Mexx aan het werk @ B niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Mexx aan het werk @ B niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 20:37

Hallo!

Afbeelding

Na ons laatste rijtopic van augustus vond ik het wel weer eens tijd voor een vervolg. Dit waren onze vorige topics:
[RT-HAW] Stoere prullebakkie Mexx @ work
[RIJ-ITP] Mexx @ dressuurtraining

We hebben in de voorgaande maanden een flinke dip gehad, we waren door bepaalde redenen (achteraf van korte duur) van instructrice gewisseld, maar Mexx liet duidelijk weten het hier niet mee eens te zijn. Hij werd erg nukkig met rijden en wilde niet meer voorwaarts. Toen m’n ‘vorige’ instructrice weer eens langskwam en er zo mee weg reed zei mij dat meer dan genoeg: we gingen weer terug. Naast dat er een masseuse aan te pas kwam zijn we weer van vooraf aan begonnen. De ontspanning opzoeken, kleine stukjes schakelen, veel overgangen rijden etcetera. Na een paar lessen begon hij weer als vanouds te lopen en zelfs nog beter! Hij is nog steeds niet erg goed voor het been maar we gaan met kleine stapjes vooruit. We zijn in de lessen ook begonnen met het wijken en dit gaat redelijk.
Even nog een klein beetje over hem: Mexx is een 12 jarige ruin van 1.50m hoog, we zitten ongeveer op B niveau.
Waar ik met hem nog tegenaan loop is dat hij nog stukken beter voor het been moet worden, met name met het schakelen.
Waar ik zelf op moet letten is dat ik stiller in m’n hele houding moet worden, beugels mogen zeker nog een gat langer, minder groot lichtrijden, handen hier en daar meer dragen.

Volgend jaar willen we onze eerste B wedstrijd onderling gaan starten.

Foto’s staan redelijk op volgorde.

1.
Afbeelding
Mooi ruim stappen :j maar neusje mag er net even meer uit.

2.
Afbeelding
Redelijk fijn beeld, ik zou m’n handen net wat meer mogen dragen.

3.
Afbeelding
Stilstaan oefenen we ook af en toe, hij vindt het nog lastig om netjes nageeflijk te blijven maar hij deed het hier vrij netjes.

4.
Afbeelding
Andere kant op stappen, Mexx mag nog net wat meer door de kaak, en ik hang voor het mooie net te veel naar achteren. Dat m’n beugels nog wel langer mogen is hier wel goed te zien :Y)

5.
Afbeelding
Vind ik een fijn beeld :j hij neemt hier mooi lengte in de hals, het neusje had er echter wel nog net wat meer uit gemogen.

6.
Afbeelding
Hij knijpt ‘m even bij de kaak, maar er is nog steeds contact op de buitenteugel. Ik mag meer rechtop zitten. Ben wel erg blij met de activiteit die hij hier toont!

7.
Afbeelding
Nogal tegen de horizon in genomen :Y) desondanks mag hij hier zeker meer op het achterbeen al ben ik toch best tevreden met het beenwerk.

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding
Rijtechnisch zeker geen schoonheidsprijs, maar vroeg hier juist om wat meer actie en die kreeg ik :j daar werken we naartoe. Hij vindt de combi ‘netjes nageeflijk blijven-tempo maken’ nog moeilijk dus dan krijg je dit effect soms…

10.
Afbeelding
Andere kant op, ben wel blij met de activiteit hier, vind ook de buiging in z’n hals fijn.

Nog een drafje

11.
Afbeelding
Dit vind ik stiekem wel een gave foto :+:

Net even eerder dan vorige foto

Galop ander moment

12.
Afbeelding
Mexx doet ’t netjes, ik verval weer in een oud patroon en ga teveel meezitten naar voren…

Hij mag hier wat meer over de rug blijven

13.
Afbeelding
Vrij degelijk plaatje vind ik zo.

14.
Afbeelding
Ik vind ‘m hier fijn over de benen. Kritiekpuntje op mezelf is losser blijven met m’n binnenhand.

Dit waren ze, kritiek/tips alles is van harte welkom! Een reactie wordt dan ook enorm gewaardeerd :j

laulapaula

Re: Mexx aan het werk @ B niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:08

Wat een mooie foto's :P haha tja ik kan het nog wel 10x zeggen, maar jullie zijn erg vooruitgegaan. Je zit mag idd wat stiller, maar dat is van de foto's niet goed af te lezen. Ik denk dat het al veel scheelt als je je beugels een gaatje langer doet. Gaat wel goedkomen met die onderlinge wedstrijd!

