Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Pentax schreef:Dat kun je dressuurmatig best makkelijk oplossen met les. Dat is op de lange termijn beter. Zodra je de hulpteugel afhaalt ia hst probleem instant terug.
Citaat:Wel is er een reden dat jouw paard zo onder je weg loopt en om in de toekomst problemen te voorkomen zou ik wel gaan kijken waar dit vandaan komt

2005 schreef:Met kracht rijd je een jong paard niet terug. Het kan wel een 'noodrem' zijn, maar in principe rijd je hem vanuit je zit terug.
Thiedeman lijkt me de beste hulpteugel, als jij je hand niet meer juist kunt gebruiken neemt de thiedeman het over. Verder kan ze daar dan 'steun' op vinden en haar hoofd niet meer heel hoog brengen. Voordat je aan de thiedeman begint, wel even kijken of het wegrennen niet uit een zadelprobleem komt.
Bonny1997 schreef:Ik zou het proberen op te lossen door Recht te richten. Je paard loopt onder je vandaag omdat die op die voorhand loopt, en dus horizontaal scheef is, omdat hij scheef is in zijn achterhand en omdat hij verticaal scheef is. Hij pakt zijn bit vast omdat hij links of rechts gebogen is. Hij gooit zijn hoofd omhoog omdat zijn buikspier lang is, en zijn rugspier kort. Dit is een puur spiertechniek probleem, voor meer info mag je pb'en
Groeten Linda
nobbygaard schreef:Bonny1997 schreef:Ik zou het proberen op te lossen door Recht te richten. Je paard loopt onder je vandaag omdat die op die voorhand loopt, en dus horizontaal scheef is, omdat hij scheef is in zijn achterhand en omdat hij verticaal scheef is. Hij pakt zijn bit vast omdat hij links of rechts gebogen is. Hij gooit zijn hoofd omhoog omdat zijn buikspier lang is, en zijn rugspier kort. Dit is een puur spiertechniek probleem, voor meer info mag je pb'en
Groeten Linda
Dit klopt helemaal. Dat hebben zowel de chiropratisch als de zadelmaakster ook geconstateerd en is trouwens ook overduidelijk te zien als je achter haar gaat staan. Haar linkerkant heeft minder bespiering als haar rechterkant. Maar dat komt dus door mijn manier van rijden met mijn handen omdat die dus soms ineens vastzitten en ik haar dus onbewust en niet gewild vasthoudt aan 1 kant . Daar zijn mijn instructrice en ik achter, maar nu is de vraag of dit op te lossen is voor mij met een hulpteugel.

nobbygaard schreef:Ik ben geen fan om een hulpteugel te gebruiken, maar wil het nu toch maar eens gaan doen. Crystal is namelijk nog al sterk en voorwaarts, zelfs nu haar conditie nog niet in orde is, loopt ze te veel onder me uit. Ook gooit ze regelmatig haar hoofd omhoog en probeert zo het bit vast te pakken. Normaal heb ik hier niet zoveel problemen mee, omdat ik het met mijn eigen handen op kan lossen. Door mijn reuma kan ik mijn hand niet altijd in bedwang kan houden. Soms komt het voor dat door de reuma mijn hand ineens vast gaat zitten en dan kan ik proberen wat ik wil, maar mijn spieren werken dan echt niet mee. De oplossing zou zijn om op slechte dagen te gaan stoppen met rijden, maar dat verbeterd mijn humeur niet.
Momenteel heb ik ontzettend veel pijn en last van mijn handen zodat ik de kracht er niet voor heb om haar goed te corrigeren. Ik wil dus nu een hulpteugel gaan gebruiken om mij te helpen net dat beetje kracht extra te geven zodat ze gecorrigeerd word op dat moment.
Ik twijfel nu of ik een martingaal of een thiedemann moet gaan aanschaffen. Wie kan mij vertellen welke ik het beste kan gaan gebruiken? Omdat ik dus geen voorstander voor een hulpteugel ben, heb ik mij hier nooit in verdiept.