U Prins@laatste L2 selectie kring5 Westmaas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UniFlap

U Prins@laatste L2 selectie kring5 Westmaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 11:43

Nog niet zo lang geleden heb ik een topic gemaakt van m'n 2e selectie wedstrijd:
[RT-HAW] U Prins@wedstrijd L2(+16) selectie zwijndrecht

Hierin had ik gezegd dat ik m’n volgende proef zou laten filmen omdat het commentaar me een beetje verbaasde.
(een klein beetje maar hoor :P )
Hier de 2 filmpjes.
Ik heb heerlijk gereden, ook al was Unique nu iets sterker en wat heter dan de vorige keer.
De eerste proef heb ik braaf gereden en de 2e proef heb ik er meer aan gezeten. Hierdoor vond ik het jammer dat ze soms wat slordig en snel/chaotisch wordt.

Wat mij betreft moet ik nog meer kunnen schakelen in ontspanning en aanspanning, en de middengalop moet nog veel beter. Daarbij veel meer recht richten wat dit keer fijn was met de spiegels :p
Resultaat 196 en 2e en 192 en 4e.
Daarbij ben ik als 3e door naar de regiokampioenschappen van Zuid Holland :D
Met heel veel dank aan Elly en m’n groompje :D

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:47

Ik vind dat je een mooi paard onder je kont hebt, maar ik zie vooral veel spanning en een ruiter die met veel druk rijdt. In de eerste proef zie ik je in de galop helemaal tegen zitten, alsof je hem van voor tegen wil houden zeg maar. Ook valt hij in wendingen over de buitenschouder weg. Als ik jou was zou ik wat meer basiswerk doen, zodat hij ook een mooiere bespiering krijgt.

freeride

Re: U Prins@laatste L2 selectie kring5 Westmaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:03

Sorry Uniflap, ik blijf bij mijn standpunt, echt een mooi paard met zeker potentie, maar dit beeld is niet beter dan in je vorige topic.
Er is nog altijd de valse knik, de enorme druk waarop ze gereden wordt, ze steekt in de middendraf met de voorbenen, haar achterbenen zijn wel actief, maar kunnen niet ondergebracht worden doordat ze van voren zo ontzettend wordt vastgehouden.
Ik zou bijna denken dat je bang bent om haar los te laten, de grote volte halsstrekken was het enige stukje ontspanning dat ik heb gezien, helaas was dit dan weer niet echt halsstrekken.
Als ik jou was zou ik haar voorlopig thuis steeds de halve training met de lengte van die volte in de hals en teugels rijden, ook in galop, je moet leren haar met zo min mogelijk teugeldruk terug te laten komen in draf, in galop en zelfs in stap, de hectiek zal dan uit haar gangen verdwijnen, verder vind ik haar voor een merrie uit 2001 erg schraal, niet enkel qua bespiering, maar ook qua massa, zonder massa geen goede spieropbouw en krachtontwikkeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:40

Waarom in rl komen kijken, een filmpje geeft toch echt wel een duidelijk beeld en ook ik zie wederom heel veel spanning. wanneer je weg wilt rijden naar middendraf en heeft je paard ook ruimte van voren nodig. En je paard doet niet halsstrekken omdat ze je hand niet volgt.

Veel meer werken aan de basis en je paard lichter maken van voren.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 20-12-11 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 13:58

Ik wil dus les van je, of dat je ff op m'n paard stapt.
Ik rij over het algemeen veel naar de ontspanning toe, en thuis gaat dat ook veel beter dan met veel oefeningen na elkaar.
En jij hebt ervaring met oplossen van spanning van de ruiter??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:00

UniFlap schreef:
Ik wil dus les van je, of dat je ff op m'n paard stapt.
Ik rij over het algemeen veel naar de ontspanning toe, en thuis gaat dat ook veel beter dan met veel oefeningen na elkaar.
En jij hebt ervaring met oplossen van spanning van de ruiter??

Zelf blijven nadenken over ontspanning tijdens de proef. Durf je hand los te laten, en tijdens de proef daar bewust aan te denken.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 14:05

Joolien schreef:
Zelf blijven nadenken over ontspanning tijdens de proef. Durf je hand los te laten, en tijdens de proef daar bewust aan te denken.

