Paard wil niet halt houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dromen

Paard wil niet halt houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 12:16

Mijn verzorgpony wil gewoon niet halt houden.
Ze heeft een normaal enkel gebroken trens.
Ik wil niet op een scherper bit overgaan omdat ze wel heel licht is qua wendingen.
Maar langzamer gaan of halthouden, dat vind ze echt een groot probleem.

Dus: hoe krijg ik haar langzamer zonder een scherper bit te gebruiken of te gaan hangen?

ambeeeer

Re: Paard wil niet halt houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:21

ik zou gewoon beginnen met vanuit stap te laten vertragen , niet onmiddelijk gaan draven , gewoon beginnen oefenen van het begin. als hij het niet van uit stap kan , zal het ook niet uit draf gaan :) lukt het om te stoppen uit stap dan probeer je uit draf en zo ga je door, door op te bouwen ;) (zo zou ik het doen hé ) :)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:22

Gas, stuur en rem zijn de basisknoppen op je pony.
Gas en rem doe je in principe met je been en je zit. Een scherper bit zal je dus niet helpen.
Langzamer gaan of tenslotte halthouden doe je door 'zwaar' te gaan zitten (je lang maken, druk je kont in het zadel), je hand ietsje te sluiten (niet terugwerken) en je been ondersteunt. Reageert je pony niet dan moet je de hulpen iets strenger geven, reageert je pony dan direct belonen door de druk weg te nemen. Ondersteunen met je stem (hoooooo) kan in het begin ook goed helpen.
Dat je pony niet terug wil komen op je zit geeft aan dat je pony sowieso niet goed aan je hulpen staat. Heel veel overgangen rijden, tempowisselingen etc maakt dat je pony meer aan je hulpen komt.
Heb je ook les?

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:07

Wat mij altijd is geleerd:
Wat zwaarder te gaan zitten, rustig uitademen ( het ontspannen zijn vd ruiter is belangrijk!) , kleine ophouding maken eventueel hoooo! zeggen,
Als het echt niet lukt gewoon recht op de bakrand afrijden dan moet ze wel stoppen! ( Wel alleen als laatste optie natuurlijk, en niet te vaak! )
:)