Hulp bij een wat 'drukkere' pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nightingale

Hulp bij een wat 'drukkere' pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 17:35

Ik heb nu enkele (manege)lessen op een klein, wat onrustig paardje gereden. Hij vliegt bij het geringste beetje been vooruit. Nu is dit niet het grootste probleem: dat is meer dat hij echt zo'n manegepony is, die het liefst achter een ander paardje aanloopt (lees: met z'n neus in de staart van een ander). Ik probeer af te wenden, maar hij word hier erg onrustig van en kruipt als het ware tussen de wand en de pony voor me. Ik probeer als volgt te wenden: buitenbeen achter de singel, binnenbeen erop, binnenhand miniem opzij, wat druk blijven houden op de buitenteugel. Dit is zoals ik het ongeveer doe, vind het zelf nogal moeilijk te beschrijven eigenlijk, maar als hier iets aan mankeert moet ik dat wel weten natuurlijk.
Houd er bij het commentaar rekening mee dat ik geen sterruiter ben, gewoon een manegemeisje, dat zeg maar 3 jaar rijdt (eigenlijk zit het anders maar dat is te ingewikkeld :+).

Dus: iemand een idee?

Anoniem

Re: Hulp bij een wat 'drukkere' pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:40

Dat ie bij het minste of geringste been voorwaarts gaat is alleen maar super, zoveel manegepaarden en ponies zijn niet zo lekker aan het been, dus dat is gewoon goed, niks aan doen.

qua sturen: denk je eens in dat er een lampje in je navel zit, dat de kant op wijst waar je heen wilt. Buitenteugel eraan houden, binnenbeen lang en los, buitenhand en buitenbeen maak je een muurtje mee waar het paard niet door kan.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:40

en wat doe je met je gewicht?

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 17:42

lauraP schreef:

Niet zoveel eigenlijk... Zou ik wat moeten hellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:43

Niks doen met gewicht, zeker niet als je nog maar 3 jaar rijdt, want dat doe je al gauw veel te veel. Recht boven je paard blijven zitten met met je navel sturen is gewichtshulp zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:43

Redhorse schreef:
lauraP schreef:

Alsjeblieft niet.......

recht boven je paard blijven zitten, hoor.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 17:44

Yamcha schreef:
Dat ie bij het minste of geringste been voorwaarts gaat is alleen maar super, zoveel manegepaarden en ponies zijn niet zo lekker aan het been, dus dat is gewoon goed, niks aan doen.

qua sturen: denk je eens in dat er een lampje in je navel zit, dat de kant op wijst waar je heen wilt. Buitenteugel eraan houden, binnenbeen lang en los, buitenhand en buitenbeen maak je een muurtje mee waar het paard niet door kan.

Dat been is idd prima :D.

:j In stap gaat het ook prima, dan heb ik nergens last van. In de draf kan hij gewoon een beetje opgewonden worden. Daar word ik zelf dan weer wat onrustig van, wat weer overslaat op hem...

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 17:44

Redhorse schreef:
lauraP schreef:

Alsjeblieft niet.......

recht boven je paard blijven zitten, hoor.[/quote]

Ok :), begon me al zorgen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:48

Dan vooral rustig blijven :D

Nergens voor nodig, zorgen maken.

Bij paardrijden geldt: less is more. Veel mensen doen veel te veel. Ik heb mijn paard afgericht op heel lichte hulpen, die gaat al als je je billen aanspant, en je been aanlegt. En weet je: ik vind het wel makkelijk, liever dat dan een trapzak/trekbek hoor.

Maar ik durf er dus geen anderen op te zetten, omdat ze van zichzelf best druk is, en heel heel voorwaarts. Ik wil dat, ik wil neit steeds hoeven drijven, heb daar echt een hekel aan. Maar die van mij gaat dus ook als iemand even gaat verzitten......

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:59

zelf heel rustig blijven zitten en je handen laag (niet te laag) houden ;) werkt bijna altijd

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:29

Kijken waar je naartoe gaat helpt ook.
Want als jij niet kijkt waar je heen wilt sturen, zou (bijv.) je volte ook nooit rond worden.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 16:38

Bedankt allemaal voor de adviezen! :)

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:11

Hey Redhorse, ken ik jou niet ergens van? ;)
Je kan je bovenlichaam een beetje meedraaien, je schouders in de richting waar je heen wilt. en visualiseer dat je pony doet wat je wilt! dus niet denken, o nee, daar gaat ie weer, maar: het gaat allemaal prima en wendt netjes af.
xx

libertad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:01

Zie je wel eens iemand anders op de pony rijden? Dat kan natuurlijk het voordeel zijn van op een manege rijden, ik vind het altijd heel handig om te kijken hoe iemand anders het doet. En wat zegt je instructrice?