Paard staakt en steigert op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Paard staakt en steigert op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 22:03

Er zijn al meerdere topics over soortgelijke onderwerpen, maar die problemen waren allemaal net iets anders, en hopelijk heeft iemand tips voor wat ik kan doen, want dit is zo vermoeiend!

Ik heb een paard, superbraaf, schrikt nergens van. In de bak super aan mijn hulpen, nageeflijk... ook super aan de hand. Maar niet op buitenrit. De heenweg dan.
Want op de heenweg probeert ze zich constant om te draaien. Lukt dat niet (omdat ik haar begrens), dan gaat ze steigeren, omdraaien in de lucht en achteruit krabbelen en ziet dan totaal niet waar ze heen gaat. In het begin dacht ik: doe niet zo moeilijk, gáán! en gaf ik haar na een hoop geworstel en gedrijf een tik met de zweep. Toen kwam ze echter zo erg omhoog dat het echt eng werd. Ik was al eerder met haar achterover geklapt en op de weg wil ik dat absoluut niet hebben.
Het eerste dat ik merk is dat ze terugkomt in tempo. Ik drijf haar dan bij, maar dat lijkt voor haar een teken om te staken. Voor je het weet staat ze volledig op de rem en begin ze met haar benen in de lucht te dreigen. Ze steigert steeds hoger en op een gegeven moment ga ik er altijd af en leid ik haar erlangs, waarna ik weer opstap en alles weer van voren af aan begint.

Ik heb absoluut niet het idee dat het angst is, want zo gedraagt ze zich niet. Ze vindt het op de terugweg ook helemaal niet eng meer. En als ik ernaast loop ook niet. Ik word altijd heel pissig op haar als ze zo doet en zou haar dan het liefst een pets geven waar ze zich het leplazarus van schrikt, maar ik ben bang dat ze dan achterover klapt, net als eerst. Op de hei ben ik een keer afgestapt en heb ik dat gedaan, en het gevolg was dat ik 1,5 uur mijn paard kwijt was :P

Wie heeft de gouden tip?

Silenna

Re: Paard staakt en steigert op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:07

Pff.. Moeilijk!
Doet je paard het ook als er een andere ruiter met je meegaat?
En doet ze het altijd op hetzelfde punt, of verschilt dat?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:09

Goh, hebben wij hetzelfde paard? :)

Ik lees even mee! :j

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:11

MamboBeach schreef:
Goh, hebben wij hetzelfde paard? :)

Ik lees even mee! :j

Hier nog een meelezer.
met andere paarden erbij doet mijn merrie het niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 23:11

Als er een andere ruiter meegaat met een dapper paard doet ze het vrijwel niet. Met een fietser erbij wel. En ze doet het overal, zodra ik weer in het zadel zit begint ze weer. Soms loopt ze eens twintig meter door en hup, dan staat ze alweer in de remmen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:15

Steegs. Paard wil niet weg bij de kudde. Het is een uiting van onzekerheid.

Het terugkomen in tempo herken ik, mijne zet het ook meestal op een kakken voordat hij een halve pirouette maakt (altijd naar rechts). Drijven met been helpt niet, het werkt vaak wel als ik 'm met stem aanspoor.

Oorzaak van het gedrag is voor zover ik kan bevatten een gebrek aan vertrouwen in de ruiter. Als ik voor 'm uit loop langs iets heeeel engs (ezeltjes, of waaiende gele bloemetjes bijvoorbeeld) loopt hij braaf met me mee. Dan is hij echt bang. Op alle andere momenten dat we op pad zijn wil hij alleen maar terug naar z'n vriendjes.

Wat ik doe als ik buiten rijd: steeds hetzelfde rondje, totdat hij dat kan dromen. Daarna ander rondje. En dat zo steeds verder uitbouwen. Desnoods een stuk ernaast lopen, tot je het rondje helemaal kan rijden. Mijnes vindt 't ook prettig om ergens op te kauwen om de spanning af te laten vloeien, het handvat van m'n zweep ziet er niet uit :+

En uiteraard veel belonen als 't goed gaat.

Veel succes!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:24

Ik denk ook dat je meer vertrouwen moet krijgen met haar buiten , hoe is ze met wandelen? doet ze dan ook zo lijp?
Tegelijkertijd als ze niet bij andere paarden weg wil weet ff niet of dat ook hetgeval is tja dan denk ik dat je wel wat strenger moet zijn al schrijf je dat dat dus niet werkt. Tis heel lastig en ze doet het niet met andere paarden , dat geeft dus vertrouwen blijkbaar

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:24

Ik denk niet dat het perse het niet vertrouwen in de ruiter hebben is. Mijn paard is een ontzettend kuddedier, je hoeft haar ook echt niet als laatste buiten te zetten want dan wordt ze helemaal gek. Het is echt een kudde-kuddepaard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:26

