Omdat wij per 30 december weg gaan van stal, en het bij mij weer een beetje kriebelde om te gaan springen heb ik van mij ouders een springles gekregen.
Mijn paard, Guarneri (7 jaar, Sunny x Flemmingh) heeft springervaring. Ik ook, maar samen is het nog een beetje aftasten. Als ik het vertrouwen in een hindernis niet heb, no way dat zij hem gaat springen. Is ook te zien op de hindernis met het latje en wanneer de oxer word verhoogd. Het is een paard dat erg snel bang is en weg wil rennen, maar voor de rest is het gewoon een harstikke lief beest!
Normaliter zijn wij bezig met de dressuur (rond B/L niveau, stiekem wel eens een schouderbinnenwaarts), wat de laatste tijd erg goed gaat. Er zijn nog wat obstakels maar wanneer ik naar de verbetering kijk kan ik niet anders dan blij zijn. Obstakels zijn voornamelijk de buiging en het over de rug gaan. Ze mag nog meer over de rug, meer aan het linker been en meer sprong in de galop. In de dressuur is dit veelal een kwestie van goed voelen maar bij het springen word je daar keihard op je vingers bij getikt, wat ook goed te zien is bij de dubbel, ze heeft moeite om deze in 1 galopssprong te nemen. En wanneer ze deze op 1 neemt.. Ik denk dat ze het plafond wou aanraken ofzo
Zelf, ach, ik ben redelijk tevreden over het springen, verbeterpuntjes zijn er vast maar als dressuurruiter zie ik ze niet zo snel, dus ik ben erg benieuwd.Ik denk dat het grootste aandachtspunt is, niets verwachten van haar, dan voelt zij geen druk en dan gaat het zowel in de dressuur en het springen veel beter. Een ander aandachtspunt is mijn houding, bewegende handjes en voetjes vanwege inspannings astma, ik word dan een beetje moe (heb ik medicijnen voor). Verder heb ik veel rugproblemen waardoor ik scheef zit, maar dat is uiteraard een reden om mijn best te doen om niet scheef te gaan zitten!
Het uitstapje was ons best bevallen, dus zeker nog wel voor herhaling vatbaar bij de nieuwe stal. Maar voorlopig nog even lekker sleutelen in de dressuur

Als ik terug kijk, moet ik nog best lachen om de gekke Neri
Zo, het filmpje, is een samenvatting van de hele les
Stills, als ondersteunend materiaal

Typisch gevalletje Neri-kuren...

Dit vind ik zelf nog wel een aardig plaatje

Ow ow, Neertje toch...

Lief hoofdje heeft ze toch?

), maar is voor het springen wel essentieel. Vlak voor de afzet moet je nog net even dat beetje meer geven, waarmee je hem over de sprong dwingt. Misschien is het een idee, als je nog een keer een springles neemt, om je instructeur duidelijk te laten aangeven wanneer precies dat moment is dat je moet drijven. Dat heeft mij heel veel geholpen!