paard heel erg sterk. wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxjillxx

paard heel erg sterk. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:46

hoi hoi,

Ik heb nog niet zo heel erg lang een nieuw paard.
Alles gaat opzich erg goed we hebben een goede klik en kunnen het samen erg goed vinden.
Alleen zit ik met 1 probleempje de vorige eigenaar heeft mijn paard heel erg op kracht gereden, waardoor hij heel erg sterk is geworden en ik niet in gevecht wil gaan met hem.
hij loopt fijn aan de teugel maar als hij er even ''uitvalt'' wordt hij erg sterk.
Ik merk zowiezo onder het rijden dat hij erg sterk is.
heeft iemand hier tips voor zodat hij misschien minder zijn kracht gaat gebruiken? omdat hij erg sterk in de hand is.
ik wil niet mijn kracht gebruiken omdat ik dat toch nooit ga winnen van hem, en dat ook niet de oplossing is.
ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd.

groetjes ....

Anoniem

Re: paard heel erg sterk. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:48

Zodra een paard sterk wordt stopt de motor achter, de achterhand dus, wat dan helpt is niet tegenwerken maar been geven om de achterhand weer actief te maken.
Dit soort paarden kun je het beste met licht contact rijden en veel been zodat ze zelf het contact zoeken en niet zwaar worden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:51

Ik ga helemaal met Joolien mee. Met zo'n paard moet je opnieuw gaan beginnen, dus net zo lang voorwaarts met een licht contact tot het paard zelf voorwaarts-neerwaarts je hand gaat opzoeken. Zorg voor een absoluut zachte hand. Als het paard netjes op een licht contact voorwaarts neerwaarts kan lopen, dan ga je vanuit daar langzaam meer kader aanbrengen. Telkens als het paard terugvalt, weer van voorwaarts neerwaarts opnieuw oppakken. Dit is niet in 1 training voor elkaar. Ga uit van een jaar, en kijk dan verder.

xxjillxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:55

Joolien schreef:
Zodra een paard sterk wordt stopt de motor achter, de achterhand dus, wat dan helpt is niet tegenwerken maar been geven om de achterhand weer actief te maken.
Dit soort paarden kun je het beste met licht contact rijden en veel been zodat ze zelf het contact zoeken en niet zwaar worden.

oke super bedankt voor de tip!

xxjillxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:56

oke heel erg bedankt, ik ga er mee aan de slag had ook zeker niet verwacht dat het 1 2 3 opgelost zou zijn.
ik ga hier zeker mee aan de slag

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:02

geen druk op de voorhand zetten..houd alleen contact en goed naar voren rijden,veel schakelen en overgangen rijden.
succes

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:26

zelf loslaten dan kan hij niks vastpakken. Hij wil waarschijnlijk dat jij er meer druk op zet ;) en goed naar voren rijden, wat hierboven al gezegd wordt

yenthle1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:48

succes met oefenen!

xxjillxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 14:14

heel erg bedankt voor de reacties, ik merk wel verschil maar het wordt nog lang oefenen :P

joelle1809

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:31

Haha jah dat zowieso als het paard het bij de vorige eigenaar 'gewend' is geraakt..

succes nog!

gilecasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:45

Heeeel veel halve ophoudingen maken!

LientjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:09

Iedereen doet het op zijn eigen manier maar je zou ook een tiedemann kunnen gebruiken, dan ben je zelf sterker( als je dat wilt natuurlijk)

LientjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:10

Het licht er ook maar net aan wat je doet.. Ik gebruik hem bijv. alleen in het bos.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:12

LoveWilleke schreef:
Iedereen doet het op zijn eigen manier maar je zou ook een tiedemann kunnen gebruiken, dan ben je zelf sterker( als je dat wilt natuurlijk)

een paard zal altijd sterker blijven,waarom zou je sterk moeten worden?doe je je paard alleen maar pijn mee.
je hebt meer aan goed les en veel oevenen dan aan een hulpteugen om het voor jezelf 'makkelijker' te maken :n

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:39

Het paard gebruikt zijn kracht niet maar dat doe je zelf, durf los te laten en neem les , leer hoe je moet paardrijden.
Geen een paard maakt zich sterk als dat niet nodig is, de fout ligt altijd bij jezelf.