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:25

Leuke foto's ziet er opzich ook wel goed uit! Alleen wat draagt hij z'n staart hoog? Lees dat je er iig een masseuse bij hebt! Misschien vind hij het schakelen moeilijk omdat ie iets vast heeft zitten ofzo of misschien een wervel verkeerd zit? Dat hij daarom niet goed aan het been is? Heeft die van mij wss ook last van, vandaar dat ik reageer :P

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 22:37

Het is een vuilnisbakkie maar als ie ontspant of opgewonden raakt dan draagt ie z'n staart van z'n lichaam af (je zou haast denken dat er ergens Arabisch bloed verstopt zit). Ik zie het in elk geval bij hem als een goed teken, als hij stug is en niet los wilt laten dan houdt ie 'm tussen z'n billen.
Toen ik 'm kocht begin dit jaar zat ie nogal vast in z'n rug, is een erg oud probleem. Hij heeft onder behandeling gestaan van Heleen Slebos (=osteopaat/fysiotherapeute) en hij is in augustus rugprobleem vrij verklaard. De waarom dat ie nog niet echt super aan het been is, is lastig te zeggen. Ik denk dat het komt doordat de oorsprong van het probleem zo oud is, maar ik heb alle tijd dus we werken er rustig mee door. :)

Bedankt voor je berichtje!

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:03

Oh oke kijk dat wist ik niet! Dan is het idd een beter teken dan de staart tussen de billen! Misschien heeft ie het nog wel tussen ze oren dan zitten, had mijn vorige pony ook! Veel succes iig! Maar als ik dat zo lees gaat dat vast goed komen!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 08:53

Ziet er goed uit! Met het instappen zou ik hem nog wat lager willen zien (als de eerste paar stapfoto's inrijden zijn), dan krijg je z'n rug wat losser en kan ie makkelijker voorwaarts blijven. Verder met het halthouden mag ie actiever blijven, op de foto ziet het eruit alsof die niet elk moment weg kan stappen. Ja hoe zeg je dat, misschien er wat meer aanrijden zodat ie elk moment weg kan galoperen bij wijze van.
Verder zo doorgaan, dan gaat de B helemaal goedkomen! :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:14

netjes hoor! jullie gaan echt wel goed vooruit :j

die beugels moet je echt NU langer maken,dan zit je ook meteen veel beter,ik zie je namelijk toch nog af en toe wat naar voren hangen.
maar verder ziet het er goed uit :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 09:27

@ Monica: zijn we idd mee bezig, in draf gaat het goed om 'm langer te krijgen maar in stap vindt ie het nog lastig om echt laag te komen en daarbij ook contact te houden. Hier een voorbeeld van de draf:

Afbeelding
Is geen foto van gisteren maar laat wel zien wat ik bedoel.

Met halthouden heb je goed gezien :j hij reageert idd niet zo goed om daarna meteen weer voorwaarts te gaan, zal eens wat meer daarop gaan letten.
Bedankt voor je reactie!

@ ellepel: ik denk dat mijn benen in de tussentijd groeien ofzo _O- ze zitten nu al twee gaatjes langer dan de eerste foto's van bokt en toen leken ze wel goed te zitten. Heb morgen les zal eens overleggen met m'n instructrice, misschien dat ik dan ook niet meer zo groot ga lichtrijden. En bedankt! :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:37

Leuk paard heb je :)

Wat me opvalt is dat je op bijna alle foto's naar beneden kijkt. Voor mij is dat een teken dat je veel met de voorkant bezig bent (hoofd/halshouding), en minder met de achterhand. Als je nu die voorkant even helemaal vergeet, en alleen even gaat werken aan: voorwaarts aan het been, versnellen/verruimen en terugrijden op zit, zelf kijken in de richting waarin je gaat (voorruit dus, want als je naar beneden kijkt rijd je je paard de grond in en ook in de bochten goed meekijken), sturen met je navel, en hier een paar weken aan gaat werken, en vervolgens de voorkant er weer bij gaat nemen..... Gaat echt een heel groot verschil voor jullie zijn. De voorkant komt vanzelf als je de rest in orde hebt.
Je bent nu echt in de goede richting aan het werken, maar het is er nog nét niet.
Je lichtrijden zal vanzelf minder hoog worden, als je paard actiever is van achteren. Dan neemt ie jou nl mee in de beweging, terwijl je nu je paard meeneemt naar voren. (klinkt misschien een beetje wazig, maar snap je wat ik bedoel?)
Hoop dat je wat aan mijn tips hebt.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 10:03

Ik heb een tijd alleen maar aan de activiteit gewerkt, maar dan gaat hij z'n rug onwijs wegdrukken en dat is absoluut niet bevorderlijk voor z'n rug en gaat hij zich weer vastzetten. Het is echt een tussenweg kiezen..
Als ik trouwens de teugels helemaal loslaat dan loopt ie helemaal best, het probleem doet zich voornamelijk voor als je hem over de rug wilt gaan vragen, dan valt de reactie op het been (voorheen groten)deels weg. Dat maakt het juist zo lastig.. maar gelukkig gaat het steeds beter en ik heb alle tijd. :)

Maar je hebt zeker gelijk dat ik teveel naar beneden kijk :o echt een heel slechte gewoonte, daar ga ik écht op letten! Bedankt voor je reactie :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:17

Heb je enig idee hoe het komt dat de reactie op het been wegvalt als je hem over de rug gaat vragen?

