Dressuurcombinatie aan het springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Dressuurcombinatie aan het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 12:55

Hallo,

Omdat wij per 30 december weg gaan van stal, en het bij mij weer een beetje kriebelde om te gaan springen heb ik van mij ouders een springles gekregen.

Mijn paard, Guarneri (7 jaar, Sunny x Flemmingh) heeft springervaring. Ik ook, maar samen is het nog een beetje aftasten. Als ik het vertrouwen in een hindernis niet heb, no way dat zij hem gaat springen. Is ook te zien op de hindernis met het latje en wanneer de oxer word verhoogd. Het is een paard dat erg snel bang is en weg wil rennen, maar voor de rest is het gewoon een harstikke lief beest!

Normaliter zijn wij bezig met de dressuur (rond B/L niveau, stiekem wel eens een schouderbinnenwaarts), wat de laatste tijd erg goed gaat. Er zijn nog wat obstakels maar wanneer ik naar de verbetering kijk kan ik niet anders dan blij zijn. Obstakels zijn voornamelijk de buiging en het over de rug gaan. Ze mag nog meer over de rug, meer aan het linker been en meer sprong in de galop. In de dressuur is dit veelal een kwestie van goed voelen maar bij het springen word je daar keihard op je vingers bij getikt, wat ook goed te zien is bij de dubbel, ze heeft moeite om deze in 1 galopssprong te nemen. En wanneer ze deze op 1 neemt.. Ik denk dat ze het plafond wou aanraken ofzo :') Zelf, ach, ik ben redelijk tevreden over het springen, verbeterpuntjes zijn er vast maar als dressuurruiter zie ik ze niet zo snel, dus ik ben erg benieuwd.
Ik denk dat het grootste aandachtspunt is, niets verwachten van haar, dan voelt zij geen druk en dan gaat het zowel in de dressuur en het springen veel beter. Een ander aandachtspunt is mijn houding, bewegende handjes en voetjes vanwege inspannings astma, ik word dan een beetje moe (heb ik medicijnen voor). Verder heb ik veel rugproblemen waardoor ik scheef zit, maar dat is uiteraard een reden om mijn best te doen om niet scheef te gaan zitten!
Het uitstapje was ons best bevallen, dus zeker nog wel voor herhaling vatbaar bij de nieuwe stal. Maar voorlopig nog even lekker sleutelen in de dressuur :)
Als ik terug kijk, moet ik nog best lachen om de gekke Neri :')

Zo, het filmpje, is een samenvatting van de hele les

Stills, als ondersteunend materiaal :)

Afbeelding
Typisch gevalletje Neri-kuren...

Afbeelding
Dit vind ik zelf nog wel een aardig plaatje

Afbeelding

Afbeelding
Ow ow, Neertje toch...

Afbeelding
Lief hoofdje heeft ze toch?

jasje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:05

ten eerste.. wat een leuk beestje! Voor een dressuurcombinatie ziet het er zeker leuk uit! Je houd hem ook netjes bij elkaar tussen de hindernissen!
Wat ik je wel zou aanraden is als ze weigert, of er langs wil gaan, haar toch nog voor de hindernis proberen te houden en niet meteen er om heen rijden! & je hakken tijdens het springen iets meer proberen uit te drukken.
Jammer inderdaad dat ze niet altijd goed uitkomt maar dat komt vast wel als je het vaker gaat doen! :D

Dee_Es

Re: Dressuurcombinatie aan het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:24

Je instructeur zegt het al, rijden! Zo'n dubbel op 1 galopsprong lukt ook niet als je vanuit een sukkelgalopje aan komt rijden. Je moet je paard iets meer helpen hierin omdat ze het lastig vindt. Dus probeer haar iets actiever te laten galopperen, dan gaan de sprongen vloeiender.
Verder zelf netjes blijven wachten op de sprong (niet te vroeg naar voren gaan zitten en niet een pas van te voren ineens je teugels losgooien).
Als ik jou was zou ik lekker blijven springen als afwisseling, je paard lijkt er zeker lol in te hebben en je zal merken dat wanneer je het zelf vaker doet je meer vertrouwen krijgt in het springen en dan gaat het allemaal weer een stukje makkelijker.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:50

Ziet er netjes uit Danique, vind jullie een erg leuke combinatie!
Let er wel op dat je tijdens het springen niet bol wordt in je rug en je hakken netjes uit drukt en je tenen naar binnen draait.
Voor de rest ziet het er heel leuk en fijn uit :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 19:17

Ik moet eerlijk zijn, voordat ik dit topic ging plaatsen, ach nieuwe dingen komen er vast niet voorbij. Jullie verbazen mij, ik krijg toch nog nieuwe tips :D Geen spijt van het topic

