Altijd maar rennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beverburcht

Altijd maar rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 19:20

Ik verzorg nu al ruim een jaar een hele lieve pony. Ze heeft veel Arabisch bloed in zich, en dat komt er duidelijk uit. Wij beschikken niet over een bak en rijden voornamelijk buiten. Vaak is ze ontzettend lief en ze is echt mijn maatje. Alleen houdt ze onwijs van crossen. Blijf ik stappen is ze rustig en draven gaat op de meeste wegen ook goed. Maar op bepaalde stukken wil ze enorm hard draven of galopperen. Als ze eenmaal op dreef is, is ze ook moeilijk terug te krijgen en zoekt ze steeds weer de grens op door steeds harder te willen. Ik moet dan een moment vinden om haar scheef te trekken, of haar uit laten razen. Rijden wordt daardoor soms een tikkeltje gevaarlijk. Moe is ze nooit, dus longeren is geen optie. Ook is ze een behoorlijke dribbelaar. Het gaat al een stuk beter maar ik vraag me af of iemand tips heeft. Wie kan mij helpen?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:46

Op die stukken juist niet draven of galloperen, of op die stukken dressuurmatig rijden en veel overgangen zodat ze alert wordt op jou.
Zijgangen is wellicht ook iets om haar alert op jou te krijgen.
Op plekken waar het kan, haar af en toe wel lekker laten uitrazen, maar op jou teken... Geniet er dan ook van!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Altijd maar rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:29

Altijd precies het tegen over gestelde doen van wat zij wil. Wil ze hard? Dan ga je stappen. Is ze rustig? Ga je draven of galopperen. Enzovoorts.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 10:00

Dankjulliewel! Dat kan ik wel gaan proberen. Wel kijk ik nog even wat meer reacties aan.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:15

Ik heb zelf ook zo'n drukte maker en als ik dat aan haar merk ga ik heel bewust dressuurmatig met haar aan de slag en laat ik haar zo lang mogelijk netjes draven. Daar is ze snel klaar mee.
Ze heeft de eigenschap om te gaan dribbelen als ze richting stal gaat. Ik ben daar heel consequent gaan omdraaien en de andere kant op rijden. Daar moet je echt heel consequent in zijn, want ik werd er in het begin echt moedeloos van. Nu doet ze het minder, maar nog niet helemaal over, we zijn er nog mee bezig.

Wordt altijd het zelfde rondje gereden? Ik kan me voorstellen als ze altijd op dezelfde plekken draaft en galoppeert dat ze dat dan ook op dezelfde plekken wil doen.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 10:20

Nee, niet altijd het zelfde rondje. Maar je hebt maar een beperkt aantal bospaden, waar ze altijd als een trein doorheen gaat. En in de duinen is ze een enorme druktemaker. Op he strand is ze dan weer heel rustig.

Ze is niet echt dressuurmatig gereden. Als we een enorme drukte uitspatting hebben, loopt ze wel nagevelijk en wil ze gaan strekken etc. Maar als ik mij er bewust op focus, verandert ze in een wolkjeskijker. Maar dit kan ook aan mijn spanning liggen.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:21

Heel veel overgangen gaan rijden,
Zo concentreert ze zich op jou
Mijn verzorgpony (inmiddels verkocht) was ook echt een renner.
Soms moesten we haar van de instructrice gewoon in slomotion laten lopen.
Dit werkt wel :)

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 21:31

Goed! dan ga ik vanaf morgen beginnen met de overgangen!

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:33

oke het werkt vast :D

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:15

op een volte zetten wil ook wel hepen en duidelijk zijn !
ho is HO en niet alleen maar langzamer gaan

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:30

op een volte zetten deed ik ook altijd wel