paard dat niet van waterplassen houdt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iloonaa__

paard dat niet van waterplassen houdt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 13:50

kan iemand mij vertellen wat ik met me jonge paard moet doen? :')
nu dit barre weer hier is omgeslagen met veel (lees: heel veel) regen,
begint mijn merrie te protesteren :=
ze houd duidelijk niet van de waterplassen, terwijl onze bak wel veel waterplassen heeft.

de stap is nog wel te doen, daar protesteert ze ook niet,
maar zodra ik ga draven (dus waarschijnlijk ook mee spetters produceer)
begint ze echt heel vervelend te doen, het gekke gedrag uit zich in
bokken, in galop springen, zelfs gillen :') (dat doet ze wel vaker met een gekke bui :') )

ik weet niet wat ik moet doen, ze moet toch gereden worden, maar dit schiet echt niet op...
pas na een half uur lijkt het iets minder te worden...

een ritje over straat is niet mogelijk aangezien ze niet verkeersmak is (jong paard) en er veel trekkers rijden op het weggetje.

iemand ideeën? :D

Anoniem

Re: paard dat niet van waterplassen houdt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:56

Tja denk toch een andere manier zoeken om te rijden, sommige paarden houden er eenmaal niet van, en vaak is de bodem ook glad wat paarden niet fijn vinden.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 13:58

ik merk zelf niet echt dat de bodem glad is, ze gaat er namelijk niet voorzichtiger van lopen.

zelf zou ik denken dat het gewoon een kwestie van gewenning is... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:06

Tja het is een beetje dubbel, je kunt het nog even aankijken maar als ze zo blijft zou ik stoppen met in de bak te rijden, er zijn veel mensen die in deze periode moeten stoppen met rijden dus zo gek is het niet .

mereltje_112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:12

hmm, tja die van mij heeft het ook een beetje. wat ik doe is vooral op de hoefslag rijden waar het redelijk droog is. weet niet of dat bij jouw ook zo is? en dan af en toe om te oefen door de plassen heen stappen en draven. en belonen als ze er netjes door heen loopt.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 14:16

nee helaas is ook het meeste van de hoefslag nat :=
ik merk wel duidelijk dat ze het droge opzoekt want ze gaat altijd erg richting het schuine bij de bakrand..

ik denk dat ik het wel aankijk, ik ga het niet aanvechten met haar, daar word het niet beter op.
en ondertussen hoop ik op beter weer :D

edit; galop lijkt ze dan wel weer leuk te vinden :')

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:29

Mijn jonkie is inmiddels al wat minder panisch ervoor ;).
In het begin ging hij echt met een giga boog om alle waterplassen ook gewoon los aan de hand.
Inmiddels aan de hand denderd hij er gewoon doorheen :P, in de bak heb ik hem nog niet gereden (hebben ook binnenbak) met dit weer.
Mijn instructrice heeft hem al wel een paar keer door de waterplassen gereden in de buitenbak, 1ste keer vond ie het doodeng (ging echt als een tuiger door de bak :P) nu na een paar keer taalt hij er niet echt meer naar..

Gillen en protesteren deed hij er niet op, hij vond het gewoon spannend :).

Beetje raar dat ze de galop door de plassen dan weer wel leuk vind.
Hoe doet ze het aan de longe dan in alle waterplassen, als ze dat wel kan, kan het zet ook ohz :D

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:33

Kan je haar niet losgooien in die bak? Dan kan ze er aan wennen zonder iemand erop. Hier hebben wij een hele natte paddock en geen enkel paard die bang is voor water.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 14:39

met de longeerlijn heb ik nog geen ervaring, zal het vanavond uittesten.
ze lijkt er niet bang voor, maar ze vind het heel erg onprettig, en vooral de spetters in haar gezicht lijkt ze afschuwelijk te vinden (nee tis geen dame hoor :') )

ik heb haar nog niet losgelaten in de bak, kan ik ook nog even uittesten (hopen dat ze niet gaat rollen _O- )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:36

Dan kun je misschien een sintelkap/draverskap gebruiken, wordt veel gebruikt voor paarden die reageren op water en zand op hun hoofd.

Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:28

Gewoon kilometers maken :+

Of van te voren even paar keer longeren in de bak. Die van mij houdt er ook niet van. Gekke is ie het allemaal maar niks vond toen de bak gesleept was. :+ Gisteren kwam ie in een plas te staan en keek echt panisch om zich geen waar moet ik naar toe! Wat moet ik doen! :? Was na een paar rondjes over. En voor een gladde (geslepen) bak deed ie niet zo stom en die plassen lagen er toen ook al, al rent ie wel graag onder je vandaan in een (grote) plas.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:48

mijn fries hield ook niet van waterplassen. Was er met geen mogelijkheid doorheen te krijgen. De longeercirkel staat nu vol met water dus heb ik hem daar een paar keer ingezet. In het begin vond hij dat maar raar maar nu heeft hij zelf ontdekt dat het wel heel leuk is om jezelf vies te maken en staat hij lekker een half uur te spetteren, gaat er zelfs inliggen. Hij loopt nu overal doorheen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:31

Ik heb een 2 jarige andalusiermerrie die ook een schurfthekel heeft aan water en modder. Ik rij haar uiteraard nog niet, maar in de wei staat het vol van de drab. Ik zie het aan haar, als ze aarzelend en onwillig de wei in loopt, door de plassen. Ze háát het gewoon. Dat zit in haar aard en ik denk niet dat ik dat kan veranderen. Dat kan met buitenrijden in dit vieze modderland ooit nog een probleem worden in de toekomst.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:03

Als ze losloopt, gaat ze dan wel door de plassen? En aan de longeerlijn? Want als ze dat wel doet, vragen of iemand je aan de longeerlijn neemt als je rijdt, en er liggen veel plassen, misschien dat je zo meer vertrouwen opbouwt? En op de straat, op stal, ook met dr door de plassen stappen aan de hand.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:41

Gewoon veel oefenen!
Je zou eerst kunnen longeren zodat ze kan wennen aan de spetters, en daarna d'r op.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:45

Gewoon negeren, het paard losgooien in de bak.
De meeste van mij duiken het liefst gelijk een plas in om te rollen.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:47

Wil niet zeggen dat die van mij nu toonaangevend is..
Maar die is nu 20 en met pensioen... maar die ging nooit niet.......We hebben geoefend en kilometers gemaakt en dat allemaal maar mejuffer haalt echt geen natte voeten als het enigsinds niet hoeft.....
Ik heb het geaccepteerd en reed op een gegeven moment niet meer in een natte bak...er was werkelijk geen beginnen aan....

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:26

Natuurlijk lastig en lijkt me ook wel een kwestie van gewoon rijden.
Maar... hoe vind je het zelf om baggerspetters in je gezicht te krijgen??

Ik zou met er niet te veel van aantrekken (geïrriteerd raken) en rustig aan verder rijden, komt het goed dan is het fijn, zoniet dan is het jou 'probleem'.
Succes!

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:08

Mijn fries gaat er ook het liefst met een grote boog omheen.
Als het niet anders gaat doet ze het wel maar met moeite.
Maar in de wei zoekt ze de plassen op om er dan maar lekker in gaan te liggen :D