Nance voor het eerst bitloos @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSaarSaar

Nance voor het eerst bitloos @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 15:19

Hallo bokkers! :wave:

Voor het eerst sinds tijden weer eens een HAW topic van Nance en mij.
Het eerste topic sinds ze van mij is en het eerste topic op onze nieuwe stal.

We hebben het erg goed naar onze zin, en het rijden gaat fijn.
Nu ze niet meer in die zware bak op dr oude plekje hoeft te lopen springen dr gangen er meer uit en gaat ze af en toe echt stukjes lopen showen! <<)

Ik heb dit expres op HAW gezet omdat ik graag tips wil, houden jullie er wel rekening mee dat ze pas weer 2 weken ohz is sinds 4 maanden stilstaan? :)

De reden dat we even bitloos rijden: ik was met Nance aan het wandelen toen een stel idioten vuurwerk in een container lieten ontploffen. {:)-:( Nance is hier nogal van geschrokken, gaf een flinke ruk, en heeft er een pijnlijk plekje van het bit op haar tandvlees aan over gehouden. Inmiddels is het bijna weg, maar ik was benieuwd hoe ze bitloos zou reageren. Het gaat eigenlijk erg fijn! :D Ze reageert niet anders dan met bit en loopt lekker ontspannen, terwijl ze zeker niet de makkelijkste is!

Verbeterpunten zijn vooral mijn houding! Ik probeer er ontzettend op te letten dat ik mn handen niet vast zet en dit gaat ook al beter maar mn houding is nog niet altijd even 100%.
Verder mag Nance soms wat meer inbuigen, af en toe wil ze nog wel eens over de schouder weglopen.
Ook wil ze nog wel eens wat opkrullen wanneer het wat harder werken wordt, maar we zijn volop aan het werk! :)

1. Losrijden, nog niet helemaal er doorheen maar wel lekker ontspannen.
Afbeelding

2. Stukje stappen, let op je handen!! 8)7
Afbeelding

3. Fijn ontspannen beeld, maar nog wat teveel op de voorhand en een holle rug van mij.
Afbeelding

4. Lekker ontspannen, maar toch weer pianohandjes erin geslopen...
Afbeelding

De galop zijn we hard mee aan het werk. Sinds wat probleempjes afgelopen voorjaar wilde Nance eigenlijk niet meer ontspannen in de galop, met als resultaat: een vlakke galop met weggedrukte rug en sterrenkijken.
Het gaat nu alweer een stukje beter, we zijn er nog niet maar het komt stukje bij beter alweer goed! :D
Ik probeer haar zoveel mogelijk op eigen benen te laten galopperen, wanneer ze mijn hand zoekt is dat prima, maar eerst maar eens lekker ontspannen en netjes over de rug.

5. Weer mn rug hol :roll: Nance loopt wel lekker ontspannen en bergopwaarts, mag wel wat meer nageven.
Afbeelding

6. Blijf eens op je kont zitten joh... ~~}>
Afbeelding

7. Nog eventjes ietsje meer aan het werk gezet, fijn beeld! :+: Alleen mijn houding laat weer wat te wensen over... (en nog iets teveel op de voorhand)
Afbeelding

8. Had ik nou maar net zulke gestrekte benen als Nance... ^)
Afbeelding

9. Eindelijk een betere houding! Peerdje moest natuurlijk wel even showen nu ze aan de bak moest. *\o/*
Afbeelding

Dat was het weer, laten jullie een berichtje achter? Met goed onderbouwd commentaar zijn we zeker blij! :wave:

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:25

Het ziet er netjes uit, wel wat meer op je handen letten en kijk uit dat je niet naar voren kukelt. Misschien je beugels een gaatje langer.