Ik heb zelf op het punt gezeten waar jij nu zit met je paard en het is echt heel lastig om daardoor heen te komen. Ik heb dankzij mijn instructrice in de gaten gekregen, waardoor mijn paard en ik hier steeds op vastliepen. Ik maakte de volgende "fouten". Misschien heb je er wat aan.
- als je meer gaat vragen, zorg je dan dat je wel helemaal ontspannen blijft in schouders/bovenarm/elleboog/onderarm en pols? Of bouw je daar wat spanning op? Mooiste is dat je alleen met je hand (en uiteraard zit/je houding/beenligging/evenwicht etc) vraagt en je armen echt helemaal ontspannen houdt, anders bouw je nl spanning in op je lijf, en dat is voor een paard heel goed voelbaar (is echt lastig, been there and done that,en voor mij blijft het een aandachtspunt)
- ga je bv je benen al spannen omdat je weet dat je bij moet gaan drijven?
- kijk je juist extra naar beneden omdat je wilt controleren wat er aan de voorkant gebeurt? Wat er dan gebeurt is dat je je energie bij je houdt, ipv dat je de energie vooruitstuurt, je remt als het ware je paard in de voorwaartse beweging. Door het openen van je bovenlichaam (schouders niet naar elkaar toe maar van elkaar af, je nek recht boven je lichaam, je gezicht kijkt rechtvooruit, je gaat meer rechtop zitten) wek je een voorwaartse energie bij je paard op.
- houd je kaakspieren ontspannen. Als je je kaakspieren aanspant (door concentratie of wat dan ook), dan bouw je een spanning op in je buik, dit voelt je paard (ik was zeer verrast door het verschil van kaak spannen of ontspannen)

Heb je hier wat aan denk je?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 10:39

Hoe het komt... ik weet het eigenlijk niet. Ik denk dat het deels tussen z'n oren zit, dat hij omdat z'n rug zo vast zat nooit echt goed z'n bovenlijn heeft kunnen ontspannen. Denk dat het er ook wel mee te maken heeft dat hij bakwerk niet zoveel aan vindt, al is dit laatste wel flink verbeterd.
Je eerste punt, in m'n armen en handen probeer ik altijd zo los mogelijk te zijn, m'n schouderpartij zit alleen flink vast. Moet ik al maanden voor naar de fysiotherapeut :o moet echt eens bellen!
Tweede punt, heb ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan, zal es eens op letten vandaag als ik ga rijden :j
Derde punt, heb je helemaal gelijk in.. moet daar ook echt eens op gaan letten.
Vierde punt, heb ik ook nog niet bij stilgestaan, grappig dat zoiets 'kleins' een groot effect kan hebben. Ik heb bv wel last dat ik vergeet adem te halen tijdens het rijden.

Bedankt voor de tips! :) Zal eens kijken wat voor effect het heeft.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:13

Dat is een fijne foto waarbij die mooi laag is. Zou vooral met instappen en de eerste paar rondjes in draf zo gaan rijden, lekker de rug spieren oprekken en mooi op eigen benen laten lopen.
Ben benieuwd hoe het over een paar weken eruit ziet als je daar mee aan de slag gaat!
Succes ermee! :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 19:51

Korter nog? :P Heb ze vandaag juist wat langer gedaan en dat beviel uitstekend!

Bedankt voor de reacties :) schouders moeten idd meer naar achteren maar ik heb weinig flexie in dat gebied, moet ik voor naar de fysio.
@ AnneWezep: is geen momentopname maar hele verhaal staat in vorige 2 topics, daar zijn we hard mee bezig :j

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:02

leuk paard,
je mag je teugels een stuk korter dan word ze mooier rond in de hals !
vind haar nu nog veel te lang lopen en uit elkaar vallen

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:49

Ik zou de teugels juist echt niet korter nemen. Lijkt me dat ze zich dan gaat opkroppen en een valse knik krijgt. Vind die laatste foto juist erg mooi ontspannen, ook met lange teugel.