Daar ben ik al een tijd mee bezig, en het gaat al zoveel beter! Maar niemand ziet dat hier :') haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:08

UniFlap schreef:
Joolien schreef:

Daar ben ik al een tijd mee bezig, en het gaat al zoveel beter! Maar niemand ziet dat hier :') haha

Nog meer doen dan :P

Maar zoals ik zei, zie je het duidelijk op de momenten waarbij het paard ontspanning nodig heeft, zoals lucht geven bij middendraf, ze moet verruimen maar zonder lengte van voren kan ze niet verruimen.
En bij het halsstrekken gooi je haar een beetje los en gaat ze met haar hoofd alle kanten op, probeer uit te schuiven en haar met been in je hand te laten zakken. Sowieso is van been naar hand rijden de basis, zo houdt je automatisch die ontspanning. Bij mijn vorige rijpaard sloot ik mijn been aan en het paard gaf na en zocht zelf licht contact op.

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:18

Ik vind dat je een mooi paard heb en verder over het rijden wil geen commentaar geven want dat is hierboven al gebeurd.
Ik lees wel dat je spanning hebt is dit alleen in je proef want dan is het heel goed dat je je proef uit je hoofd rijdt. Dan ben je niet zo met je paard bezig, ik weet uit ervaring dat dit heel goed werkt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:19

freeride schreef:
Sorry Uniflap, ik blijf bij mijn standpunt, echt een mooi paard met zeker potentie, maar dit beeld is niet beter dan in je vorige topic.
Er is nog altijd de valse knik, de enorme druk waarop ze gereden wordt, ze steekt in de middendraf met de voorbenen, haar achterbenen zijn wel actief, maar kunnen niet ondergebracht worden doordat ze van voren zo ontzettend wordt vastgehouden.
Ik zou bijna denken dat je bang bent om haar los te laten, de grote volte halsstrekken was het enige stukje ontspanning dat ik heb gezien, helaas was dit dan weer niet echt halsstrekken.
Als ik jou was zou ik haar voorlopig thuis steeds de halve training met de lengte van die volte in de hals en teugels rijden, ook in galop, je moet leren haar met zo min mogelijk teugeldruk terug te laten komen in draf, in galop en zelfs in stap, de hectiek zal dan uit haar gangen verdwijnen, verder vind ik haar voor een merrie uit 2001 erg schraal, niet enkel qua bespiering, maar ook qua massa, zonder massa geen goede spieropbouw en krachtontwikkeling.

Ik kan deze negativiteit niet volgen. Qua punten vind ik de eerste proef wat hoog, de tweede proef zeker wat magertjes beoordeeld. Maar als jury zou je willen dat ze allemaal zo de ring in kwamen.

Ik zie echt geen stekerig voorbeen. Wel een mooi knietje, schouder en soms waanzinnig achterbeen. Daarnaast zie ik in elke volte stelling en buiging. Sterker nog ik zie dat ook in de meeste wendingen. Heerlijk, want hoe vaak zie je niet dat ze als planken door de wendingen, hoeken en volte gereden worden.
Als jullie op het 2e filmpje op 5.50 min. kijken zie je een bijna perfect uitgevoerde oefening. Dit had van mij dus echt wel een 9 en een 8 mogen zijn.
Waar je die druk op de teugels vandaaan haalt begrijp ik ook niet. Ik zie een stille in balans zittende amazone. Er is echter wel sprake van een merrie die graag kort wordt in de hals maar ik ben niet van mening dat dit komt door de druk van de amazone. Er mag nog wel meer toegestoeken worden met de hand om de evt. spanning wat af te laten vloeien.

Vanuit de werkwilligheid van Uni zie je af en toe nog dat het schort aan tempocontrole en de merrie daardoor wat te kort in de hals wordt en wat zoekering wordt. Dit is een kwestie van kilometers.

