Hoe nu verder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur1992

Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 22:57

Ik rijd nu al een tijdje op een merrie waar ik in het begin wat problemen bij de ontspanning mee had. Ze heeft een slechte (ook lange) rug, en haar voorhand is een stuk hoger dan haar achterhand. Ik had in het begin wat problemen met het ontspannen rijden. Het zag er toen ongeveer zo uit (dit ben ik niet, maar bij mij ging het ook ongeveer zo):

http://imageshack.us/photo/my-images/27 ... 64051.jpg/

Ongeveer twee maanden geleden is het kwartje gevallen. Ik ben n.a.v. een tip van iemand echt vanuit het principe voorwaarts neerwaarts gaan werken en ze loopt nu een stuk fijner en meer ontspannen. Ze drukt haar rug ook nooit meer weg. Ze 'marcheert' nu meer in de draf en dan komt de voorhand vanzelf. Hier twee foto's, niet echt duidelijk te zien, dit is ongeveer twee maanden geleden en het gaat nu al een stukje beter (ik heb mijn teugels veel te lang, waarschijnlijk liep ze net voor de foto lekker laag en nu iets hoger waardoor ik het contact een beetje verlies, ik moet mijn handen minder breed houden en mijn hakken meer uitdrukken)

http://imageshack.us/photo/my-images/53 ... a0000.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/82 ... a0002.jpg/

Hoe kan ik nu weer wat meer verzameld gaan rijden zonder dat ze weer gespannen wordt? We gaan momenteel in draf met een hoog tempo door de bak heen, dan loopt ze heel fijn maar ik wil haar meer terug rijden en de achterhand er beter onder krijgen. Als ik haar nu terug rijd gaat dit goed als ik veel figuren rijd, maar op rechte stukken komt ze toch wat meer omhoog.

Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven! Nogmaals, ik ben me er van bewust dat mijn houding hier niet goed is. Ik ben hier momenteel ook veel mee bezig.

Ik probeerde de foto's hier in het topic te zetten, maar kreeg een foutmelding dus ik hoop dat het zo ook goed is.

Bnet

Re: Hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:34

Je mag meer op je kont gaan zitten. Als je haar dan met je zit terug rijdt, komt ze waarschijnlijk minder in opstand. Eerst echt goed op de zit terug rijden. Voor je gevoel (en zeker voor jouw gevoel waarschijnlijk, omdat je wat naar voren valt) naar achter "hangen".
Ik zet het tussen aanhalingstekens, omdat je natuurlijk niet helemaal achterover hoeft te gaan zitten. Je moet het onderste deel van je rug bol maken (je bekken omhoog kantelen) en verder hou je jezelf zo lang mogelijk. Hou je gewicht goed op het zadel, pas ervoor op dat je gaat staan in de beugels, want dat is niet de bedoeling.
Verder netjes teugelcontact houden en hele kleine ophoudingen geven.
Het paard is natuurlijk het braafste paard van de wereld zodra ze ook maar iets reageert (op de manier die jij wilt) op jouw hulpen. Meerdere passen en vaker verzamelen komt dan vanzelf wel.

Je mag verder inderdaad je hakken iets meer uitdrukken. Hou je handen rechtop en bij elkaar, je hebt nu af en toe pianohanden.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 08:46

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even de charter van RT-HAW aandachtig door, inclusief de links die erin staan.
Je dient namelijk minstens 5 foto's te plaatsen waar rijtechnische commentaar op gegeven kan worden.
Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Indien je geen foto's meer hebt, mag je dit ook melden via het TeM systeem, dan verplaatsen wij je topic naar **-ITP. Onder volgende link kan je lezen wat temmen is.