Welke hulpteugel gaan gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobbygaard

Welke hulpteugel gaan gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 10:56

Ik ben geen fan om een hulpteugel te gebruiken, maar wil het nu toch maar eens gaan doen. Crystal is namelijk nog al sterk en voorwaarts, zelfs nu haar conditie nog niet in orde is, loopt ze te veel onder me uit. Ook gooit ze regelmatig haar hoofd omhoog en probeert zo het bit vast te pakken. Normaal heb ik hier niet zoveel problemen mee, omdat ik het met mijn eigen handen op kan lossen. Door mijn reuma kan ik mijn hand niet altijd in bedwang kan houden. Soms komt het voor dat door de reuma mijn hand ineens vast gaat zitten en dan kan ik proberen wat ik wil, maar mijn spieren werken dan echt niet mee. De oplossing zou zijn om op slechte dagen te gaan stoppen met rijden, maar dat verbeterd mijn humeur niet.
Momenteel heb ik ontzettend veel pijn en last van mijn handen zodat ik de kracht er niet voor heb om haar goed te corrigeren. Ik wil dus nu een hulpteugel gaan gebruiken om mij te helpen net dat beetje kracht extra te geven zodat ze gecorrigeerd word op dat moment.
Ik twijfel nu of ik een martingaal of een thiedemann moet gaan aanschaffen. Wie kan mij vertellen welke ik het beste kan gaan gebruiken? Omdat ik dus geen voorstander voor een hulpteugel ben, heb ik mij hier nooit in verdiept.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:00

Met mijn vorige paard heb ik ervaring opgedaan met de diverse hulpteugels:
slof, thiedeman, halsverlenger (elastiek) en martingaal.
Mij beviel de thiedeman het beste: niet het vastzetten als met de slof en meer inwerking dan de martingaal.
Maar als je reuma hebt zou ik misschien eerder voor het elastiek kiezen: als een soort stuurbekrachtiging.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:01

ik raad je eigenlijk af om hulpteugels te gebruiken om dat je zegt dat je spieren soms niet werken en daardoor je hand op slot schiet zeg mar.
Mocht je toch wilen gaan voor een van de twee dan denk ik dat je het beste voor de thiedemann kan gaan.
Die heeft drie standen en kan je paard als ze goed loopt zonder beslasting daarvan lopen.
Gooit ze het hoofd omhoog dan loopt ze daar tegen aan maar zodra ze weer omlaag komt is ook de druk er af.
En jij kan gewoon meegeven (hand naar voren brengen) zonder haar dan in de weg te zitten.
Je moet juist geen kracht zetten omdat je paard dan nog meer tegen gaat werken, en dat verlies je geheid.
Bij de thiedemann komt er druk maar geen kracht zij je aan de teugels gaat zitten trekken en neem niet aan dat dat je bedoeling is.
Veel sterkte met je reuma

Pentax

Re: Welke hulpteugel gaan gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:09

Dat kun je dressuurmatig best makkelijk oplossen met les. Dat is op de lange termijn beter. Zodra je de hulpteugel afhaalt ia hst probleem instant terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:53

Normaal ben ik niet van de hulpteugels maar in dit geval zou idd een tiedermann kunnen werken, omdat je dan geen 2 teugels in de hand kunt nemen.

Wel is er een reden dat jouw paard zo onder je weg loopt en om in de toekomst problemen te voorkomen zou ik wel gaan kijken waar dit vandaan komt.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 13:08

Pentax schreef:
Dat kun je dressuurmatig best makkelijk oplossen met les. Dat is op de lange termijn beter. Zodra je de hulpteugel afhaalt ia hst probleem instant terug.

Les krijg is, dus dat is het probleem niet.

Citaat:
Wel is er een reden dat jouw paard zo onder je weg loopt en om in de toekomst problemen te voorkomen zou ik wel gaan kijken waar dit vandaan komt

De reden dat ze nog onder me weg loopt is dat het nog een groen paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:16

Oeh maar als het een groen paard is dan is de combi wel heel ongelukkig, dan zou ik niet met hulpteugels gaan rommelen, dan maak je het haar alleen maar moeilijk. Als je haar met een tiederman gaat rijden wanneer het een jong paard is, leren ze op een verkeerde manier aanleuning te zoeken en kun je veel verpesten in het lichaam, dus dan geen hulpteugel :n
Ze heeft nog moeite met balans, dan moet je niet gaan forceren. Dat heeft tijd nodig.