Wel vind ik de neusriem van het bitloos hoofdstel erg laag hangen, hij lijkt nu de neus af te knijpen!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 15:28

Zal volgende keer op de neusriem letten. Het is geen officieel bitloos hoofdstel, maar een met lage neusriem zonder bitje. (Omdat het eigenlijk maar voor één keertje was) Mochten we vaker bitloos gaan wil ik toch een ander hoofdstel aanschaffen. :)

Bedankt voor de reacties! Streng zijn op mezelf moet wel, anders sluip ik veel te snel weer terug in oude foutjes :Y)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:29

Ik vind het er heel goed uitzien! Bitloos lijkt me een leuke afwisseling voor je! Je hebt haar mooi aan het lopen!
Je moet inderdaad wat meer op je houding letten, voor dat hol maken heb ik een tip, want dat heb ik zelf ook: zet je op een ander stuk bips! Kantel je bekken zodat het deel in je zadel meer naar achter komt te liggen, en houd je schouders naar achter! Het vergt veel tijd, maar het gaat er zeker uit! :)

Het lijkt mij dat je iets te veel bezig bent met de voorhand van je paardje. Zet je diep in je zadel en werk met je zit, zet die achterhand er mooi onder, dan komt die nageeflijkheid spontaner en zet jij je handen automatisch meer ontspannen! Want je houding zit nu echt vastgeroest, gooi eens alles los voor je opstapt! :)

Nog heel veel succes!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:55

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:07

Ik zie je veel naar beneden kijken, naar het hoofd van je paardje :j nou is die natuurlijk prachtig, maar het resultaat is vaak dat je iets te veel inderdaad met de voorhand bezig bent en te weinig met de achterhand. Ik denk dat op sommige momenten de achterhand er nog wel iets meer onder mag. Dan komt die nageeflijkheid vanzelf wel.

Wat mij heel erg heeft geholpen is gewoon eens een les te gaan rijden zonder op het paard te letten maar volledig op mijn eigen houding, met iemand ernaast die regelmatig roept dat ik moet letten op mijn handen/hakken/etc als ik weer iets vergeet. Lijkt me voor jouw een idee om eens niet bezig te zijn met het presteren van het paard, maar met jouw ontspanning. Kont in het zadel, schouders ontspannen, armen los en je handen rechtop. Ik heb ergens iemand het ooit spaghettiarmen horen noemen, dat vond ik wel een mooie omschrijving. Denk dat als je die ontspanning kunt vinden, je al echt een heel stuk verder bent!

Ziet er verder super uit hoor, vooral voor bitloos! :D

xSaarSaar

Re: Nance voor het eerst bitloos @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 18:52

Bedankt voor de reacties en tips! :)

Morgen gaat mn moeder mee, dus ik zal haar vragen of ze voortdurend commentaar op mn houding wil geven. :j
Heb nog geen instructrice gevonden, ik wil een beetje rustig aan kijken wie er goed bij Nance past, aangezien ik al een keer eerder met de verkeerde in zee ben gegaan.

Veel met de voorhand bezig zijn valt wel mee, maar ik kijk inderdaad erg naar beneden. We zijn vooral bezig met ontspannen over de rug lopen, niet weglopen over de zijkant en achterhand gebruiken.

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:32

ik vind dat je hem netjes hebt lopen! vooral voor de eerste keer bitloos. ik heb anders ook nog wel een bitloos hoofdstel liggen. kruislings. als je hem een keer wilt lenen moet je het maar even zeggen ;)

en voor die holle rug heb ik ook nog wel een tip. had ik eerst ook namelijk. heel veel zonder beugels rijden. het hielp bij mij echt.

Acceptance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:02

Wat een leuke combinatie zijn jullie!
Voor mijn idee zit je nog redelijk kort. Maar kan ook aan mij liggen, ik denk dat één of twee
gaatjes langer ook echt veranderingen aan je houding geven!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:29

Bedankt voor je tip, had vandaag mn beugels al een gaatje langer gedaan. Nance gooit alleen redelijk hoog op en heeft nogal ruime gangen, en ik merkte dat met langere beugels mn benen alle kanen op vlogen, wat ook weer niet zo fijn is. :+

Ik heb in ieder geval al met mezelf afgesproken minder met springzadel te rijden, dat is bar slecht voor mn houding :=

De tip van Aleenah helpt wel, zolang iemand voortdurend opmerkingen maakt over mn houding gaat het al een stuk beter. Het zijn echt van die ingeslopen foutjes die er weer uit moeten sluipen. :Y)