alleen hoe moet ik de pony aan het bit leren wennen?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kasiderambo schreef:Ik verzorg een hele lieve shet, tot nu toe heb k hem altijd zonder bit gereden, gelongeerd enz maar omdat ie nu enorm druk is, en er helemaal geen controle meer over en zou dit willen verhelpen met een bitje in te steken.
midgie schreef:kasiderambo schreef:Ik verzorg een hele lieve shet, tot nu toe heb k hem altijd zonder bit gereden, gelongeerd enz maar omdat ie nu enorm druk is, en er helemaal geen controle meer over en zou dit willen verhelpen met een bitje in te steken.
Door een bit in te doen krijg je geen controle, daar is een bit ook helemaal niet voor bedoelt, als de pony druk en sterk word ligt dat alleen bij jezelf, ga lessen en leer de techniek.
Ik zou hem zeker geen halfuur in een stal laten staan met een bit in wat hij al niet fijn vind, maar bouw het op en blijf erbij, een kind bind je ook geen potje aan de kont om te wennen aan op de wc plassen.
Maar het probleem ligt niet bij het dier maar bij jezelf, dus leer wat meer over waarom een paard de dingen doet die wij als vervelend ervaren , er is een rede voor
StalNollie schreef:ik lees in andere topics van je dat je geen zelfvertrouwen hebt en dat je twee hengsten verzorgd. helaas gaan die twee niet echt samen.
bij vooral een hengst moet je boven je eigen kunnen staan en dit uitstralen, dus ik denk niet dat een bit de oplossing is maar leer de baas te zijn over de pony.
en er kwam een foto voorbij maar volgens mijn ben jij ook er lang, ik zou dan niet meer op dit paardje gaan rijden.
en overigens zeg je dat hij niet goed luisterd maar je leert hem wel steigeren. beetje rare combinatie
kan zijn dat ik het mis heb hoor maar dat zijn mijn bevindingen uit eerdere topics van jou
tips:
leer de baas te zijn door vooral bij hengsten consuquent te zijn.
StalNollie schreef:maar leer dan eerst die dominatie onder hoede te houden, je zegt het zelf jje hebt geen controle meer, dus dit paard heeft gewoon weg geen respect voor je en dat los je vooral niet op door er een bit in te hangen.
ik wil je niet aanvallen maar je moet wel even eerst goed nagaan waarom hij niet luisterd en meestal of eigenlijk altijd ligt het aan de gene die er mee bezig is,
kasiderambo schreef:kasiderambo schreef:
En wat als het wel beter word met een bitje?
kasiderambo schreef:Ik verzorg een hele lieve shet, tot nu toe heb k hem altijd zonder bit gereden, gelongeerd enz maar omdat ie nu enorm druk is, en er helemaal geen controle meer over en zou dit willen verhelpen met een bitje in te steken.
PKfoto schreef:kasiderambo schreef:Ik verzorg een hele lieve shet, tot nu toe heb k hem altijd zonder bit gereden, gelongeerd enz maar omdat ie nu enorm druk is, en er helemaal geen controle meer over en zou dit willen verhelpen met een bitje in te steken.
ik deed het met de jonge paarden zo:
eerst op stal een bitje in en daar even mee laten staan. Wel erbij blijven zodat ze nergens achter blijven hangen met het hoofdstel en het kapot schuren of hun mond kapot trekken.
Vervolgens aan de longeerlijn een hoofdstel met bitje in. En daaronder of daarover een halster waar de longeerlijn aan vast zit zodat je niet gelijk aan het bit trekt als ze een keer wegschieten. Vervolgens een tussenstukje (3 hoekje) tussen bitje en longeerlijn als ze het longeren goed begrijpen.
Som worden de mondhoekjes in het begin wat schraal omdat ze aan het bitje moeten wennen. Lekker dik vaseline of uierzalf (die dikke gele variant) op de mondhoeken smeren na het rijden/longeren doen dan.
Succes