Unique & ik, trainen voor ons debuut!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Unique & ik, trainen voor ons debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 15:21

Hallo {:)

Er zijn weer foto's gemaakt van het rijden! Ik had er een hele week niet opgezeten omdat ik een flinke griep had maar we hebben de training weer opgepakt en ze mag weer vol aan de bak. Ze was 2 dagen ervoor overigens wel gelongeerd met bijzet. Ze was wel iets stijver dan normaal maarja dat was dus ook wel logisch. De vorige foto's zijn precies 3 weken geleden gemaakt, voor het verschil: [RIJ-ITP] Nieuwe combi Unique & Deniece @ work

Unique is een 10 jarige merrie van French Buffet xx, ze is een kruising volbloed x tuiger. Er was sinds maart dit jaar dressuurmatig niets tot zeer weinig mee gedaan en ik rij haar nu een pas maand. De startpas is gisteren binnengekomen en over 4 weken rijden we onze eerste B wedstrijd! Heel erg leuk dus :D

Punten waar we aan werken is rechtrichten, ze is rechtsgebogen en heeft daarom veel moeite met linksom. Verder probeer ik aan mijn eigen houding te werken, in de galop val ik nog wel eens voorover maar ik beweeg ook te veel mee met haar waardoor het lijkt alsof ik heel erg naar voren zit. Verder probeer ik een zo'n constante en fijne aanleuning als mogelijk voor elkaar te krijgen. Ze is regelmatig met een strakke slof gereden en met heel veel druk naar beneden gereden. Ze begint al hele stukken heel fijn los te laten en fijn na te geven. In galop heeft ze nogal de neiging om heel erg op de voorhand te vallen maar dat begint al een stuk beter te worden. Verder is het absoluut geen dooie. Ze is eerlijk maar ze springt nog wel eens flink opzij of gaat plotseling een paar versnellingen hoger de bak door dan ik op dat moment in gedachte heb :+ maar ach, het is iig een hele uitdaging voor mij om dit paard te rijden na een super bomproof paard wat ik dit jaar heb gereden :D ik leer er heel erg veel van.

Hier de foto's, ik laat het commentaar een keertje volledig aan bokt over ;) De foto's staan op volgorde van training.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mevrouw overdrijft graag ;)
Afbeelding

Afbeelding

Alle tips en commentaar is welkom, wel graag onderbouwd... :)

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:40

Jullie zijn een mooi stel samen. Probeer vooral in galop recht boven haar te blijven zitten ;)

Dat debuut gaat wel goedkomen!

stijntilla

Re: Unique & ik, trainen voor ons debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:47

Hoi! Ik vind jullie al een stuk vooruit gegaan! Met name foto 3 vind ik een fijn beeld geven. Je zit netjes en paard loopt naar mijn idee fijn. Idd galop is een aandachtspuntje, maar dat geef je zelf ook al aan. Lekker wat kilootjes eraf trainen en dan knallen! :)

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:36

ik vind dat het er op de foto's wel op lijkt dat ze vaak hangt/steun zoekt op de teugels. kan een vertekend beeld zijn hoor.
ik vind haar wel een fijn achterbeengebruik hebben.
dit komt vast helemaal goed, stukken beter dan vorige keer en dit na amper 3 weken, jullie komen er wel

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 22:20

Bedankt voor de reacties!

@hpfan, dankje, haar achterhand gebruik is idd een stuk beter al :) en ze hangt eigenlijk helemaal niet, kan me voorstellen dat dat zo lijkt maar ze kruipt soms eerder juist erachter dan hangen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:38

Hm, eigenlijk vind ik juist dat het lijkt alsof jij een klein beetje vasthoudt in je armen/handen/schouders, misschien onbewust... ik zie het voornamelijk in de eerste foto's, later wordt het minder.

Vind dat je er erg netjes opzit, verder. Galop is idd nog een aandachtspuntje, maar die wedstrijd gaat vast wel lukken :j

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 12:43

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:01

Aan de hand van het filmpje zie ik dat inderdaad wel minder. Wat ik wel zie is dat je volgens mij niet helemaal in balans bent op het paard. Als je er zelf naar kijkt zie je misschien dat elke keer als je bij het lichtrijden gaat zitten, je benen iets naar voren floepen. Daardoor beweeg je je handen iets om de balans te houden en dat maakt misschien dat het op sommige foto's een beetje stug leek.