Ik ben het overal mee eens, teugels los gooien voor een hindernis was mij niet eens opgevallen, maar ik ga er op letten de eerst volgende keer. Het sukkelgalopje, ja.. ze mist gewoon wat kracht nog, maar ik vond dat ze al zo in de dressuur was verbeterd op alle fronten dat we wel even een kleine pauze konden gebruiken. De dubbel vind ze ook lastig omdat ze haar rug meer moet gebruiken, maar ben het wel met jullie eens. Ik ga gewoon eens wat balkes lopen en in uitjes doen in de hoop op meer rug gebruik. Sukkel galopje ligt ook aan mij, ik probeer zo rustig te blijven dat het krampachtig word, het is moeilijk om een middenweg te vinden. Wanneer ik stress, schiet ze er langs en is het een naaimachine. Ben ik té rustig word het een naaimachine en is het zo van 'oei, er staat een hindernis'. Maar we vinden het allebei wel 'lachen', dus misschien ooit nog eens een vervolg topic. Nooit gedacht dat mijn eerste topic trouwens, een spring topic zou zijn :')

Rug bollen ligt een beetje aan mijn rugklachten, winter is een moeilijke periode. Ben al veel oefeningen aan doen en het word al een beetje soepeler. Paard en baas zouden beiden eigenlijk eenn keer gekraakt moeten worden :')

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:46

Teugels losgooien (of hand naar voren steken) zag ik je ook alleen aan het begin 1 of 2 keer doen.
Van springen worden ze ook weer sterker dus misschien heb je er in de dressuur ook nog wel profijt van ;)

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:54

vind het tempo erg laag liggen
probeer je paard meer te ondersteunen in zijn tempo,
en probeer in de goede galop te landen

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:02

Op sommige momenten wou ik je echt vooruit duwen, vooral tussen de dubbel :P
Maar wat een mooi paardje, lijkt echt op de mijne en springt ook zo hertachtig, alleen nog debieler :P
Mijn pony :=

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:10

Leuk dat je dit ter afwisseling doet!! Gewoon lekker blijven oefenen.
Vind het wel jammer dat je na de eerste weigering nadat ze toch uit het niets ineens springt niet uitgebreid beloont. Denk dat je te gespannen was om er aan te denken ;-). Zag het je de sprong erna wel doen trouwens. Klopt het dat jij best een beetje gespannen was in t algemeen? Pikt je paardje meteen op.
Succes en leuk dat je een topic plaatst met foto's en filmpje!!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 00:50

xNK, wat leuk! Een pony-Neri :D Heerlijk zo'n debiel hè? In het begin haalde ze wel eens het bloed onder mijn nagels vandaan met het weg rennen en plots 180 graden draaien maar nu kan ik om haar lachen.

Ja die eeuwige spanning soms! Maar aan de andere kant heb ik ook weer eens soort blind vertrouwen in haar, ik denk dat het meer een soort prestatiedruk is van mijn kant.

Voor de rest ben ik het met jullie eens en ik ga wat doen er mee! :)

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:54

Leuke combi!
Ik heb totaal geen ervaring met springen hoor, dus kan je weinig tips geven :P.
Heel toevallig heb ik gister met mijn dressuurpaard voor het eerst (echt) gesprongen!
Zij vond het ook superleuk en ik heb een beetje dezelfde probleempjes als jij, dus hou dit topic wel ff in de gaten voor de tips.
Misschien nog een tipje: als je paard stil gaat staan voor de sprong en 'bang' is voor de sprong, dat je je handen laag houdt.. Lijkt alsof je ze wat omhoog doet, hierdoor kan je paard lekker met z'n neus de lucht in en wordt ie alleen maar sterker op zo'n moment (heb nog een keer gekeken, maar nu twijfel ik er zwaar aan of jij wel je handen omhoog doet, grootste gedeelte hou je ze iig wel mooi laag ;)). Verder vind ik dat je het leuk doet hoor!!

Ik ga het ook zeker vaker doen, springen voor de afwisseling! :D

Acceptance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:05

Je hebt je paard netjes aan het lopen!
Voor mijn idee sluit je je been niet goed aan in de verlichte zit.
Want als hij neerkomt "vlieg" jij nog een stukje naar achter.
Probeer wat vloeiender mee te gaan met je paard dat veranderd heel
veel aan het totale plaatje

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:17

Wat een leuke combi! vind dat je hem netjes hebt lopen,
qua commentaar ga ik met de mensen boven mij mee, tempo mag iets hoger en de rest is al gemeld dus dat hoef ik niet nog eens te herhalen :)
denk als je wat vaker springt en wat meer vertrouwen hebt het een stuk makkelijker gaat, maar dat gaat vast helemaal goed komen!

edit: volgensmij zit je bij mij op school, haha!
leuk, ga jullie topics in de gaten houden. :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:56

Ja ik doe inderdaad wel eens mijn handen omhoog, gaat ook hoog tijd worden dat ik dat een keer afleer!

