Op teugel bijten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lizziewizzie

Op teugel bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 10:25

Hoi,

Ik rijd momenteel wegens omstandigheden op een paard van iemand anders. Ze loopt super en ze wilt echt werken voor je. Ook op stal tijdens het borstelen en opzadelen is ze altijd lief. Het is echt een droompaard voor mij, maar er is één ding wat ze doet en ik weet niet waarom. Tijdens het aansingelen enzo moet je de teugels altijd strak houd of ze pakt die tussen haar tanden en laat niet meer los. Als je ernaast staat is het redelijk makkelijk om de teugels er terug uit te krijgen, maar als je je teugels tijdens het rijden iets te los laat hangen (in/uitstappen) neemt ze die ook tussen haar tanden en dan duurt het eeuwen voor ik ze terug heb. Soms is het zo erg dat ik moet afstappen wat erg vervelend is :o .
Is er iemand die weet waarom ze dit doet en hoe ik haar hiermee kan doen stoppen?
Alvast bedankt.

Nienke96

Re: Op teugel bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:40

Inderdaad een apart geval.. Misschien net zoiets als paarden die in je voet bijten tijdens het rijden als ze de kans krijgen..

Tja, zeg het maar... verveling? Zullen vast mensen gaan zeggen dat ze het doet omdat ze het bit niet fijn vind... denk niet dat dat klopt ;)
Moeilijk om op te lossen ook.. Maar hoe kan ze de teugel helemaal tussen haar tanden krijgen? Rijd je met of zonder sperriem? Zo niet, dan misschien een paar keer gebruiken om dát probleem tegen te gaan.
(jaja voordat je de anti-sperriem mensen weer over je heen krijgt...)

Assenderp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:09

haha grappig om dit te lezen, maar een vervelend iets!
Willemien (trekpaard) doet dit ook zodra ze het hoofdstel in heeft) ze geeft ze alleen wel terug, en doet het niet tijdens het rijden.

misschien helpt het om er wat op te smeren? wat vies is?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:05

Klinkt een beetje introvert gedrag? net als dat sommige paarden stokstijf stil gaan staan zonder te knipperen. Dus stress/angst/pijn niet uiten. (bijvoorbeeld als happen of boos kijken afgestraft werd)

Of ziet het eruit of het hele singelen haar voor de rest niks boeit.

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:42

Tijdens het aansingelen kan een soort reactie zijn, singeldwang. Maar tijdens het rijden? Iig je teugels dus op maat houden om het te voorkomen. De oorzaak zou ik niet weten. Misschien inderdaad verveling? Aangezien je teugels meestal loshangen als je weinig doet.

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:08

Leuk zo'n paard, die van mij doet het ook maar dan met alles wat hij te pakken kan krijgen. Op het land (staat niet op stal) met wandelen en ook als ik erop zit. Naar mijn idee is mijn paard gewoon erg oraal ingesteld, net een kleuter die alles in zijn mond stopt... niet alleen teugels. Ik zou er ook zeker iets vies op smeren zodat het niet meer gebeurt tijdens het rijden want dat zou gevaarlijk kunnen worden. Ook zou ik iets anders aanbieden bij het opzadelen, iets van dik touw of zweepje of iets wat minder kwaad kan en ze toch even lekker op iets kan kauwen. Succes

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:34

Je kan ook eens proberen die teugel er zelf lekker ver in te stoppen in plaats van trekken, dan hoeft ze het waarschijnlijk nieteens meer :P

Lizziewizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 11:19

In eerst plaats bedankt voor de reacties!
Ik heb gisteren met een sperriempje gereden en dat ging super. Tijdens het aansingelen had ze al door dat het haar niet ging lukken en ik heb rustig met lange teugels kunnen rijden.
Nu hoop ik wel dat ik er binnenkort dat riempje kan aflaten en rustig kan rijden zonder gevecht om de teugels. :)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:09

Lizziewizzie schreef:
Ik heb gisteren met een sperriempje gereden en dat ging super. Tijdens het aansingelen had ze al door dat het haar niet ging lukken en ik heb rustig met lange teugels kunnen rijden.
Nu hoop ik wel dat ik er binnenkort dat riempje kan aflaten en rustig kan rijden zonder gevecht om de teugels. :)

Waarom hoop je het sperriempje eraf te kunnen halen binnenkort?
Heb je problemen met dat riempje?

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:51

Lizziewizzie schreef:

Waarom wil je zo snel mogelijk stoppen met het sperriempje? Zo'n riempje kan geen kwaad hoor, mits je hem niet te strak doet.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:35

sperriem kan geen kwaad hoor....

als mijn pony een touw of teugels in zijn mond pakt ga ik er net zo lang mee bewegen ( met touw ) tot ie los laat... lol is er dan snel vanaf en hij laat gelijk los!

yenthle1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:32

sperriem kan dr gewoon opblijven

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:39

sperriem kan geen kwaad hoor meisje!
zolang je de sperriem maar niet te strak doet..
succes!

Lizziewizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 20:14

Ik rij liever gewoon zonder, ik weet dat het gaat.