juf die rustig aan met jullie opbouwt.
Je mag wat mij betreft idd wel iets meer opletten op je handen bij elkaar houden en knik in elleboog.
Benen niet afsteken als je focust op wat anders ( is moeilijk.... i know :roll: )

Ga vooral zo lekker rustig door in jullie tempo. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:40

SabM schreef:
Yam wat is het toch een plaatje.
Komt helemaal goed met rijden... Je hebt een super juf die rustig aan met jullie opbouwt.
Je mag wat mij betreft idd wel iets meer opletten op je handen bij elkaar houden en knik in elleboog.
Benen niet afsteken als je focust op wat anders ( is moeilijk.... i know :roll: )

Ga vooral zo lekker rustig door in jullie tempo. +:)+

Dank je wel :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:58

Het is jammer dat je wacht met de houding van je paard totdat de jouwe in orde is. Jouw houding kan namelijk niet in orde zijn als je paard niet na geeft en zo de rug ontspant etc etc.
Het is een combinatie van beide. Goed zitten is zo moeilijk nog niet.

De houding van je paard is een belangrijk punt, nageven, de aanleuning begrijpen, het trainen van het lichaam dat zijn dingen waar het om gaat en dat kan pas als je echt gaat rijden. Wachten totdat je houding in orde is dan kun je nog jaren rond blijven rijden zoals je nu doet. Het zelfde met wachten totdat ze gehoorzaam is dan kun je ook lang wachten want gehoorzaam worden paarden pas als je goed met ze aan het werk gaat vanaf het moment dat ze in je hand zijn.
Vanaf de grond (poetsen, meelopen) tot in het zadel, jij beslist want jij bent bestuurder en zo laat je dat ook blijken. Veel loswerken zodat je paard los komt aan de achterkant, dit uit zich in nageven en loswerken daar bedoel ik mee veel wijken op de volte.
Vanuit dat nageven kan je paard de aanleuning aannemen, dan ontstaat er een verbinding en die verbinding heb je nodig voor alles!
Dan ben je pas aan het rijden en dan merk je dat je eigen houding goed komt omdat je leert voelen en je paard beter gaat, een paard die zijn rug 'loslaat' daar kun je goed op zitten.
Een paard hoort op de juiste manier in de houding te gaan en daar kan alleen een ruiter voor zorgen die aan het rijden is.

Mensen zeggen vaak dat wijken nog 'te vroeg' is in het begin stadium maar wijken is het begin! Eerst op de hoefslag kunnen stappen/draven is niet alleen de basis, dat komt ook wel goed als je paard los komt, beter aan de hulpen is, dan kan je paard alles doen wat je vraagt tot zijn lichaam het toelaat.
Een los paard is de basis van de verdere rijkunst en daarom is loswerken de eerste en belangrijkste stap wat iedere training weer terug komt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:22

Laat ik dan, als juf, mijn ding er even bijzetten. Hopelijk begrijpen andere dan beter waar we vandaan komen.
Toen ik de eerste keer bij Yamcha kwam zag ik een ruiter op een paard zitten met zo veel spanning dat je dat van 10km afstand nog kon zien. Als een in elkaar gekropen hoopje zat ze op het paard, bang en onzeker. Maar met een duidelijke missie; fijn leren rijden.
Door het karakter, angst etc van Yamcha doen we sommige dingen net ff anders dan wellicht gewenst is onder normale omstandigheden. Daarbij komt ook nog dat ze een groene merrie heeft en dat maakt het het niet eenvoudiger. Hoofdzaak waar we aan werken is het aflaten vloeien van spanning. En zoals jullie op de foto's zien lukt dat nog niet goed genoeg. Moet er wel bij eggen dat wat ze zelf al schrijft het nu erger is dan tijdens een les zonder camera's. Yamcha zit nog lang niet hoe we het graag zouden willen. Haar lijf heeft alleen alle alarm bellen aanstaan en bij de kleinste dingen gaan ze af en verkrampen veel van haar spieren. Maar steeds meer lukt het haar om dat snel weer af te laten vloeien. En soms zelfs tot haar grote verbazing, spant ze niet of maar gedeeltelijk (dan ben ik trots).
Belangrijkste doel nu van de lessen is dat ze weer lol houdt in het rijden en niet meer als een hoopje spanning er op gaat zitten. Kost meer tijd dan de meeste mensen zullen denken, angst doet namelijk rare dingen met je lijf, ook al wil je dat niet....
Zooist ik ben het met je eens dat je pas echt goed kan zitten als een paard fijn loopt, en een paard kan pas fijn lopen als de ruiter goed zit. De reden dat ik Yamcha nog niet daarin begeleid is omdat ze nog niet genoeg controle (soms geen) heeft over haar lijf. Daarbij begint ze nu pas te voelen wat er onder haar gebeurt. Pas als ze meer gaat voelen en meer controle heeft over haar eigen lijf gaan we iets aan het paard doen.
Dus ja paard valt op de foto's over de buitenschouder weg, dat zie ik ook, maar ze weet hoe dat komt en wat te doen om dit te voorkomen. Ze weet dat ze haar handen dichter bijelkaar moet houden (laat haar vaak met brug in de teugels rijden), maar door de spanning in haar hoofd en lijf voor zo'n foto sessie, vergeet ze dat volgens mij allemaal.
We blijven werken aan jou angst, onzekerheid en spanning en als dat beter gaat weet ik zeker dat je ook beter gaat zitten en uiteindelijk fijner kan gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:30

Leuk om eens foto's van jullie te zien :)
Het meeste commentaar is al gegeven (met name over je handen). Ik zou daar nog aan toe willen voegen, kijk waar je heen gaat!
Op foto nr 4 bijvoorbeeld en ook op de op een na laatste foto kijk je langs je paard af naar beneden. Zelf merk ik dat als ik dat doe, het ook wat in de houding van mijn rug/zit veranderd en dus ook in het lopen van mijn pony. Als ik zo naar binnen kijk/zit dan valt hij gegarandeerd ook over de buitenschouder weg.
Goed recht blijven zitten dus, dan is dat begrenzen ook veel makkelijker :)