Als ik dit vergelijk met de foto's dan zeg ik bij deze filmpjes, "HEBBE" en dat gevoel had ik bij de foto's zeker niet.
Daarnaast mag er natuurlijk nog wel een kilo of 100 bij, dat zal een ander beeld geven.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:22

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:32

Wat een onzin dat mijn post is verwijderd :(

Er zijn altijd wel punten van verbetering, nieumand is perfect. Ik denk wel dat het van belang is dat je die punten neutraal benaderd. Zodoende kan je er alleen maar beter van worden. Het is een ontzettend mooi paard, zorg in ieder geval dat je die souplesse kunt behouden. Dat lukt alleen als je zelf absoluut ontspannen kunt blijven. Probeer er bewust mee bezig te blijven en ga/blijf lessen zodat daar controle op is.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:59

Ik ga helemaal met het commentaar van jury mee.

Wat betreft de middengalop.. Je ziet in je proef wel dat je je paard terug kan nemen, wat ik vaak doe is een mooie rustige galop laten zien en wanneer de middengalop eraan komt mijn paard het laten weten waardoor het vloeiender verloopt.
Dus vanuit een rustige mooie galop naar wat grotere galopsprongen toewerken.

Ik zie een mooie combinatie die het L2 niveau zeker waard is! Heel veel succes op de regio kampioenschappen!

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:02

Es, ik denk dat jij juist héél trots mag zijn om zo door de baan te gaan.
Ik kan me nog herinneren dat ze alleen maar ging rennen.
Tuurlijk zit er soms nog teveel spanning op, maar ja wat wil je vreemde bak, vreemde omgeving waarschijnlijk ook jouw spanning.
Als je dat straks helemaal onder controle heb rij jij dik 3 winst.
Lekker zo doorgaan en werken aan de verbeterpuntjes, ik heb er volle vertrouwen in dat jullie gaan knallen op de regionale :j
Spandoek is in de maak :D

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:51

Ik vind het er netjes en ontspannen uit zien hoor. Alleen in en na de galop is ze misschien af en toe wat overijverig. Heb niet het idee dat je te streng met je handen bent. Ze is wel wat iel zoals hiervoor ook al gezegd werd. Denk dat dat ook nog benadrukt word omdat jij best wel lang bent.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:45

pfff, mag je dan niets meer oprecht zeggen als goedbedoelt eerlijk commentaar zonder dat dit als negativiteit wordt gezien...ik vind het een prachtige merrie,met veel potentie, moet meer vlees aan en er moet meer rust komen in de combinatie...ontspannen doe je zelf, in je koppie, gewoon plezier hebben aan alle tijd die je erop doorbrengt, niks moet alles mag denken, en er kan niks fout gaan als je haar loslaat, ze gaat misschien een poosje harder, maar ze zal slim genoeg zijn om te zien dat zij daar moe van wordt, als je los durft te laten in draf en stap en galop en middengalop, durft zij ook bij jou te blijven.
nog een andere vraag, rij je ook buiten de bak, of wandel je met haar aan de hand bijvoorbeeld? hierdoor kan haar vertrouwen in jou en andersom ook groeien...

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:50

Wie zegt dat jou commentaar als negatief wordt opgevat dan?

Iedereen heeft een andere mening, persoonlijk zie ik niet heel veel spanning.. Bijna iedereen is zenuwachtig op wedstrijd, je moet in 5 min laten zien wat je kunt en het zijn levende beesten die ook wel eens anders kunnen reageren dan dat ze doen.

TS ben jij zenuwachtig voor/in de proef? Ik slik nu homeopatische pilletjes tegen stress en zenuwen (valium) en heb afgelopen wedstrijd nog nooit zo ontspannen gereden :+

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:10

Ik vind het er netjes uitzien.. Ik ken dit paard en weet dat het een echte hittepetit is ;)

Ik heb jullie de laatste jaren echt super vooruit zien gaan, Ze is niet meer zo vlug als eerst en dat is zeker een compliment waard!!
Ontspanning mag er nog meer maar dat komt vanzelf als je meer KM's maakt..