Misschien een idee om eens een zitlesje te doen, of om eens iemand erbij te nemen die het paard aan de longe doet terwijl jij zonder teugels erop lichtrijdt. Dat helpt ontzettend om je balans op het paard te vinden :j als je kijkt moeten je schouders, heupen en hakken altijd op 1 lijn zitten. Dan zit je in evenwicht. Omdat jouw benen iets te ver naar voren zitten raak je uit balans. Snap je wat ik bedoel? :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:33

Fotograaf meldt zich :+
Ziet er leuk uit hoor Deniece, jullie zijn een goede combi.
Het meeste wat mij opviel heb ik al gezegd, maar nogmaals: probeer in de training lekker te gaan schakelen om haar los en bij elkaar te krijgen en te werken aan een stillere verbinding. Het is nu nog een beetje los-vast waardoor haar aanleuning ook zo wordt.
Lopen kan ze, nu nog met fijn lichaamsgebruik :)

Je bent lekker bezig en op de goede weg, dat debuut komt wel goed! :)

xJerney_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:44

blijf indd aan je houding in de galop denken.
voor de rest vind ik dat je een erg mooie houding hebt een een leuk paard onder je kont!
die wedstrijd gaat zeker weten goed komen!
veel succes :)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 15:49

bedankt voor de reacties :)

Mijn houding in galop gaat vanavond zeer consequent aan gewerkt worden haha. Heb ik al jaren dat ik naar voren ga zitten eigenlijk.

@ Aleenah; ik snap wat je bedoeld, heb zelf alleen niet het idee dat ik op haar uit balans raak. Zie ook op diverse foto's mijn schouder, heup, hak op 1 lijn. Maargoed mijn houding kan natuurlijk altijd beter :) Het filmpje geeft ook wel een beter beeld dan de foto's.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:10

Hé das toevallig!! Ik kijk ik jouw topic en denk nog bij de eerste foto die schuur en dan de weg er achter komt mij bekent voor zeg! Dat is in Nijbroek en ik rijd de fjorden van de eigenaar van die bak! Hij zei al dat een meisje het paard van de buurvrouw was gaan rijden! Leuk zeg! Ziet erg goed uit!! Alleen lijkt het een klein beetje alsof je je schouders optrekt klopt dat?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 21:05

@ Nienke89; wat leuk dat je daar ook rijdt! Dankjewel :D schouders optrekken lijkt denk ik zo omdat ik dik ingepakt ben en die bodywarmer zo goed als schoudervulling heeft met die dikke vulling haha. Heb iig niet het idee dat ik mijn schouder optrek.. :) probeer juist mijn armen (en benen) ontspannen en losjes te houden.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:55

hey Deniece

Jullie zijn zeker vooruit gegaan.

Toch zie ik vaak (ook weer in het filmpje) dat je op het verkeerde been rijd.
Hoe kun je dan goed het paard aanvoelen?
Ik heb zelf altijd dat ik dan niet met het ritme mee ga als ik verkeerd rijd.

Ik vind ook op het filmpje dat het paard onder zn tempo loopt.

Succes met je wedstrijd
Laatst bijgewerkt door daphneM op 04-01-12 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:16

@winia4ever. In het tweede filmpje zit ze goed hoor, in het eerste filmpje lijkt het verkeerd, maar volgens mij heeft het er daar meer mee te maken dat ze niet helemaal onafhankelijk van het paard beweegt, maar nog veel steun zoekt, waardoor (ik iig) niet goed kan zien of ze daadwerkelijk op het verkeerde been rijd.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:17

Stijntilla: Ja ik zei ook FilmPJE, en niet Tjes.

Op de foto's zie je het ook terug.
Je kan duidelijk zien dat ze verkeerd rijd omdat het binnenbeen naar voren gaat terwijl zij omhoog komt.
maar dat geef niks, ik vraag mij alleen af of je dan wel echt je paard voelt.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:22

deniece schreef:
@Aleeneh; bedankt voor je reactie :) ik heb totaal niet het idee dat ik vasthoud eerlijk gezegd, om het beeld wat beter te laten zien even een kort filmpje geupload :

http://youtu.be/7Zwu56M7aOA

en

http://www.youtube.com/watch?v=cQz9snzGkhY

filmpje 1:
paard loopt in een te hoog tempo, probeer meer onder je te houden, dan maakt het paard zich niet zo lang.

en je rijdt op het verkeerde been licht

filmpje 2
probeer bij een gebroken lijn langer de tijd te nemen om om te stellen, valt iets naar binnen.

ook zie ik dat je je teugels wat laat klapperen. geen stil contact.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:42

Hey Deniece,

Wat zie ik nu?? Rij je op Unique, wat leuk!
Heb je een leuk paard aan.

Ik vind dat de foto's niet zo'n fijn beeld geven als de filmpjes, die zien er goed uit!
Zeker in de eerste heb je haar lekker lopen en je rijdt haar zeker niet in een te hoog tempo.
Mag zelfs wel wat actiever (niet voorwaartse, maar actiever)
En blijf jezelf mooi lang maken, trots gaan zitten op je paard.

