weigeren?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLovePonyx

weigeren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 14:48

Hai allemaal!

Ik heb een groot probleem bij het springen: weigeren. Het is een fjord niet zo heel groot , maar enorm sterk! En telkens wil ik rustig op de sprong afrijden in een mooi drafje. Maar dat lukt niet?! Ze versnelt enorm en rent er dan langs... Ook al ga ik zwaar zitten, en alle andere dingen wat je moet doen om te verlangzamen het lukt niet... En dus rent ze er zo langs. Want ik heb dan ook geen stuur meer.. En ik wil niet heel hard gaan trekken in de mond, want dat hoort ook niet! Ik denk zelf dat het waarschijnlijk er aan ligt dat ze er het vertrouwen niet voor heeft. Maar weet iemand hoe ik haar misschien dat vertrouwen kan geven? Of heeft iemand misschien tips om haar erover heen te krijgen?? (ik spring trouwens laag met haar ongv.50cm)

Groetjes en alvast bedankt!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:50

Hoiii

Begin je altijd eerst met balkjes stappen en daarna deze in draf?
Kan je paard dit?

Eerst altijd balkjes lopen dan pas hindernissen.

Je kan bv ook opp de hoefslag heel laag wat balkjes neerleggen gewoon vanaf de zijkant niet zo een hele hindernis.
Een paar cm hoog als voorbeeld gewoon om te laten wennen.

Doe je alles altijd alleen?
Zorg dat er iemand bij de hindernis staat.

Maar zet bij ook bij de hindernis 2 balken neer in de lengte waar je vandaan komt.
Voel jij je zeker als jij op de hindernis afgaat of twijfel jezelf ook?

Ga anders springlessen nemen....

Ik vind 50 cm springen al best hoog voor een paard wat niet wil springen...
lage kruisjes maken kan je ook mee beginnen.
Laat anders eens een foto zien van een hindernis waar jij overheen wilt springen misschien is je hindernis niet goed opgebouwd?

Moeilijk zo te zeggen het kan zoveel zijn...

gr

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 14:55

Ik heb al les (dit was ook in de les met een manege pony, maar ik rijd daar vast op) en ik begin idd eerst met balken. Vervolgens hoge balken. En daarna een laag kruisje. En we bouwen het eigenlijk gewoon op. De balken en de lage kruisjes gaan goed. Maar zodra de hindernis iets hoger gezet wordt lukt het niet meer. de instructrice zegt dat ik eerst het tempo onder controle moet kunnen krijgen, voordat ik over het sprongetje ga. Maar het lukt mij niet dat tempo onder controle te houden...

EDIT:

denk dat de sprong iets lager is dan 50cm.. maar het wordt door de instructrice opgebouwd. dus ik weet het niet precies

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: weigeren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:59

waarschijnlijk dramt je pony met hij reden al, probeer maar eens een keer af te remmen terwijl je gewoon draaft. en een draf balkje voor de hindernis helpt ook vaak, die moet op ongeveer 2m afstand van de hindernis. probeer dan in een slakkedraf je naar de hindernis toe te gaan. gaat hij harder rem je , doet hij dat niet draai je een volte om hem weer rustig te maken en rij je gewoon weer naar de hindernis terug. probeer niet heel ver van de hindernis af te draaien maar hou hem bij zijn werk.

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 15:07

ok bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:00

Drafbalk voor je hindernis heeft niet zo veel zin nu zolang hij zonder controle op je hindernis afgaat, dan gaat ie geheid dwars door je hindernis struikelen. Hoe is je pony dressuur matig? Kan je dan makkelijk overgangen rijden? Dus van stap - draf, draf - stap, draf - halthouden etc? Of is hij dan ook drammerig? En kan je in draf makkelijk schakelen? Als dit in orde is heb je namelijk veel meer controle over zijn tempo.
Wat zegt je instructrice verder, wat geeft ze jou voor tips?

(Sorry voor al die vragen haha :P)

slim1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:17

Hindernisje langs de kant met rechte balk op 20 a30 cm. lijkt dan een beetje op los springen. teugels losjes vast en de paard zelf laten kijken. desnood iemand er bij die een beetje mee kan sturen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:18

Miss vind de pony springen helemaal niks,

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:56

Het is idd zo dat een Fjord niet echt een springpaard is natuurlijk, maar van die lage hindernisjes kan idd ieder paard, dus ook een Fjord.
Jouw instructie zei al dat je meer controle over snelheid moet krijgen, wel ik zou er dan nog aan toevoegen ook controle waar je paard zijn benen neerzet, en wanneer hij ze neerzet, ......
Als je er uiteindelijk in lukt de benen van het paard te controleren dan heb je eigenlijk controle over heel het paard. jouw paard trekt tegen je hand, wil niet afdraaien wanneer jij dat vraagt, dus tjaaaa dit is dressuur hé, en of je nu wil springen of endurance of eventing of maakt niet uit welke discipline, de basis is en blijft een zekere kennis van de dressuur, en die mis jij hier volkomen.
Ik zou zeggen eerst daar aan werken en dan pas weer gaan springen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:03

