Paard wordt te sterk buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barokje

Paard wordt te sterk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 18:01

Ik heb een probleem met mijn fries bij het buitenrijden. Hij wordt namelijk zo sterk dat ik hem amper kan houden. Hij "blaast zich dan op" en stoomt gewoon door. Als ik rustig hooooo zeg en ik ga zwaarder zitten en zet wat druk op de teugels, reageert hij gewoon niet. Ik heb het ook al strenger geprobeerd en juist meer ontspannen door de teugels losser te laten als hij sterk wordt, maar niets helpt.

In de bak is hij niet vooruit te branden en kost het heel veel moeite om hem juist voorwaarts te krijgen. Je kan hem dan heel makkelijk terugrijden. In de bak kan ik hem zonder tuig rijden en op mijn stem en zit terugrijden als ik dat wil. Buiten is het echter een ramp en reageert hij er gewoon niet op.

Ik krijg 1x per week les, maar die instructrice gaat niet mee naar buiten. Ze geeft alleen les in de bak, maar daar moet hij juist "wakker" gemaakt worden en laat hij het gedrag niet zien wat hij buiten laat zien.

Een scherper bit wil ik er niet in hangen, omdat ik dat niet eerlijk vind. Ook al een thiedeman geprobeerd op aanraden van een stalgenoot, maar dat helpt ok weinig.

Ik heb buiten ook al geprobeerd van stap-stop-stap-stop draf-stap-draf-stap overgangen te maken. Dit lukt op de heen weg goed, maar op de terugweg niet... Heeft iemand tips?

Maureen95

Re: Paard wordt te sterk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:03

kan je niet grondwerk met hem doen? zo krijg je een betere band en lukt het sneller?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:04

Kan je wel normaal stappen buiten? Dan zou ik daarmee beginnen, een paar keer op buitenrit gaan en enkel maar stappen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:05

ja dat is ook een goeie. en anders gewonn afstappen

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:06

probeer inderdaad een gewoon buiten te stappen desnoods met een ander paard erbij.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:07

idd ga je altijd alleen naar buiten? misschien kan je een rijmaatje meenemen

Barokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 18:08

Grondwerk deed ik altijd eerst wel met hem, maar de pensionstal waar ik sta wil de bak alleen nog maar voor rijden gebruiken :( dus je mag je paard er niet meer in losgooien enzo. Helaas. Heb al gekeken voor een andere stal, maar die is er niet in de buurt.

Stappen gaat redelijk. Vandaag ging ik met een andere pony naar buiten en toen heb ik hem steeds achter die pony gehouden. Hij gaat dan wel steeds dicht erop lopen en proberen of hij er voorbij mag, maar het ging redelijk. Eerst reed ik met hem voorop, maar dan gaat hij lopen trekken, ook in stap.

Afstappen doe ik liever niet, want dan geef ik in mijn ogen toe aan zijn gedrag.

Barokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 18:09

Ik ga altijd met een ander paard naar buiten :j anders wil hij namelijk niet zo graag.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:09

Als stappen redelijk gaat dan zou ik veel naar buiten gaan en alleen maar stappen, pas als dat beheerst is een stapje verder gaan. :j Hoevaker je het doet hoe meer ze eraan wennen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:22

Kan je instructie misschien een keer mee op een ander paard of op de fiets?
vlak voordat mijn paard zich sterk maakt zet ik mijn linkerhand vast op de schoft
en met recht geef ik een korte ruk. daarna direct ontspannen.

iloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:03

Misschien als je samen met een ander paard naar buiten gaat? Of ( dat doe ik altijd ) slof er aan. Dan heb net nog iets meer te zeggen.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:15

hij heeft er duidelijk zin in!! haha
ik zal het lekker bij stappen houden en als hij zich zo een beetje gedraagd, dan een drafje proberen.
Misschien eerst eens lekker in bak aan het werk zetten en dan buiten een rondje uitstappen?

Ik zal ook niet alleen gaan. Neem iemand mee met een rustig paard/pony, zodat hij zich moet aanpassen aan de andere zijn tempo.

Succes!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:29

NOOIT afstappen!

Ik zou gebruik maken van de pit en dit proberen mee te nemen naar de bak.
Zet hem lekker aan het werk op een buitenrit, aanleuning en stelling vragen en op een goed tempo blijven draven. Lekker aan je dressuur werken.
Het belangrijkste is dat je zelf lekker gaat genieten en ontspannen.