Waar start je haar?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 17:52

Wat een reacties ineens :+

Bedankt voor alle reacties iig :) ik vind zeker niet dat ze onder me uit loopt, dus het tempo lager ben ik het inderdaad ook niet mee eens. En tja ik rij inderdaad nog wel eens op het verkeerde been licht, dat je je paard dan niet goed kan aanvoelen lijkt me raar, in het bos ga je alleen maar rechtuit en dan voel je je paard toch ook gewoon goed aan? Dat verband zie ik niet helemaal eerlijk gezegd; ik let er nu iig wel beter op en dat gaat prima. Voel nu ook zonder te kijken of ik wel of niet goed zit.

@ Lisa; jep klopt ik ben fanatiek met Unique begonnen en het gaat iedere keer weer beter. Inderdaad een fijn paard en leer er veel van. Ik vind de filmpjes zelf ook wat fijner dan de foto's. Ik stuur je even een pb :)

Didi146

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:07

Hoi!

eerst even iets over de filmpjes: filmpje 1: je paard loopt zeker niet te hard, in het begin vond ik het zelfs iets te langzaam, maar daarna verruim je hem en loopt hij in een mooi tempo!
filmpje 2: ziet er ook goed uit! alleen zoals al vaker gezegd; je leunt soms te ver naar voren, verder vind ik je houding prima!

Je paard en jij zijn leuk samen! :)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:27

Bedankt! Aan dat achterover vallen heb ik al flink gewerkt. Als het morgen mooi weer is worden er nieuwe filmpjes gemaakt en die zal ik hier dan ook even plaatsen :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:27

Deniece: als ik in het bos rij, heb je inderdaad rechte stukken, maar dit gaat voornamelijk ook over in de hoeken, als ik in het bos rij, stel ik mijn paard door de hoeken heen, en dan ga ik dus elke keer van been wisselen zo dat je paard goed om je heen buigt, als je op het verkeerde been rijd, lukt dat minder goed..

Ik merk per direct als ik op het verkeerde been licht rij omdat ik dan niet mee voelt gaan in het paard zn beweging..
Ze zeggen niet voor niks rij op het goeide been licht, je moet niet voor niks als je van hand veranderd van been wisselen, en je krijgt niet voor niks minpunten als je op het verkeerde been licht rij...

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 20:53

Ik snap heus dat het fijner is en je je paard beter kunt aan voelen als je op het goede ben licht rijd maar vind het iets overdreven dat je daardoor je paard niet goed zou kunnen aanvoelen :) ook als je niet op het goede been zit zou je je paard naar mijn idee goed moeten aanvoelen en ook dan kan je je binnenbeen er goed bij houden en je paard buigen.
Maargoed het is zeker een punt om aan te denken want krijg er idd een minpunt voor straks. Overigens was ze op het eerste filmpje een halve minuut daarvoor als een gek ervandoor gevlogen en was ik iets meer geconcentreerd op haar bij me houden en braaf dus dat verklaard. Verder is het vanaf een foto lastig zien of ik goed of fout zit omdat ik ook regelmatig doorzit :)

kandell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:19

Gezien de foto's zou ik zeggen dat je je paard iets meer er doorheen mag rijden. Ze oogt naar mijn idee wat lang, en niet helemaal nageeflijk.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:06

Ik ben het eens met bovenstaand commentaar..
Maar volgens mij ligt het aan een aantal dingen dat dit zo is. Voor mij loopt het paard iets onder zijn tempo, maar niet heel erg veel. Het paard is daarentegen niet actief. Als je paard actief zou lopen, dan zou het er niet uit zien alsof hij onder zijn tempo loopt.
Veel schakelen en zelf goed blijven rijden. Soms lijkt het alsof je mee lift, maar niet echt aan het rijden bent.
Het nagefelijke zou je daarmee ook goed kunnen bereiken, goed zelf van achter naar voren rijden. Motor achter aan door schakelen en meer tempo maken. Aan de voorkant goed je hand stil houden, nu zie ik nog een onstabiele hand en daardoor een onstabiele aanleuning. In de filmpjes kun je goed zien dat je echt 'vast-los' verbinding hebt. Volgens mij mag je ook juist wat meer contact vragen dan dat je nu doet.
Dit betekent niet! dat je moet trekken, maar meer contact met de mond pakken en je hand heel goed stil houden. Als je dan meer schakelt en het tempo wat actiever legt, zal je paard er meer doorheen komen en meer over de rug gaan lopen. Als je paard over de rug loopt, zal hij actiever gaan lopen en een stabielere aanleuning krijgen.
In de verruiming die ik in het filmpje zie, drukt je paard zijn rug weg, omdat de nagefelijkheid nog niet goed is. Over de benen verruimd je paard wel iets, maar hij gebruikt zijn lichaam niet.
Hopelijk heb je hier wat aan!