Denk ook dat je dressuur matig probleempje hebt.
Hij breekt uit, opzij, want je zegt hij gaat langs de hindernissen.
Gokje.. Je probeert te veel met je binnen teugel te corrigeren, door daaraan te trekken,
ipv hem te begrenzen met je buitenteugel en je buitenbeen.
Overleg dat eens met je lesgever, dat je dat goed leert, denk dat je dan al heel eind geholpen bent.

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 21:19

Dresuurmatig gaat alles prima overgangen sturen etc. Ik probeer hem meestal wel met mijn buitenbeen te begrenzen. Heel erg bedankt voor de tips allemaal!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:32

zoals je zelf zegt, sturen gaat goed, je stuurde dus heel waarschijnlijk naast de sprong mssn ????
overgangen gaan perfect, alleen soms net niet meer te houden bij de sprong ??????
Wees eerlijk naar je zelf, en zie hoe het nu verloopt, je pony heeft idd nog heel veel training nodig, maar dat kan alleen als de ruiter ook open staat voor het probleem, ......

xLovePonyx schreef:
Dresuurmatig gaat alles prima overgangen sturen etc. Ik probeer hem meestal wel met mijn buitenbeen te begrenzen. Heel erg bedankt voor de tips allemaal!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:04

aeolusnr1 schreef:
zoals je zelf zegt, sturen gaat goed, je stuurde dus heel waarschijnlijk naast de sprong mssn ????
overgangen gaan perfect, alleen soms net niet meer te houden bij de sprong ??????
Wees eerlijk naar je zelf, en zie hoe het nu verloopt, je pony heeft idd nog heel veel training nodig, maar dat kan alleen als de ruiter ook open staat voor het probleem, ......

xLovePonyx schreef:

mijn pony kon ook heel erg naar de hindernis toe trekken, en ik reed Z dus ik heb echt wel wat controle. maar ik denk dat daar bij haar toch wel een beetje de fout zit, hij zal wel een overgang maken, maar langzamer draven op een kleine hulp zal wel moeilijker zijn.

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 18:38

Ik realiseer me ook dat het aan mij ligt. Ik geef eigenlijk nooit de pony de schuld. En bedankt voor de tips!:)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:36

Wanneer de Fjord gaat drammen, volte inzetten en de controle proberen terug te krijgen, dus niet hard op de hindernis af blijven rijden, maar de fout proberen te corrigeren. Volte, is tempo weer onder controle, nageeflijkhied onder controle en opnieuw naar de hindernis.

Doet hij dit op een iets lager hindernisje wel goed, dan denk ik toch dat jij er onbewust met meer spanning opgaat zitten. Voor het paard maakt de hoogte vaak niet uit, maar is het de manier waarop ze naar de hindernis toe worden gereden.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:57

Moeilijk...
Ik heb thuis een stoppertje, gaat standaard naar hindernis, vol enthousiasme, gaat met gemak zelfs over 1.40, maar als ze het in haar hoofd haalt stopt ze. Ik heb er enkele professionele ruiters opgezet waar er totnutoe maar 1 iemand is die echt met haar overweg kan. Slaan, schoppen heeft bij haar geen enkele zin, alleen maar tegenovergesteld. Ze loopt er ook niet naast, maar stopt er vlak voor.
Ik zou zeggen; eens iemand anders op laten rijden en zien wat dat geeft, dan weet je tenminste of het echt aan jou ligt...
Succes

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:09

Een harde klap geven met de zweep doe ik niet! Ik vindt dat de zweep niet een strafmiddel moet zijn... Maar iets om je hulpen te verfijnen. Ik ga inderdaad eens kritisch kijken naar hoe anderen erop rijden!:) Nogmaals heel erg bedankt voor de tips!:D

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:13

Voor de hindernis stilzetten, belonen en nogmaals aanrijden net zo lang tot het paard na je luistert.
Verder begin met een balkje op de grond.

Ik noem dit ook geen stoppen, echt op het laatste moment stoppen is veel erger en lastiger oplossen.
Dit is met name een dressuurmatige fout in het rijden, oefen veel op luisteren. Het is volgens mij niet dat de pony niet wil springen maar jou te snel af is en weet dat hij/zij zo er onderuit kan komen.

Heb je misschien nog een filmpje van het springen, dan kan ik gerichter tips geven

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:22

Er is wel een filmpje gemaakt... Ik zal even kijken of ik hem kan krijgen van de persoon die hem gemaakt heeft!:)