Hoe lichter in de hand worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AxS136

Hoe lichter in de hand worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 12:27

Hallo Bokker's,

Na vanmorgen weer eens na 3 maanden maanden te hebben gereden. Was echter wel op een ander paard dan mijn eigen.(eigen heeft artrose in de knieen en is alleen met pijnstilling te rijden, daar rij ik dus niet meer op) Kwam ik tot een nogal pijnlijke ontdekking, ik ben nogal hard in de hand.

Ik denk dat deze gewoonte er ingeslopen is. Had voor mijn eigen een jaar een ander paard, heel licht in de mond, met de pinkje te sturen. Helaas is ze weggegaan vanwege een kolder in het hoofd.

Toen kwam Princess dus. Ze was altijd heel streng gereden, de man die haar had, heeft haar ook beleerd. En was gigantisch streng in de hand. Ze was dit waarschijnlijk zo gewend dat ze niet beter wist.
Hoe lichter jij in de hand was, hoe dwarser zij werd. En dan zocht ze altijd het punt op dat de teugel wel strak stond. En dikke paniek als je de teugel lang had!! Is vergelijkbaar met , Een 600 kg dronken draak die niet wist waar haar steunpunt was. Echt of ze smoor dronken was, zo zwabberde ze. Dat is dood eng!Dus mevrouw haar zin, teugel gingen iets korter.

Dus zo zal de gewoonte er wel ingeslopen zijn. En nu de grote vraag hoe krijgen we die eruit?

marion82

Re: Hoe lichter in de hand worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:54

Missvhien iemand erbij in de bak die je er aan herinnerd wat zachter te zijn.
Zelf ook de teugels iets langer laten en tussen duim, wijsvinger en middelvinger vast houden. Dan kun je ook niet zo erg knijpen en er op letten dat je meer op je zit rijd.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:09

Ik ben toevallig net het boek "verbeter uw ruitervaardigheden" van Tina Sederholm aan het lezen en de oefeningen aan het uitproberen. Ben er erg terveden over. Ze heeft diverse oefeningen voor balans van de ruiter en voor het paard. Je zou kunnen beginnen met eerst eens spanning uit je handen te krijgen door met een halflange teugel 15 seconden je handen keihard dicht te knijpen en dan te ontspannen. Dit enkele malen doen en dan voel je beter wat een ontspannen hand betekent. Gedurende het rijden een paar keer herhalen tot je het ontspannen gevoel beter kunt oproepen. Als je een licht contact wilt moet je hand namelijk ontspannen zijn. Ook kun je je schouders superhoog optrekken en 15 seconden aanhouden, liefst adem erbij inhouden (dus veel spanning oproepen) en dan laten zakken (paar keer herhalen). Dit zorgt voor ontspannen schouders, want met stijve schouders kun je ook niet licht in de hand zijn. Verder is er de oefening "hou je teugels vast als koekenpannen", en die is ook geschikt om het gevoel te krijgen dat je je paard doorlaat, in plaats van tegenhoudt. Tegenhouden is wat je in feite doet als je een strenge hand hebt. Je moet je teugels vasthouden alsof je een koekenpan/steelpan in je hand hebt, met je duimen bovenop en je vingersaan de onderkant (meer een soort menhouding). Je kunt op deze manier niet makkelijk terugwerken of de mond vastzetten door je handen te kantelen. Rijd op die manier een hele sessie rond en doe al je normale oefeningen. Je zult merken dat je veel meer voorwaarts gaat denken. Succes.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:44

Zonder teugels aan de longeer en weer je gevoel en balans terug krijgen.

Of sponzen in de handen nemen tijdens het rijden en de teugels voor je gevoel te lang houden, dan continu om en om de sponzen kneden. Door de sponzen zet je minder druk op je teugel.

Of een hele rit met lange teugel rijden, alleen je teugel tussen duim en wijsvinger vasthouden en op die manier je oefeningen doen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 07:58

Je teugels hoor je toch gewoon op contact te kunnen houden, als je paard in de teugel gaat 'hangen' met je benen oplossen. Wel de tips hierboven opvolgen, vooral die van Annemarievzr klinken goed (ga ik ook proberen). Dus zelf heel ontspannen blijven rijden.

Hoe voelt ze in de overgangen? Duikt ze omlaag? Of komt het koppie omhoog en drukt ze haar rug weg? Probeer als ze in je hand gaat hangen, meteen een (schijn)overgang of tempowisseling te rijden. Ze moet leren dat ze niet op je hand mag hangen, maar voor het bit moet blijven.

Bij mijn paard is het hangen op de hand een teken dat ik haar niet goed genoeg aan het been (op de achterhand) heb. Door tempowisselingen en overgangen krijg ik haar weer aan het been, waardoor mijn aanleuning weer lichter wordt.

Succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 08:51

miss eens bitloos proberen zelf heb ik er ook een die altijd op het bit gereden is door de vorige eigenaar en kon echt niet lopen als ze niet op het bit kon hangen viel gewoon op de knieën , heel veel geduld en zelf weten waar je mee bezig ben , gaan erken aan de hand ook de zijgangen aan leren zodat het achterhand gebruik beter en sterker word,

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:15

Bij een bitloos hoofdstel komt over het algemeen de druk op de neus te liggen, dat is dus miss ook niet alles.. Ik zou eerst de tips van bv. Annemarievzr eens uitproberen voor je overgaat op ander tuig.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:54

Bitloos lijkt me nou niet direct een oplossing. Ook dan hinder je een paard met een te sterke hand :j kun je beter met je techniek aan de gang.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:05

Sommige paarden willen erg graag de ruiter als steun hebben.
Mijn eigen merrie word ook vrij zwaar als je haar rijd, Daar zit dan ook een flinke hals op en die weet ze af en toe best te gebruiken!
Maar zelfs als ze loslaat dan nog is ze zwaarder dan menig ander paard hier op stal.
Ik denk dat je er mee moet leren omgaan, en niet willen dat dit paard met vlindertjes te rijden is.
Natuurlijk mag je niet gaan gewicht heffen!
Maar sommige paarden vragen gewoon iets meer druk dan andere.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:11

Inderdaad gewoon eens een uurtje oid met je teugels alleen tussen duim en wijsvinger. Sponzen vond ik ook een goede tip, die had ik nog niet eerder gehoord!:)

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:24

poeh lastig,
zal als ik jou was iemand de eerste tijd erbij laten zijn die het erin kan stampen dat je zachter in de mond moet zijn ,
en oefenen oefenen oefenen