Galop problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anita26

Galop problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 18:27

Ik zit met een probleem..

Mijn paard heeft moeite met de galop en dan met name om een echte galopsprong te maken.
Ze galoppeert kort en op de plek. Als ik haar langer hou aan de voorkant en na zeker een half uur rijden, maakt ze pas een echte sprong.
Maar zodra ik haar weer iets meer ga oppakken, gaat ze weer houterig galopperen en wil ze niet goed loslaten.

Ik probeer echt van alles...meer been en proberen meer naar voren te rijden, maar ook hierop reageert ze niet voldoende en wil ze onvoldoende vooruit.
Ik heb met sporen geprobeerd, met de zweep bij tikken, maar ook hierop onvoldoende reactie.

Is het misschien een kwestie van tijd en zo door oefenen?
Of hebben jullie misschien tips of oefeningen wat ik kan proberen?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:40

Laat haar eens nakijken door een osteopaat. Klinkt alsof er in haar rug iets blokkeert. Een paard kan geen goede sprong maken als hij niet goed van achter naar voren wordt gereden en kan bewegen. Dus of je paard blokkeert ergens, of jij werkt je paard (onbewust) tegen. Zet je je handen niet te vast? Daar worden ze erg houterig van........Klem je niet met je knieen? En is ze goed aan je been?
Past het zadel goed? Een goede warming up is ook belangrijk, helemaal omdat je zegt dat ze na een half uur wel goed sprong maakt. Sommige paarden zijn diesels die eerst goed warm moeten draaien. Dan moet je dat dus ook eerst doen. Hoe rijd je los?

anita26

Re: Galop problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 18:52

Ik heb haar onlangs helemaal nalaten kijken en foto's laten maken door een DA. Daar kwam helemaal niets uit. Alles was goed.
Dat heb ik ook al gedacht...misschien doe ik zelf iets niet goed. Maar ik laat haar eigenlijk helemaal los aan de voorkant en probeer mijn benen zo ontspannen mogelijk te houden.
Ik stap eerst 10 tot 15 minuten daarna ga ik draven en echt lang laag. dit doe ik ook zeker 10 minuutjes. Daarna weer even stappen en dan weer draven en galopperen (ook lang laag).
En dan pak ik haar pas op.
Volgens mij kan het het zadel ook niet zijn. Deze heb ik net nieuw en helemaal op maat laten maken.
Een osteopaat heb ik nog niet geprobeerd (wel een masseur). Dit zou ik nog kunnen proberen.

Dat heb ik ook al geroepen...mijn paard is net een diesel.

Bedankt voor je reactie...denk dat ik een osteopaat maar eens moet proberen..heb je nog tips voor een goede osteopaat (omgeving zwolle)?
p.s. bedankt voor je reactie.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:53

Heb je haar wel eens aan de longe? Dan kun je zien hoe ze onbelast loopt. Het kan namelijk iets ingewikkelds zijn, maar óók gewoon niet aan het been zijn en/of het moeilijk vinden om 'aan te treden'. Zeker omdat je zegt dat je onvoldoende reactie krijgt. Ik herken dat wel van jonge paarden, die op een gegeven moment hun sprong verliezen omdat ze niet genoeg van achteren naar voren worden gereden en onvoldoende reageren op de hulpen van de ruiter.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:30

Als het medische gedeelte is uitgesloten, dan zit er maar 1 ding op en dat is naar voren, naar voren en naar voren!! Consequent zijn en zorgen dat ze onvoorwaardelijk aan het been is. Weet niet of je dicht bij uitrijmogelijkheid zit maar een keer lekker gassen in het bos of duin is ook fijn. En als ze eenmaal voorwaarts galoppeert en je wilt wat terug rijden, dan altijd aanvullen met been. Niet teveel met je hand terug werken en als ze weer gaat hupsen been er bij en weer naar voren. en zo steeds een beetje meer terug rijden. Altijd proberen voorwaarts op te lossen. succes

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:05

Met longeren gaat het wel goed. Dan wil ze ook klein galopperen hoor, maar dan krijg ik haar makkelijk voorwaarts en maakt ze een goede sprong. Ik denk zelf dat het dat ze niet goed wil aan treden van achteren (zoals Kendra ook al aangeeft). Ik heb in het begin dat ik haar heb gekregen, altijd lang laag gereden. Het was mijn eerste paard en ik kon toen helemaal niet rijden. Zo heb ik leren paardrijden. Nu heb ik sinds een tijdje een nieuwe lerares en moet ik haar oppakken en wordt er veel meer van haar gevraagd.

Bedankt verder voor jullie reacties...ik ga hiermee aan de slag.
Andere tips zijn altijd welkom.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:54

Het klinkt echt alsof ze niet genoeg aan je been is. Een paard wat goed aan je been is, kun je sneller maken met oefeningen en meer sprong laten maken. Dus ik denk dat je eerst dat voor elkaar moet zien te krijgen. Wat bedoel je trouwens met "oppakken"|?

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 20:28

Even een update:

ik ben nu een week flink aan het oefenen geweest met dat ze echt aan mijn been wordt. En ik moet zeggen dat het resultaat beter wordt.
Ik moet haar echt heel erg naar voren rijden en elke keer als ik rij moet ik dat weer opnieuw doen, maar op het eind mag het resultaat er zijn. De sprong wordt beter en als ik middengalop wil doen, gebeurd er nu ook wat. Denk dus dat het echt te maken heeft met dat ze niet voor mijn been is.
Dus allemaal, bedankt voor de tips.

Agnes75: met oppakken bedoel ik eigenlijk dat ik haar iets meer bij elkaar wil gaan rijden. Zodra ik haar iets langer laat aan voorkant kan ik haar makkelijker naar voren rijden. Maar zodra ik haar dus iets wil oppakken dan gaat ze gelijk inhouden en meer hippen in de galop. Maar ook dit gaat beter. Ik denk dat ik haar iets te veel tegen hield. Dit probeer ik nu eerst even te laten. Zodra ze makkelijk voorwaarts is ga ik hier weer mee verder.