Behoefte aan veiligheid staat gelijk aan behoefte aan de kudde. Als je het paard daar weghaalt zul jij de kudde moeten vervangen zodat het paard zich zeker voelt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:31

Ja, ik zie dat altijd toch wat anders als ik heel eerlijk ben. Maargoed, daar gaat dit niet over, het zou fijn zijn als iemand een oplossing heeft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:31

Het steigeren is vanuit je paard bezien erg logisch. Je paard voelt een erg sterke prikkel om niet verder te gaan. Als reactie geef jij een sterke prikkel om verder te gaan. De enige uitweg is omhoog.
Nou kan je natuurlijk proberen om de prikkel om voorwaarts te gaan nog veel sterker te maken, maar dan zal je redelijk wat geweld moeten gebruiken ;) . Grote kans ook dat dat het probleem ook niet oplost.

Je paard is liever op zijn bekende, veilige plek (stal & bak), dan in z'n "eentje" erop uit te gaan. Meestal merk je al dat als je voor je paard uit loopt, het probleem ineens verdwenen lijkt :D Volgen in een enge situatie is nou eenmaal minder eng dan voorop ;)

Hoe je dit oplost is afhankelijk van de reden dat je paard liever thuis blijft. Meestal is de reden angst om van de vertrouwde plek (kudde) weg te gaan. Paarden zullen bij spanning altijd naar "de veilige plek" willen gaan. In de natuur zal dat de kudde zijn. Bij veel paarden is dat de stal, dat is ook de reden dat paarden bij brand terug kunnen rennen de stal in.

Een reden kan ook zijn dat je paard wel heel zelfverzekerd is, maar gewoon niet weg WIL van de kudde, omdat hij het buiten niet leuk vind of thuis gewoon leuker vind ;)

Steigeren is een teken dat je paard echt geen uitweg meer weet, dus over het algemeen is angst dan logischer. Veel mensen geloven niet dat hun paard gespannen/angstig is, omdat hij normaal de rust zelf is. Thuis en in de eigen bak dus.... logisch dat je paard relaxed is op zijn eigen vertrouwde plek :D Dat zegt helemaal niets over hoe dapper hij zonder die vertrouwde plek/paarden is.

Angst is over het algemeen makkelijker op te lossen ernaast. Probeer je paard juist niet door te duwen. Maak het buitenrijden extreem kort in eerste instantie (en dan heb ik het niet over een kort rondje, eerder 100m!). Probeer te kijken naar wanneer je paard veranderd van gedrag, gespannen wordt. Niet wachten tot ze gaat steigeren, dan ben je veel te ver gegaan. Als je paard stopt, rijd je weer een stukje terug. En weer heen. En weer terug. En weer heen :D . Net zolang totdat ze zonder er bij na denken gewoon langs dat punt loopt, waar ze eerst niet langs liep. Op dat moment ga je als beloning terug naar huis!!
Op deze manier is het probleem zo opgelost, kost wel wat geduld :D
Voordeel is dat je het gevecht niet aangaat en de hele ervaring zo ontspannen en plezierig maakt. Hoe meer jij gaat tegenwerken, hoe harder je paard terug wil naar zijn veilige plek.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 23:51

Bedankt voor de reacties.

Mijn paard heeft over het algemeen niet zoveel moeite met weggaan van haar vriendjes. Ze komt naar je toe lopen in de wei en ze blijft ook gerust op stal staan als de anderen weg zijn.

@Sanne: (wauw, wat een post!): als ik heen en weer rijd wil hij, als ik een stukje terug ben gegaan, ook dat stukje niet meer heen. Volgens mij is het echt geen angst, omdat ik ook wel eens merk dat mijn paard bang is op buitenrit. Dan kijkt ze ook echt ergens naar. Als ik haar dan laat kijken en aanmoedig met mijn stem gaat ze er ook wel langs. Bij het 'staken' kijkt ze nergens naar maar draait ze zich gewoon om.

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:59

Wat ben ik blij met dit topic. Ik heb hetzelfde probleem.
Ik lees dus mee 8-)

Bedankt sanne, hier ga ik zeker mee aan de slag!