Ik zou zeker geen hulpteugel erbij pakken, maar zelf de dingen leren oplossen.

krijntol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:42

Een paard is niet sterk, die is zo sterk als jij aan zijn hoofd trekt. Zoals midgie zegt: durven loslaten en goede begeleiding zoeken.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:43

Maar even een vraagje, als een paard zich sterkt maakt bedoel je dus mee dat hij zich in de voorhand sterk maakt of dat hij harder gaat lopen? Want ik heb een pony gereden die veel harder ging lopen, maar dan heeft het dus totaal geen zin om meer been te geven... Maar het kan ook zijn dat ik het helemaal verkeerd bekijk, ik weet niet hoe het met dit paard zit :P

Vlinder_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:25

mijn oudere paard had in het begin vaak dat ze wou hangen in het bit.
ik heb toen geleerd haar los te laten, dus de voorhand los te gooien en haar van achter uit druk te geven!.
dus elke keer als ze wou hangen been geven en haar later weer opzoeken van voor als ze er achter weer bij liep.

wannabee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:18

Ik heb even mee gelezen,en vraag me af of een ander bit misschien ook geen oplossing is,wanneer je een paard hebt wat erg sterk is?

xxjillxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 11:01

Bedankt voor alle tips, mijn lesgeefster ligt momenteel in het ziekenhuis waardoor zij er even niet is.
Ik heb dit paard nog niet zo lang en is altijd al sterk geweest.
Ik ben druk bezig met het loslaten en het gaat af en toe met mini stapjes al beter. volgende week in mijn instructrice weer terug. En hoop dan nog meer vooruitgang te boeken.

datwinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:48

dit is altijd een moeilijk probleem. Alle antwoorden zitten er tussen en dan op de goede volgorde aan je paard door geven is best technisch.
Halve ophoudingen en dan ontspannen en been geven dat hij als het ware zijn kont onder jou achterwerk drukt. Elke oefening pas doen als hij in zijn mond kaak nek en hals ontspand en soms moet je dan lang stil staan. Het is een psychisch probleem je paard moet anders om gaan lopen ipv voor op de achterhand. Dus ook als hij bv naar links wil kijken laat jij hem naar rechts kijken met achte hand maar met veel zit en been. Succes!

Maaiike90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:55

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan dus ik ga dit topic even volgen :).

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:55

AnneJa schreef:
Maar even een vraagje, als een paard zich sterkt maakt bedoel je dus mee dat hij zich in de voorhand sterk maakt of dat hij harder gaat lopen? Want ik heb een pony gereden die veel harder ging lopen, maar dan heeft het dus totaal geen zin om meer been te geven... Maar het kan ook zijn dat ik het helemaal verkeerd bekijk, ik weet niet hoe het met dit paard zit :P

Juist als je paard harder gaat moet je been er aan houden.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:01

Wat dan te doen als je paard het overneemt en de rem het niet meer doet? Dit probleem heb ik nl. bij mijn paard. Ook hij is sterk en helaas weet hij dat.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:05

Nieke__ schreef:
AnneJa schreef:

Juist als je paard harder gaat moet je been er aan houden.

Als je paard dan harder gaat, niet gaan trekken of terug rijden. Je kunt dit namelijk oplossen door van richting te veranderen.
Oftewel: zodra je paard harder gaat, wend je direct (maar rustig!) af. Hierdoor breek je als het ware zijn lijn, een haakse bocht rijden dus.
Gaat je paard na twee meter weer versnellen, dan weer afwenden. Net zolang tot de 'rustige stukken' steeds langer worden.