Dan moet je misschien toch overwegen of het wel verstandig is om met een jong paard te rijden...

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:23

Met kracht rijd je een jong paard niet terug. Het kan wel een 'noodrem' zijn, maar in principe rijd je hem vanuit je zit terug.
Thiedeman lijkt me de beste hulpteugel, als jij je hand niet meer juist kunt gebruiken neemt de thiedeman het over. Verder kan ze daar dan 'steun' op vinden en haar hoofd niet meer heel hoog brengen. Voordat je aan de thiedeman begint, wel even kijken of het wegrennen niet uit een zadelprobleem komt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:25

Thiedemann. Dit vind ik persoonlijk de meest vriendelijke hulpteugel.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 15:28

2005 schreef:
Met kracht rijd je een jong paard niet terug. Het kan wel een 'noodrem' zijn, maar in principe rijd je hem vanuit je zit terug.
Thiedeman lijkt me de beste hulpteugel, als jij je hand niet meer juist kunt gebruiken neemt de thiedeman het over. Verder kan ze daar dan 'steun' op vinden en haar hoofd niet meer heel hoog brengen. Voordat je aan de thiedeman begint, wel even kijken of het wegrennen niet uit een zadelprobleem komt.

Zadelprobleem is het zeker niet. We rijden sinds een paar weken met een op maat gemaakt zadel. Dus deze ligt super. Ook tanden zijn goed. De laten we 2x per jaar controle door de dierenarts. Het is echt haar karakter. Ik heb haar zelf gefokt en haar moeder was net zo. Alleen bij die had ik in de begin periode van rijden meer controle over mijn handen en is op een gegeven moment een superpaard geworden om mee te rijden. Nu is de reuma momenteel niet goed onder controle en merk ik meer problemen.

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:34

Ik zou het proberen op te lossen door Recht te richten. Je paard loopt onder je vandaag omdat die op die voorhand loopt, en dus horizontaal scheef is, omdat hij scheef is in zijn achterhand en omdat hij verticaal scheef is. Hij pakt zijn bit vast omdat hij links of rechts gebogen is. Hij gooit zijn hoofd omhoog omdat zijn buikspier lang is, en zijn rugspier kort. Dit is een puur spiertechniek probleem, voor meer info mag je pb'en

Groeten Linda

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 15:40

Bonny1997 schreef:
Ik zou het proberen op te lossen door Recht te richten. Je paard loopt onder je vandaag omdat die op die voorhand loopt, en dus horizontaal scheef is, omdat hij scheef is in zijn achterhand en omdat hij verticaal scheef is. Hij pakt zijn bit vast omdat hij links of rechts gebogen is. Hij gooit zijn hoofd omhoog omdat zijn buikspier lang is, en zijn rugspier kort. Dit is een puur spiertechniek probleem, voor meer info mag je pb'en

Groeten Linda

Dit klopt helemaal. Dat hebben zowel de chiropratisch als de zadelmaakster ook geconstateerd en is trouwens ook overduidelijk te zien als je achter haar gaat staan. Haar linkerkant heeft minder bespiering als haar rechterkant. Maar dat komt dus door mijn manier van rijden met mijn handen omdat die dus soms ineens vastzitten en ik haar dus onbewust en niet gewild vasthoudt aan 1 kant . Daar zijn mijn instructrice en ik achter, maar nu is de vraag of dit op te lossen is voor mij met een hulpteugel.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:47

Ik heb nu ook zo'n paard staan.
Wat ik deed op dat moment was weerstand bieden en wanneer hij weer losliet gaf ik hem weer teugel, het is zelfs een keer voorgekomen dat ik eraf ben gesprongen en weg ben gelopen. Zo leren ze dat bij ontspanning de druk weggaat. Maar goed, dit is ook het uiterste en ik heb geen reuma.