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:06

ow zo herkenbaar heb zelf de oplossing nog niet gevonden ja wel iets maar dit staat denk ik los van dit wel was mijn paard in de bak altijd meewerkend niks aan de hand en buiten heb ik een groot gevecht met haar..
nu heeft ze kissing spines en kan weinig tot niks met haar momenteel..

maar je weet zeker dat er niks medische aan de hand is ik kan door dit probleem wel heel veel van haar gedrag plaatsen.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:07

hoi :) heb t ook gehad pff..toen mijn paard jong was en nog niet zo ervaren, ik heb in t begin eens op moeten geven omdat het donker werd en ik nog weg moest erna :(:) nou, toen was ik aan de beurt! erna begon hij al in t begin trager te lopen,en om te kijken. ik heb het gevoel dat het vooral strijd om de macht was.soms was er wat engs,maar eigenlijk wilde hij niet bij stal weg,en mijn zin niet doen. later deed hij altijd erg moeilijk bij het water,elk jaar wilde hij er eerst absoluut niet in. dan maar achterwaarts :) ik won altijd wel,maar wat een strijd soms!! :o met zweep reed ik eigenlijk nooit,maar op buitenrit nam ik m wel mee .moest wel uitkijken, klein tikje was al genoeg,te erg slaan had hij vast niet gepikt,dan was ik eraf gegaan dat weet ik zeker! ook nu hij ouder is heeft hij afentoe nog van die grapjes :) dan maar achteruit als het echt niet vooruit lukt..het was bij mij echt strijd om de macht, en wie hoedanook wilde winnen die won.ik gelukkig :D maar heb wel eens in de bouw tijdens een klein ommetje de vonken op straat gehad zeg ;) niet opgeven dus,niet afstappen, desnoods achterwaarts! succes, groetjes deess :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 00:21

@Ship: de mijne heeft ook kissing spines, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat er wat mee te maken heeft? In de bak doet ze het namelijk niet.

@deess: ik stap af omdat ik bang ben dat we anders omklappen, wat dus ook al ooit is gebeurd. Het is me geen ernstig ongeluk waard. Was jij daar niet bang voor?

En oh ja, met wandelen is er absoluut geen probleem.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:24

Sheran schreef:
Bedankt voor de reacties.

Mijn paard heeft over het algemeen niet zoveel moeite met weggaan van haar vriendjes. Ze komt naar je toe lopen in de wei en ze blijft ook gerust op stal staan als de anderen weg zijn.

@Sanne: (wauw, wat een post!): als ik heen en weer rijd wil hij, als ik een stukje terug ben gegaan, ook dat stukje niet meer heen. Volgens mij is het echt geen angst, omdat ik ook wel eens merk dat mijn paard bang is op buitenrit. Dan kijkt ze ook echt ergens naar. Als ik haar dan laat kijken en aanmoedig met mijn stem gaat ze er ook wel langs. Bij het 'staken' kijkt ze nergens naar maar draait ze zich gewoon om.

Dat is voor mij JUIST een teken dat ze ECHT bang is. een paard is (blinde) paniek is, kijkt niet om zich heen, hoe vaak zie je niet mensen ondersteboven gelopen worden door paarden die bang zijn? Dat is echt niet dominantie ( ja dat kan ook, je kan het verschil goed zien)

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:25

Sheran schreef:
@Ship: de mijne heeft ook kissing spines, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat er wat mee te maken heeft? In de bak doet ze het namelijk niet.

@deess: ik stap af omdat ik bang ben dat we anders omklappen, wat dus ook al ooit is gebeurd. Het is me geen ernstig ongeluk waard. Was jij daar niet bang voor?

En oh ja, met wandelen is er absoluut geen probleem.

nee de mijne dus ook niet in de bak super braaf kan er dan zo op weg rijden maar buiten is het het zelfde verhaal als de jouwe..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 00:26

Hm nee, het is geen blinde paniek. Want dat zie ik ook wel. Het is meer de blik van 'hier heb ik dus écht geen zin in he.'
Ze doet alles ook heel rustig, maar wel vastberaden :P. Ik kan haar ook zo stil zetten als ik wil.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:33

mijn paard wist precies wat hij deed,en ik ben nooit bang geweest om met hem te vallen of achterover te klappen. ik ben wel eerder met paarden gevallen hoor,ook achterover :o misschien door mijn ervaring dat ik kon inschatten hoe gevaarlijk het was, en door een erg atletisch paard , komt het dat het altijd goed afgelopen is :(:)
steigeren is voor mijn gevoel een allerlaatste actie van het paard,als hij weet dat hij niet om kan keren of weg kan komen. maar heb wel eens zo uit t niets er bijna onder gelegen, ander jong paard zag iets,en bats daar ging hij :( dat paard is later ook tijdens het afspuiten na zn castratie achterover geklapt en heeft zn schoft gebroken :(:) volgens mij zag hij niet 100%,en raakte in paniek als hij wat schimmigs zag..normaal ben ik ondanks dat allemaal niet bang van steigeren ,en gelukkig is het met mijn eigen paard altijd goed gegaan :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:41

