Na ons laatste rijtopic van augustus vond ik het wel weer eens tijd voor een vervolg. Dit waren onze vorige topics:
[RT-HAW] Stoere prullebakkie Mexx @ work
[RIJ-ITP] Mexx @ dressuurtraining
We hebben in de voorgaande maanden een flinke dip gehad, we waren door bepaalde redenen (achteraf van korte duur) van instructrice gewisseld, maar Mexx liet duidelijk weten het hier niet mee eens te zijn. Hij werd erg nukkig met rijden en wilde niet meer voorwaarts. Toen m’n ‘vorige’ instructrice weer eens langskwam en er zo mee weg reed zei mij dat meer dan genoeg: we gingen weer terug. Naast dat er een masseuse aan te pas kwam zijn we weer van vooraf aan begonnen. De ontspanning opzoeken, kleine stukjes schakelen, veel overgangen rijden etcetera. Na een paar lessen begon hij weer als vanouds te lopen en zelfs nog beter! Hij is nog steeds niet erg goed voor het been maar we gaan met kleine stapjes vooruit. We zijn in de lessen ook begonnen met het wijken en dit gaat redelijk.
Even nog een klein beetje over hem: Mexx is een 12 jarige ruin van 1.50m hoog, we zitten ongeveer op B niveau.
Waar ik met hem nog tegenaan loop is dat hij nog stukken beter voor het been moet worden, met name met het schakelen.
Waar ik zelf op moet letten is dat ik stiller in m’n hele houding moet worden, beugels mogen zeker nog een gat langer, minder groot lichtrijden, handen hier en daar meer dragen.
Volgend jaar willen we onze eerste B wedstrijd onderling gaan starten.
Foto’s staan redelijk op volgorde.
1.

Mooi ruim stappen
maar neusje mag er net even meer uit.2.

Redelijk fijn beeld, ik zou m’n handen net wat meer mogen dragen.
3.

Stilstaan oefenen we ook af en toe, hij vindt het nog lastig om netjes nageeflijk te blijven maar hij deed het hier vrij netjes.
4.

Andere kant op stappen, Mexx mag nog net wat meer door de kaak, en ik hang voor het mooie net te veel naar achteren. Dat m’n beugels nog wel langer mogen is hier wel goed te zien

5.

Vind ik een fijn beeld
hij neemt hier mooi lengte in de hals, het neusje had er echter wel nog net wat meer uit gemogen.6.

Hij knijpt ‘m even bij de kaak, maar er is nog steeds contact op de buitenteugel. Ik mag meer rechtop zitten. Ben wel erg blij met de activiteit die hij hier toont!
7.

Nogal tegen de horizon in genomen
desondanks mag hij hier zeker meer op het achterbeen al ben ik toch best tevreden met het beenwerk.8.

9.

Rijtechnisch zeker geen schoonheidsprijs, maar vroeg hier juist om wat meer actie en die kreeg ik
daar werken we naartoe. Hij vindt de combi ‘netjes nageeflijk blijven-tempo maken’ nog moeilijk dus dan krijg je dit effect soms…10.

Andere kant op, ben wel blij met de activiteit hier, vind ook de buiging in z’n hals fijn.
Nog een drafje
11.

Dit vind ik stiekem wel een gave foto

Net even eerder dan vorige foto
Galop ander moment
12.

Mexx doet ’t netjes, ik verval weer in een oud patroon en ga teveel meezitten naar voren…
Hij mag hier wat meer over de rug blijven
13.

Vrij degelijk plaatje vind ik zo.
14.

Ik vind ‘m hier fijn over de benen. Kritiekpuntje op mezelf is losser blijven met m’n binnenhand.
Dit waren ze, kritiek/tips alles is van harte welkom! Een reactie wordt dan ook enorm gewaardeerd
haha tja ik kan het nog wel 10x zeggen, maar jullie zijn erg vooruitgegaan. Je zit mag idd wat stiller, maar dat is van de foto's niet goed af te lezen. Ik denk dat het al veel scheelt als je je beugels een gaatje langer doet. Gaat wel goedkomen met die onderlinge wedstrijd! 

ze zitten nu al twee gaatjes langer dan de eerste foto's van bokt en toen leken ze wel goed te zitten. Heb morgen les zal eens overleggen met m'n instructrice, misschien dat ik dan ook niet meer zo groot ga lichtrijden. En bedankt!
echt een heel slechte gewoonte, daar ga ik écht op letten! Bedankt voor je reactie