Aan mijn houding boven de sprong valt ook nog wat te sleutelen ja, dacht dat dat vooral gebeurde bij de wat 'hogere' sprongen (?)

Haha Chanel, klopt, leuk dat jij ook op bokt zit :) In de planning staat nog een dressuur topic, moet alleen papa lief aan kijken om het te filmen!..

Acceptance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:40

Klopt het gebeurde voornamelijk alleen bij de hogere sprongen!

BabetteDK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:54

Ik heb een paard staan die net hetzelfde doet! Alleen wil die dan echt niet en gaat hij nog eens steigeren! Ik heb het ook heel lang zo geprobeerd als jij, gewoon rustig blijven en terug aanrijden. Maar ook daar maakte hij misbruik van. Hij sprong zeg maar, wanneer hij het wou. Dit zijn paarden die echt heel voorzichtig zijn en geen fout willen maken, daarom moet je ze echt helemaal juist voor de sprong zetten en als er ook maar één iets fout gaat in de wendig of aanrijding dan weigeren ze.. Mijn paard hebben we eens serieus op zijn plek gezet (papa er naast en lange zweep erbij) aangezien het echt gevaarlijk werd en hij op momenten stopte die ik echt niet zag aankomen en waar hij zeker geen recht op had! (bijv correcte afstand, genoeg galop, maar toch stoppen) hij weet het nu goed genoeg hoor wie er de baas is! Ik straf hem ook echt niet af wanneer het duidelijk mijn fout is, maar niemand is perfect om bij iedere sprong in een heel parcours perfect te komen, je paard moet je érgens ook wel een beetje helpen!

(voor ik gans bokt op mijn kap krijg: alles is gecontroleerd geweest: zadel is gecontroleerd geweest, ik rij met een gewone trens, en de osteopaat is langs geweest!)

verder vind ik jullie een hele leuke combinatie en wat loopt hij lekker gecontroleerd zeg! hij werkt zijn sprong niet af doordat hij nog niet het volle vertrouwen heeft voor de sprong, maar met iets meer galop komen jullie er wel!! verder zou ik (voor zover mogelijk) hem voor de sprong zetten, en hem er niet laten naast lopen.. dat wijst een beetje op het feit dat je hem niet tussen je benen hebt..

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 09:58

Leuk paardje! En je hebt dressuurmatig lekker voor elkaar zo tussen de hindernissen :)

De tips die al gegeven zijn voor als ze weigert, kwam ook meteen in mij op. Bij mijn jonkie moet ik hem koste wat het kost vóór de hindernis houden. Belonen als hij stilstaat en opnieuw, en wat brutaler aanrijden.
En inderdaad uitgebreid belonen op het moment dat ze wél springt!

Dus meid ga lekker dooroefenen! Meer tussen je benen houden, wat meer 'rijden' voor de sprong en vooral veel plezier hebben :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 19:47

Dankjewel! :D

Dressuurmatig probeer ik ook wat te doen met de tips. Daar wil zij ook nog wel eens voor bepaalde objecten wegschieten.. het lijkt soms wel of ze het doet om onder het werk uit te komen. Dan krijg je haar er langs en dan gaat het dagen lang goed maar dan opeens krijgt ze het weer op d'r heupen. Maargoed, zal ook wel door de nieuwigheid op de nieuwe stal komen. Ik heb momenteel geen les, ben hard opzoek naar iemand die past bij mij. Ik lijk iemand te hebben gevonden, dus we gaan dan even een afspraakje maken en ik hoop dat die persoon mijn dramaqueen over haar 'angsten' heen kan helpen :') Zondag had een vriendin mij nog geholpen en dat hielp aardig goed! Maandag ook, maar vandaag dacht ze echt, ja dikke doei, gewoon gas erop!

Ik probeer haar nog meer wat bij mij te houden op de nieuwe stal, en nog even een kleine opfrissing in de dresuur voordat ik weer de stoute schoenen aantrek en lieve lage hindernisjes ga springen.

Oei BabetteDK, dat klinkt frustrerend, is het wel allemaal weer goed gekomen?