Miss je instelling gaan veranderen , een paard doet nooit iets zomaar heeft altijd een rede en dat is niet omdat ze er geen zin in hebben.
Het probleem ligt dus niet bij het paard maar bij jezelf , ga eens meer werken aan respect en vertrouwen naar mekaar toe het paard moet respect en vertrouwen in jou hebben jou maar jij moet ook zeker respect hebben voor het paard , leer eens wat meer over zijn natuurlijke instinct dat helpt jou miss je gedachten te veranderen dat ze het niet doet om jou te pesten.
Ook boos worden en een mep geven is niet erg slim, hoe moet het paard jou nou gaan vertrouwen als jij boos word en hem ook nog pijn gaat doen als hij al bang is dat bevestigt zijn gevoel alleen maar , leer wat meer geduld te hebben dan overtuig je het dier dat het goed is, dus werk aan jezelf dan zul je zien dat je paard jou beter gaat vertrouwen,

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:44

mijn paard is volgens mij een erg dominant paard, enorm goed opgevoed al zeg ik t zelf :D ben echt heel streng maar rechtvaardig, mijn paard is erg braaf en ervaren maar beslist geen doetje. denk dat zo'n temperamentvol dier als die van mij (trakehner en volbloed erachter) heel slim is en ondanks zn gehoorzaamheid en respect voor mij zo afentoe probeert de baas te worden :D bijvoorbeeld: hij bijt niet,maar regelmatig begint hij als ik opzadel of zn deken op/af doe een beetje happerig te doen.als ik het niet corrigeer, grijpt hij me op een dag. is 1x goed gebeurt,arm blauw! _-:( toen echt 2 flinke zweepslagen gegeven, die incasseert hij gewoon want hij weet het! ;) maanden weer klaar..hij ging al een paar x zo op de trailer,op een dag wilde hij niet eens naar de trailer toe lopen! achteruit rennen, niet normaal :\ heb hem een schop verkocht, nooit weer gedaan. bij iemand anders had hij t heft in handen genomen,en heeel stoute dingen gedaan volgens mij! :)

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:44

hestejente schreef:
Behoefte aan veiligheid staat gelijk aan behoefte aan de kudde. Als je het paard daar weghaalt zul jij de kudde moeten vervangen zodat het paard zich zeker voelt.

Precies, of het nu een ander paard is of de ruiter. het is volgens mij ook de NH benadering van het verhaal, geen vertrouwen in de ruiter. Die van mij kan het soms ook hebben. We hebben 2 soorten eigenlijk. In het eerste geval blijft ze stokstijf staan, dan denk ik ok ik heb de tijd, en wacht het gewoon af, meestal slaakt ze een dikke zucht en als ik dan been geef gaat ze weer naar voren. Of als ik al een beetje vaart heb gaat het ook wel goed (als ik voordat ze denkt stil te gaan staan al aandraaf dan is ze wel overdonderd genoeg).
In geval 2 draait ze eigenlijk direct om (ze rent niet weg), dan kan ik gewoon beter even afstappen en haar erlangs begeleidenwant als je daar tegen in gaat krijg je idd dat dreigesteigeren dat steeds hoger gaat. Maar dan vindt ze iets toch echt wel heel eng, meestal heeft ze gewoon even de tijd nodig om te besluiten dat het geen kwaad kan.
Ene dag is het ook erger dan andere dag. En is eigenlijk begonnen dat ze drachtig was, toen kwam ik het terrein niet eens meer normaal af, daarvoor deed ze het echt nooit.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 00:47

Midgie: ik denk heus niet dat hij het doet om mij te pesten. Mijn vraag was dan ook: waarom doet hij dit? Vanuit het natuurlijke instinct kom ik op: bij de kudde blijven, in de vertrouwde omgeving blijven. Oplossing: zorg dat het paard jou vertrouwt en als leider ziet.
Maar nu komt het: hoe? :+. In de bak: geen enkel probleem. Wedstrijdterrein: geen enkel probleem. Eigenlijk is helemaal niets een probleem, behalve er buiten op zitten. Hoe zou jij dan zeggen dat ik dit aan moet pakken? :)

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:48

Lastig probleem vooral als het gevaarlijk wordt, en met het verkeer van tegenwoordig ;( .
Doet je paard het ook als je van een andere locatie vertrekt? Mijn pony draaide namelijk ook extreem veel om op het begin en die hebben we toen eerst iedere keer met de trailer ingeladen en bijvoorbeeld 3 straten verderop afgezet en dan vanuit daar naar huis gereden. (dit moet natuurlijk wel mogelijk zijn, niet iedereen heeft een pap of mam die daar tijd voor heeft).
Wat ik nu vaak met de paarden doe waar ik op rij is dat ik het heel langszaam opbouw. Ik rij ze gewoon in de bak en dan ga ik stappen op het erf, dan ga ik een stukje het erf af bijvoorbeeld 10 - 20 meter dan draai ik om en ben ik klaar voor die dag. En dan ga je het zo per dag/week/maand uitbouwen je moet zelf voelen waar je paard zeker van wordt. Bij mijn paarden werkt dat in ieder geval goed.

Succes ermee!