Ga zo door Es, lekker oefenen op de punten, kanllen op de regio's en daarna trainen richting de M1 :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:50

@JoycexLynn12 ik doelde op de reactie van Jury.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:24

En dat was mij duidelijk hoor, freeride, maar wist even niet hoe verder te reageren zonder in herhaling te vallen.
Ik hoop dat je je commentaar oprecht geplaatst heb maar vind het onterecht negatief naar TS toe.
En die negativiteit en je meeste conclusies (stekerig been, valse knik, op druk gereden, onderbeen wordt niet ondergebracht, kan niet halsstrekken) kan ik dus geheel niet volgen.
Waar zie je dan dat het een paard met potentie is conform je openingszin? Dat komt nl. geheel niet naar voren in je commentaar (voor en achterbeen niet goed, hals idem en amazone doet het ook niet goed en dan blijft er niet veel over van de combinatie :))

(correctie tov mijn eerdere post, mega goede onderdeel zit op 2.50 en niet op 5.50 min.)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:22

@Jury, ik dacht al dat jij dat wel doorhad hoor.
Ik zie de potentie van dit paard op de volgende manier naar voren komen:
Ondanks de druk waarmee het paard gereden wordt en de valse knik in de hals is de achterhand zeer actief, dat betekent voor mij dat er looplust inzit, ondanks de rem die erop zit van voren, dit paard laat zich dus stevig bewerken, en gaat niet in protest, voor mij dus een zeer werkwillig paard, daardoor ook een wat heter paard, maar dat is alleen maar een voordeel voor dressuur, niet voor de ruiter op dit moment, maar wat niet is, kan nog komen.
De achterhand kan er niet onderkomen, omdat de rem er nogal op zit, het paard wil de achterhand wel onderbrengen, zoals te zien is aan de paslengte voor en achter op de volte waarop het halsstrekken wordt gevraagd...daar vind ik persoonlijk het paard lopen zoals het een tijdje gereden zou moeten worden, in alle gangen,tijdens alle oefeningen voor de lossigheid, en door de lossigheid zal dit paard waarschijnlijk ook kalmer worden, en uiteraard de ruiter ook, even de druk eraf bij beiden.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 12:32

Met een lange teugel gaan rijden is pas sinds een maand of 2 een optie. Ze liep altijd onder me vandaan door der vluchtige gedrag. Ik heb ervoor gekozen eerst tempo controle te krijgen en daarna weer er aan te kunnen zitten (been) Omdat ik ook weet dat ze potentie heeft en ik die gasknop er toch wel op blijft.
Maar nogmaals, dit is wedstrijd en de training is gewoon heel anders.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:47

Eigenlijk moet je om je eigen spanning te onderdrukken, juist bedenken dat het enige wat anders is op wedstrijd dan thuis trainen is:
Je hebt een witte broek en een zwart jasje aan, en je paardje glimt misschien wat harder en draagt knotjes, verder zijn jij en zij gewoon dezelfde die nu, al is het op locatie, gewoon doen wat je in je trainingen al doet :)

Verder snap i kwat je zegt over onder je uitrennen, juist daaom kies ikzelf er altijd voor om, hoe hard ze ook racen, toch altijd te beginnen met losse teugel, en pas als er balans en souplesse is, aan tempocontrole, zo voorkom je hoe dan ook dat ze kort in de hals worden en dus opgekropt op de rem gaan lopen,eerst alle gangen, ook zijgangen en buigoefeningen zonder echt contact, dan pas met, ter verfijning.
Hoe oud een paard ook is, als deze basis er niet inzit, kom je steeds weer op het punt dat er teveel druk opstaat, je moet het natuurlijk zelf weten, of je het een tijdje consequent gaat doen, maar ik zou het even doorzetten, je zegt dat het nu gaat, dus even volhouden, en op de wedstrijden moet je maar denken; het is voor het plezier van on samen, niet voor het jury-oordeel, je verdient er je boterham niet mee, dus vanwaar die stress....als jullie in ontspanning kunnen gaan rijden, komen die punten echt vanzelf,de aanloop is er.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 14:54

Dankje, ik weet het inderdaad dat in eigenlijk andersom hoort. Ik heb wel 1,5 jaar zo rondgereden hoor.
Ik ben al een stuk meer ontspannen, maar m'n rug werkt nu ook niet helemaal mee. daardoro hou ik m'n schouders wel wat meer vast. Ik heb nog 1,5 mnd tussendoor om alles lekker door te trainen en dan zien we het wel weer:)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:25

laatste wat ik er in dit topic nog over zeg dan: VEEL PLEZIER samen,niks moet, alles mag, genieten!!!!