Als ik jou was zou ik een Thiedemann proberen en anders een elastiekje over het hoofd heen en door het bit naar de singel, maak deze dan niet te strak zodat ze de druk alleen tegenkomt wanneer ze dus haar hoofd omhoog doet en het bit tussen haar kiezen neemt.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:19

Ik vind een gogue ook wel kunnen?
Als ze 'normaal' lopen hebben ze er niets last van, maar wanneer die zijn hoofd wegsteekt in de lucht komt die wel in werking.

sieb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:32

Waarschijnlijk is het een jong paard dat nog niet in balans loopt, uit eigen ervaring weet ik dat ze dan onder je vandaan kunnen lopen.
In principe moet je weinig/niks doen met je handen maar misschien is een thiedeman voor jou de beste oplossing want met de bijbehorende teugels (springteugels) kan je goed de lengte afstemmen.
Maar doe de Thiedeman natuurlijk niet te strak.

Veel succes!

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:49

nobbygaard schreef:
Bonny1997 schreef:

Groeten Linda

Dit klopt helemaal. Dat hebben zowel de chiropratisch als de zadelmaakster ook geconstateerd en is trouwens ook overduidelijk te zien als je achter haar gaat staan. Haar linkerkant heeft minder bespiering als haar rechterkant. Maar dat komt dus door mijn manier van rijden met mijn handen omdat die dus soms ineens vastzitten en ik haar dus onbewust en niet gewild vasthoudt aan 1 kant . Daar zijn mijn instructrice en ik achter, maar nu is de vraag of dit op te lossen is voor mij met een hulpteugel.

Dit is zeker niet op te lossen met een hulpteugel, omdat je met een hulpteugel zo gezegt gaat handje drukken, door hem eerst van af de grond recht te richten en hem door middel van een kaptoom in een correcte LVO (Lengtebuiging Voorwaarts neerwaarts Ondertreden binnenachterbeen) op eigen benen te laten lopen, los je dit probleem op en niet met een hulpteugel, want daarmee versterk je het vertoonde gedrag en gaat hij juist zijn verkeerde spieren vast zetten, zoals zijn onderhals, en kan hij kissingspine krijgen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:23

Ik zou ook zeker geen hulpteugel gaan gebruiken, maar het paard zo gaan trainen dat hij niet strek word en weg hoeft te lopen onder jou, dat is namelijk een balans probleem, het paard kan niet anders dan harder te gaan lopen om jou op de vangen, leer het paard dragen zoals hier boven ook uit gelegd ga eerst eens werken aan de hand.
Het probleem ligt bij jou hulpen een paard rij je niet met de teugel maar met je zit ook voor je reuma veel beter als je met veel minder veel meer kan bereiken.

Kijk eens op www.avalonsruiterbegeleiding.nl over meer uitleg en www.jannadevries.nl geeft in jou omgeving ook les , miss een optie om eens over na te denken,

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:10

Is er niet een mogenlijkheid om je paard te laten rijden als je een minder goede dag hebt.
Voor het specifice rechtrichten zijn tegenwoordig wel instructeurs te vinden en misschien kan die er dan op, of wellicht een langere tijd in training zetten om het dier correct te laten lopen.

Je zou ook het grondwerk kunnen doen als je een mindere dag hebt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:18

Het klinkt misschien niet aardig, maar dat jouw humeur slechter wordt van niet rijden is niet de verantwoordelijkheid van je jonge paard, maar puur jouw probleem. Reuma heeft behoorlijk wat effecten op je functioneren en om een paard dat nog alles aan het leren is en ook nog niet in staat is om recht onder je te lopen daar ook nog mee te belasten vind ik best wat zelfzuchtig.
Een collega van mij heeft ook met fysieke problemen een wat ingewikkelder jong paard opgeleid, maar die had ook hulp van een goede ruiter die bepaalde dingen voor haar deed. Zij reed ook zeker niet op het moment dat haar lijf niet goed genoeg was. Dan maar even aan de longe nemen of losgooien.
Ik zou in jouw geval toch iemand zoeken om je paard eerst wat verder op te leiden, je paard verdient het om netjes opgeleid te worden om jou, met je eigenaardigheden, te kunnen dragen.