Neem iemand met een rustig paard mee waar hij vaker mee buiten staat of echt een maatje is van hem.

Succes!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:53

Ik ga mee met brighteyes85, zet je paard lekker aan het werk op de buitenrit, tempowisselingen, stelling, eventueel tussendoor een paar keer achterwaarts. Het paard goed bezig houden en echt rijden zodat het ook voor hem werken is. Zorgen dat de aandacht altijd bij jouw blijft.

Barokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:56

Bedankt voor de tips :) Mijn instructrice kan niet mee naar buiten. Zij komt altijd met de auto naar stal toe en geeft alleen les in de bak, omdat de lessen 's avonds zijn en het dan buiten donker is ;) In het weekend kan ze geen les geven en doordeweek is voor mij geen optie, omdat ik dan niet thuis ben.

Ik ga zowieso altijd met een ander paard naar buiten. Zonder ander paard draait hij namelijk om en is hij snel schrikachtig. Een slof probeer ik liever niet. Ik wil het echt bij mezelf of bij het paard oplossen, dus dan wil ik daar geen hulpteugel bij gebruiken :)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:00

Als paard niet aan de kletter gaat en niet schrikkerig is zou ik juist lekker door rijden, kwartje raakt vanzelf op en is paard zn 'ei' kwijt. Als het pure looplust en enthousiasme is, als hij echt aan de haal gaat is ander verhaal.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:00

Kan je niet naar buiten na dat jullie flink gewerkt hebben?
Dan is de gekkigheid er mogelijk wat af en leert hij dat buitenrijden 'normaal' is. En idd, hou hem ook buiten aan het wek!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:07

Ik wou ook nooit aan een ander bit en kon dus ook nooit alleen naar buiten. Zelfde als met jou, Probeerde om te draaien en ging steeds in draf en nog erger op de terugweg. Bokte zelfs om zijn zin te krijgen. Ik heb hem toen weggebracht voor een weekje omdat ik er zelf ook onzeker van werdt. Daar hebben ze een liverpoolstangetje gebruikt en ik heb onder begleiding buiten gereden. Sindsdien doe ik alles met hem, onder de man en mennen.. geen problemen meer.. echt een verademing hoor. Had ik veel eerder moeten doen.Het hoeft bij goed gebruik helemaal niet scherp te zijn namenlijk.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:13

Dat ben ik helemaal met pipo eens, hard trekken met een 'zacht bit' doet imo veel meer kwaad dan een zachte hand bij een bit dat wat scherper inwerkt.
Denk ook dat hij harder in de mond zal worden wanneer je met hardere hand rijdt met een zacht bit (waarmee ik iet wil zeggen dat jij dat doet hoor!)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:17

Je wilt niet weten hoeveel kilometers ik naast mijn paard heb gemaakt... Meer dan ik er op heb gezeten waarschijnlijk.
En laat je alsjeblieft niet van de wijs brengen dat je niet kan afstappen. Als jij je op de grond beter voelt en je paard kunt begeleiden dan is dat veiliger dan op je paard.

Zo wie zo is hele stukken naast je paard lopen geen slecht idee. Je bouwd er een vertrouwens band mee op en hij kan zich leren ontspannen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:20

Dat niet mogen afstappen vind ik ook wat 'achterhaald'. Hoezo zou je je paard z'n zin geven? Je stapt erna gewoon weer op. Ik zie het probleem niet, kan rust bij jou en je paard brengen en een angstige situatie wordt algauw geassocieerd met 'niet eng'.
Maar weet niet of dit het probleem is? Hij is voornamelijk erg loperig?

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 08:59

Hij wil blijkbaar graag naar huis, de meeste paarden hebben dat. Wat doet hij als je met een stalgenootje samen gaat. Dus dat hij met een ander paard samen is? En van te voren even in de bak rijden. Ik weet niet of het werkt, en je ervaring hebt met ee slof, maar anders zou ik die erom doen. Weet niet of hij zijn hoofd omhoog doet en naar huis 'rent' want dan kan dit wel werken. Als hij zich opkrult en gaat lopen werkt dit weer niet.
En een instructrice die alleen les in de bak geeft, zand of steen, je zit er toch op? Ze kan je toch adviseren wat te doen? Stap na de les even een stukje voor de stal op de weg ofzo zodat ze kan zien wat hij doet? Misschien is het in de bak ook al aan te pakken want zij kan goed beoordelen, neem ik aan, wat hij doet en waar het probleem zit.