Wyn in les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samanthaaxx

Wyn in les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 19:58

Hallo bokkers,

Aangezien ik zelf merk dat ik rijtechnisch volgens mij best achteruit gegaan ben de afgelopen jaren, wil ik graag even foto's posten van zo'n 3 jaar geleden.

Graag wil ik hier opbouwende tips op, zodat ik kan kijken of ik hier al in ben gegroeid en of ik nog dingen kan verbeteren.
Ook wil ik graag dingen horen die jullie goed vinden.

De foto's zijn niet zo'n goede kwaliteit, maar ik hoop dat het duidelijk te zien is.

Wyn is een ponytje die vaak erg in de teugels hing of juist erg hoog met zijn hoofd liep. Waarom het bontje onder het dekje ligt, ik heb géén idee. Wyn was geen echte manege pony, maar liep mee in de lessen omdat hij te sterk was voor de eigenaar. Hij werd alleen door mij en nog iemand anders gereden.

Het is mij zelf opgevallen dat ik mijn handen een soort van vastzet op mijn benen, maar ik leun voor de rest niet op mijn been of op zijn hals.
Dit was altijd een fijne stand voor mij, omdat hij ijzersterk was altijd en ik zo het meest controle kon houden. Ik zette ze niet vast naar mijn weten, maar het kan natuurlijk altijd zo geweest zijn.

sta-moment
Afbeelding

zit best ver naar voren, waarschijnlijk wilde ik net gaan staan ofzo?!
Afbeelding

weet niet of ik hier meehang in de bocht of dat het door de foto komt, stoor me er wel een beetje aan eerlijk gezegd.
Afbeelding

dit bedoelde ik met handen vastzetten, het lijkt net of ik ze hier helemaal op mijn benen laat rusten? Op andere foto's is te zien dat ik ze niet altijd vast zet
Afbeelding

Polsen zijn geknikt en was dus waarschijnlijk wat streng in mijn hand op dit moment
Afbeelding

Weer die handen zo laag..
Afbeelding

Hier zijn mijn handen gelukkig ontspannen! Geeft me toch een beetje hoop dat ik ze niet heel de tijd vastzet
Afbeelding

Ookal was het een paar stappen verder wel weer zo :')
Afbeelding

Jammer dat hij een klein beetje in de teugels hangt, wel mooi beenwerk vind ik zelf
Afbeelding

Bochtje, beetje opgepropt, jammer! Hij hangt hier gelukkig niet in de teugels. Was dus maar een klein stukje.
Afbeelding

Duidelijk voorbeeld van hangen: was met losrijden dus teugels waren ook iets langer dan normaal
Afbeelding

Graag hoor ik tips en tops! Als het maar opbouwend is en als ik er iets aan heb!

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:01

Ik zou wel zorgen dat je in de wendingen rechtop blijft zitten, want je hangt een beetje naar binnen en ik zou je handen iets hoger proberen te houden op sommige foto's

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:07

Ik zie eigenlijk vooral dat je je handen structureel te laag houd, daardoor hang je ook wat naar voren en gaat je paard ook in de teugels hangen.

Ga allereerst eens rechtop zitten, da's waarschijnlijk voor jouw gevoel achterover hangen en hou je handen zeker 15cm hoger, je paard zal dan ook beter gaan lopen en niet hangen. En kijk recht vooruit, niet naar beneden, als je naar beneden kijkt neig je voorover te vallen.
Voor het hangen heb ik ook een oplossing, geef hem eens zijn zin en werk eerst aan je zit, daarna pak je de teugels op maat en rijd met ontspannen handen geef hem een paar cm door je hand te openen.
Gaat hij nog hangen rijd hem meer voorwaarts. Probeer maar eens.

samanthaaxx

Re: Wyn in les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:12

Op dit moment is mijn zit inderdaad al beter ;-)
Mijn handen heb ik soms nog wel moeite mee, maar word ook hard aan gewerkt.

Ik weet niet of ik het in het topic vermeld heb, maar ik rijd Wyn nu niet meer ;-) De manege is weg en Wyn en zijn eigenaar zijn naar een andere stal gegaan (ik kom zelf ook nooit meer daar waar hij eerst stond ;-) )

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:40

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even de charter van RT-HAW aandachtig door, inclusief de links die erin staan.

De foto's die je hebt geplaatst zijn te oud, waardoor de rijtechnische commentaar die gegeven wordt niet meer van toepassing is.