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:20

ik zou een thiedeman gaan gebruiken!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:43

nobbygaard schreef:
Ik ben geen fan om een hulpteugel te gebruiken, maar wil het nu toch maar eens gaan doen. Crystal is namelijk nog al sterk en voorwaarts, zelfs nu haar conditie nog niet in orde is, loopt ze te veel onder me uit. Ook gooit ze regelmatig haar hoofd omhoog en probeert zo het bit vast te pakken. Normaal heb ik hier niet zoveel problemen mee, omdat ik het met mijn eigen handen op kan lossen. Door mijn reuma kan ik mijn hand niet altijd in bedwang kan houden. Soms komt het voor dat door de reuma mijn hand ineens vast gaat zitten en dan kan ik proberen wat ik wil, maar mijn spieren werken dan echt niet mee. De oplossing zou zijn om op slechte dagen te gaan stoppen met rijden, maar dat verbeterd mijn humeur niet.
Momenteel heb ik ontzettend veel pijn en last van mijn handen zodat ik de kracht er niet voor heb om haar goed te corrigeren. Ik wil dus nu een hulpteugel gaan gebruiken om mij te helpen net dat beetje kracht extra te geven zodat ze gecorrigeerd word op dat moment.
Ik twijfel nu of ik een martingaal of een thiedemann moet gaan aanschaffen. Wie kan mij vertellen welke ik het beste kan gaan gebruiken? Omdat ik dus geen voorstander voor een hulpteugel ben, heb ik mij hier nooit in verdiept.

Ik persoonlijk heb ook wel goede ervaringen met een martingaal. Mijn paard is volgens mij gelijk aan de jouwe. En het is idd een heel fijne hulpteugel waar je weinig mee kapot kan maken. Ik neem aan dat je hebt onderzocht waarom je paard onder je uitloopt? Als je paard zo reageert, kan het een reactie zijn op pijn of andere ongemakken. Als dat idd zo is, zou je een tiedemanteugel kunnen overwegen. Die zijn inderdaad vast te gespen aan je teugel. Misschien is zo'n elastiek nog een optie? Dan neemt de hulpteugel het helemaal over als je je handen niet goed kan gebruiken. Ik rijd momenteel 2 paarden en één ervan (een andalusier) is veel nageeflijker dan de andere (KWPN). Zelfs met een redelijk gezond lijf kost me dat nog moeite om met die taaie te rijden. Je kan je ook gaan afvragen of jullie wel een combi zijn? Een goede kennis van mij is om deze reden overgestapt naar een Andalusiër. Die zijn vaak wat makkelijker in de hand.

lYennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 22:58

Ik zou je paard eerst eens een tijdje gaan longeren met bijzet of met een gogue. Zo kun je je paard ook effectief trainen. Je paard word er sterker van en gaat meer in balans lopen. Als ze dan na een tijdje in evenwicht/ balans loopt kun je gaan rijden met bv een thiedeman.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:37

Iyennee, helemaal waar! Met mijn paard boek ik idd ook meer vooruitgang met een bijzet op de longe dan met rijden. Volgens mijn instructeur komt dat, omdat het paard dan alleen hoeft te focussen op zijn nek en niet op een ruiter. Al rijd je nog zo goed, je stoort hem altijd vanaf de rug. En vanaf de zijkant kan je beter zien wat het resultaat is. Ik heb dat zelf als heel prettig ervaren.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:53

Ik ook ''lichte'' reuma in mijn wijs en ringvingers en een paar tenen. Ik rijd mijn paard op ''slechte'' dagen gewoon aan een halsverlenger/elastiek. Ook een 5jarige dus een vrij jong paard. Gaat prima vind het een goede oplossing.. En als ik het elastiek er af haal op een betere dag dan loopt hij nog gewoon fijn! :j

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:27

thiedman is een goede optie
en veel longeren met dubbele lijnen (als je dit kunt !!)
daar worden ze ook lekker los van en veel tempo controle dat is ook belangrijk