Iedereen, nog bedankt voor de gegeven tips, ik ga er zeker wat mee doen! :D

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:01

Oh, wat heb ik genoten van dat filmpje zeg! Het was alsof mijn eigen instructrice langs de kant stond, haha.
Zoals je instructeur ook al zegt: rijd hem naar die sprong toe! Je kunt in het filmpje heel duidelijk zien wanneer jij hem er gecontroleerd op af stuurt, en wanneer je het toch nét niet helemaal zeker weet.
Ik denk dat het dus vooral belangrijk is dat je probeert iedere pas van je paard te controleren, zonder die impuls te verliezen. Jij moet voor je paard denken.
Daarnaast moet je nog wat beter aanvoelen wanneer je precies een hulp moet geven. Dat heeft mij zelf ook heel veel moeite gekost (en ik beheers het nog niet helemaal :+), maar is voor het springen wel essentieel. Vlak voor de afzet moet je nog net even dat beetje meer geven, waarmee je hem over de sprong dwingt. Misschien is het een idee, als je nog een keer een springles neemt, om je instructeur duidelijk te laten aangeven wanneer precies dat moment is dat je moet drijven. Dat heeft mij heel veel geholpen! :)

Ik vind jullie trouwens echt een superleuke combinatie om zo naar te kijken! :)

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:42

Danique_G schreef:
Ik moet eerlijk zijn, voordat ik dit topic ging plaatsen, ach nieuwe dingen komen er vast niet voorbij. Jullie verbazen mij, ik krijg toch nog nieuwe tips :D Geen spijt van het topic

Ik ben het overal mee eens, teugels los gooien voor een hindernis was mij niet eens opgevallen, maar ik ga er op letten de eerst volgende keer. Het sukkelgalopje, ja.. ze mist gewoon wat kracht nog, maar ik vond dat ze al zo in de dressuur was verbeterd op alle fronten dat we wel even een kleine pauze konden gebruiken. De dubbel vind ze ook lastig omdat ze haar rug meer moet gebruiken, maar ben het wel met jullie eens. Ik ga gewoon eens wat balkes lopen en in uitjes doen in de hoop op meer rug gebruik. Sukkel galopje ligt ook aan mij, ik probeer zo rustig te blijven dat het krampachtig word, het is moeilijk om een middenweg te vinden. Wanneer ik stress, schiet ze er langs en is het een naaimachine. Ben ik té rustig word het een naaimachine en is het zo van 'oei, er staat een hindernis'. Maar we vinden het allebei wel 'lachen', dus misschien ooit nog eens een vervolg topic. Nooit gedacht dat mijn eerste topic trouwens, een spring topic zou zijn :')

Rug bollen ligt een beetje aan mijn rugklachten, winter is een moeilijke periode. Ben al veel oefeningen aan doen en het word al een beetje soepeler. Paard en baas zouden beiden eigenlijk eenn keer gekraakt moeten worden :')

Ik vind jullie een hele leuke combinatie, je hebt een mooi paard! Je zegt dat ze nog wat kracht mist, maar wat ik zie aan de filmpjes ligt het sukkel galopje echt aan jou :+ Probeer haar echt actief te houden, want op deze manier krijg je gewoon geen mooie afstand, dat kan gewoon niet. Dus wat je instructeur steeds al zegt, rijd haar naar voren, ze moet grotere galop sprongen gaan maken en veel actiever worden, ik weet zeker dat ze dan hele mooie sprongen kan maken :) Verder vind ik dat je het goed doet hoor, ga zo door!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 17:26

maaike_lotte schreef:
Ik vind jullie een hele leuke combinatie, je hebt een mooi paard! Je zegt dat ze nog wat kracht mist, maar wat ik zie aan de filmpjes ligt het sukkel galopje echt aan jou :+ Probeer haar echt actief te houden, want op deze manier krijg je gewoon geen mooie afstand, dat kan gewoon niet. Dus wat je instructeur steeds al zegt, rijd haar naar voren, ze moet grotere galop sprongen gaan maken en veel actiever worden, ik weet zeker dat ze dan hele mooie sprongen kan maken :) Verder vind ik dat je het goed doet hoor, ga zo door!

Nu moet ik toch zeggen dat ik het er niet geheel mee eens ben. Het is voor een deel te wijten aan mij maar zij mist zeker wel kracht in haar achterhand. Gevaar met haar is, is dat ik als harder ga, zij gaat racen en ik controle verlies wat resulteert in vasthouden van voor en een 'naai-machine' galop. Het gaat hier niet om het tempo maar om het achterhand gebruik, het tempo bijvoorbeeld in de allereerste galop die er te zien is, dat is ons grondtempo. En vanuit daar, door middel van veel schakelen, moet de achterhand sterker worden. Anders jaag ik haar enkel over haar tempo. Natuurlijk ligt het aan mij, het is mijn taal om de achterhand sterker te maken, maar daar moet je nou eenmaal geduld voor hebben. Actief ten alle tijden uiteraard, maar wel beheerst. Ik heb soms liever dat zij wat neigt naar niet actief maar ontspannen dan over het tempo want dan verlies ik controle en kom ik er nooit.
Dankjewel verder! :D