Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
x_Quinta_x schreef:Tanden nakijken
Overstap naar bitloos
Of een ongebroken watertrens met aurigan
EngeltjeS schreef:Wat mij enorm heeft geholpen (en helpt!) is met halster rijden.
Zo word je veel bewuster van je eigen hand, je eigen houding, en dan leer je beter te voelen wat er onder je gebeurd, zonder dat je in de mond aan het storen bent.
Ik denk dat je bewuster moet worden van je eigen lichaam, van je hand, maar ook je been.
Succes
AdnerB schreef:* zit je bit op de goede hoogte? (niet te hoog/te laag)
* heb je de juiste maat bit?
* is het bit niet te dik/dun?
* heb je er een tandarts naar laten kijken?(klinkt als pijn)
en zou je wat meer informatie of het paard kunnen geven?
EngeltjeS schreef:Als ze met haar hoofd gaat schudden, geef je been![]()
Ik las dat je ook een instructrice had die je les geeft, misschien kan je onder begeleiding met halster rijden?
Waarsch. reageerd je paard zo (schuddend) omdat jij onstabiel bent?
Met halster rijden, helpt mij enorm, om bewust te worden van het rijden, het voelen en gebruiken van m'n lichaam.

dressuur518 schreef:wat is aurigan? en is dat zachter dan dubbel gebroken ?
tamary schreef:dressuur518 schreef:wat is aurigan? en is dat zachter dan dubbel gebroken ?
aurigan is een koperlegering waardoor het bit een beetje zoetig smaakt.
ongebroken ligt stil in de mond en is dus voorspelbaar, sommige paarden vinden dit veel fijner dan het constant van vorm en dus positie veranderen wat een dubbelgebroken bitje doet.
senna21 schreef:Het kan ook zijn dat je paard gevoelig reageert doordat ze last had van de haken.
Weet je zeker dat haar mond goed is behandeld en alle haken zijn weggenomen (ook achter in de mond)?
Geef haar ca 2 weken de tijd, zodat haar mond kan genezen.
Vervolgens kun je rustig weer opbouwen.
Ze moet weer vertrouwen krijgen dat haar mond niet pijn hoeft te doen.
PLK schreef:een dubbelgebroken bit is NIET zacht voor de mond, itt wat velen denken! Probeer eens een enkelgebroken bit, je merkt vast snel het verschil!